تقریبا همه کارشناسان تغذیه در جهان روی وعده غذایی صبحانه تاکید میکنند و معتقدند این وعده بهعنوان اصلیترین وعده غذایی باید سرشار از مواد مغذی و ویتامینها باشد تا هم سلامتی جسمی فرد حفظ شود و هم انرژی کافی برای رسیدگی به کارهای روزانه خود را داشته باشد. اما گروه سرمایهگذاری «فرصت امروز»، پیش از این درخصوص عصاره مالت بهعنوان یک ماده مغذی برای مصرف صبحانه یا میانوعدهها که از جو گرفته میشود گزارشی ارائه کرد.
در گزارش فوقالذکر با مباحثه با کارشناسان حوزه به این مهم دست یافتیم که استفاده از مالت در دو بخش صنعت موادغذایی و مصرف خانوار به کار گرفته میشود. در بخش مصرف خانوار که عصاره مالت بهصورت پودری یا مایع در سبد خانوادهها بهصورت مستقیم مصرف میشود که اغلب با نگاه دارویی به آن نگریسته میشود و چندان رغبتی برای استفاده روزانه از آن وجود ندارد.
یک ترکیب مغذی و خوشمزه
اما در بحث صنایع از عصاره مالت بهعنوان پایه اصلی یا در پایه فرمولاسیون بهره گرفته میشود که خروجی نهایی هم مواد مغذی مالت را به همراه دارد و هم بیشتر شکل و شمایل یک خوردنی خوشمزه و جذاب را به خود میگیرد. در گزارش امروز سراغ یکی از شرکتهایی رفتهایم که چند محصول مختلف را با استفاده از ترکیب عصاره مالت و یک ماده غذایی دیگر مانند عسل یا شکلات به دست آورده است.
در واقع شرکتهای اینچنینی که در ایران بهصورت محدود در حال فعالیت هستند قصد دارند در تولید محصولات چه در بخش عصارهها و چه در بخش کنسانترهها جهت تولید نوشیدنیهای مالت بهجای استفاده از مواد سنتتیک و رنگهای شیمیایی از مواد صددرصد طبیعی مانند همین عصاره مالت که فاقد هرگونه افزودنی و نگهدارنده است استفاده کنند تا در کنار تولید یک محصول جدید و انجام یک سرمایهگذاری بکر، به سلامت کودکان و جامعه هم کمک کنند.
عباس میرزایی بهعنوان مدیریت مجموعه نیرومالت خراسان که در زمینه تولید محصولات غذایی با پایه عصاره مالت تجربیات متعددی داشته است، به «فرصت امروز» میگوید: جو بهعنوان یکی از غلات مهم دارای بیشترین مقدار فیبر محلول و نامحلول است. موادغذایی تهیه شده از جو دارای ارزش غذایی بالایی بوده چرا که میزان پروتئین، فیبر، مینرالها (فلزات) و ویتامینهای گروه B در این ماده نسبت به موارد مشابه از مقدار بیشتری برخوردار است. دم کرده جو به نام «چای هیپوکرات» معروف است. تجربیات اخیر پزشکی نشان میدهد که مواد تشکیلدهنده جو، خاصیت درمانی دارند. جو همچنین عملکرد درمانهای طبیعی را تسهیل میکند و بهبود میبخشد.
محصولاتی که در جهان خریدار دارند
مــدیـر ایـن مجموعه درخصوص استفادههایی که از این محصولات در دنیا میشود، میگوید: با توجه به تنوع جو و واریتههای آن محصولات متنوعی از آن تهیه میشود که در شکل ظاهری محصولات نیز موثر است. بهدلیل این تنوع محصول و تکنیکهای فرآوری آن، شرکتهای بزرگی در دنیا در حال تولید این محصولات هستند که بخش عظیمی از تجارت این محصول با ارزش را به خود اختصاص دادهاند.
وی میافزاید: با توجه به برآوردهای انجام شده در انگلستان و بازار جهانی میزان درخواست این محصول رو به افزایش است و این نشان از ارزش این محصول دارد. آمارها نشان میدهد میزان مالت تولیدی در سال ۲۰۰۰ معادل ۴۰۰ هزار تن بوده است که در سال ۲۰۰۵ به حدود ۵۲۰ هزار تن رسیده است که نشان از افزایش ۳۰درصد تولید مالت دنیا دارد. این آمار نشان میدهد که با پیشرفت علم علاوه بر تولید جو بهعنوان یک غله با ارزش، محصولات مالت جو نیز با ارزش بیشتری مورد توجه قرار میگیرند. تولید این محصول در کشورهای خاور دور، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی بیشتر از نقاط دیگر دنیاست. گرچه در بین کشورهای اروپایی انگلستان یکی از بزرگترین تولیدکننده و صادرکنندههای مالت جو است اما رقابت اصلی بین کشورهای استرالیا، کانادا و آمریکاست. اگر به تولید مالت در کشور انگلستان توجه شود میتوان به ارزش این ماده غذایی ساده اما پرارزش پی برد.
فرآوردههای فانتزی مالت جو
میرزایی محصولاتی که از ترکیب مالت جو به دست میآید و بهعنوان فرآوردههای فانتزی از آنها یاد میشود را به گروههای زیر تقسیم میکند:
۱- شکلات مالتی: در ساخت این شکلات از عصاره مالت جو در مغز شکلات و پوشش آن استفاده شده است و میتوان علاوه بر تنوع در محصول به ارزش غذایی و تغذیهای این ماده در ساخت شکلات اشاره کرد.
۲- مالت کاکائویی: این محصول بهعنوان یک شکلات صبحانه ویتامینه با ارزش غذایی بالا مورد استفاده قرار میگیرد.
۳- سوهان مالتی (Puffed Barley): این سوهان از ترکیب مواد مختلف همراه با مالت تهیه میشود.
۴- بیسکویت حاوی مالت جو: این بیسکویت از آرد جو و مالت بهعنوان شیرینکننده تولید میشود.
۵- پودر شیر مالت: این محصول از شیر تازه گاو و همراه با پودر کاکائو و مالت بهعنوان شیرینکننده تهیه میشود.
۶- نان مالت: این محصول که حاوی ۵ تا ۱۵ درصد مالت آسیاب شده یا عصاره مالت است در مقایسه با نان معمولی تیره رنگتر و شیرینتر است و بافت نسبتا چسبندهای دارد.
مهمترین نکته، گیرایی بازار
میرزایی در ادامه درخصوص شناخته شدن این محصولات در کشور و تلاشها برای به دست آوردن بازار و توجه مردم به این محصولات میگوید: سرمایهگذاری روی تولید این محصولات چندان کار مشکلی نیست، چرا که هم ماده اولیه این تولیدات که جو است بهراحتی در ایران یافت میشود و هم ماشینآلات و دانش فنی لازم در کشور وجود دارد. بخش اساسی برای ورود به این حوزه، معرفی محصول و شناساندن آن به مردم است که نیاز به یک تلاش پیوسته از رسانهها، دولت و تولیدکنندگان را میطلبد.
در واقع قبل از هر چیزی باید مردم این محصول را بشناسند و خواص آن را بهخوبی درک کنند تا به مرور زمان آن را به عنوان جایگزین بسیاری از خوراکیهای دیگر در سبد خوراکی خود بگذارند. این کارشناس معتقد است این محصول یک محصول تندرو نیست و به اصطلاح بازار محصول کندرویی دارد و نیاز است تا با وقت و انرژی لازم با حمایت رسانهها و کمک دولت به مردم معرفی شود. همچنین با تنوع در تولید محصولات مانند بهکارگیری عصاره مالت در تولید انواع سسهای خوراکی، ترکیب با شیر یا حتی کره عصاره مالت، راحتتر میتوان آن را در بازار عرضه و سلیقههای مختلف را قانع کرد. البته برای هر کدام از این محصولات نیاز است تا کارهای کارشناسی و نیازسنجی بازار انجام شود سپس سرمایهگذاران بخشخصوصی وارد عمل شوند.
میرزایی در پایان درخصوص میزان سرمایهگذاری برای ورود به بازار میگوید: بسته به اینکه شما قصد دارید کدام یک از این محصولات را با چه میزانی تولید کنید، مبلغ سرمایهگذاری متفاوت است اما حدود 4 میلیارد تومان با 40 نفر نیروی انسانی نیاز است تا بتوان چند خط تولید برای سه یا چهار محصول متفاوت در یک خانواده به راه انداخت.