وقتی نزدیک به 23 سال پیش وارد این حرفه شدم، نخستین مشتریهای شرکت از من خواستند که از بستنی معروف آن دوران یعنی بستنی پوپ برایشان الگوبرداری کنم.
آنها از ما درخواست کردند که عین به عین بستهبندی و لوگوی محصول را کپیبرداری کنیم. مشتری دیگری هم که واردکننده لوازم ماشین بود و قطعات ماشین بنز را از سوریه بهصورت غیرقانونی وارد میکرد از ما میخواست بستهبندیای را برایش طراحی کنیم که برگرفته از برندهای معروف بازار آن زمان باشد؛ چرا که خودش بستهبندی این لوازم را دور میانداخت.
مشتریان معمولا با هزینههای بالا تقاضای کپیکاری و شیوههای غیراخلاقی ازما دارند. این کاربا جان مردم بازی کردن است.
بابت این موضوع هزینههای بسیاری را هم به ما پیشنهاد میدهند که همیشه رد کردهایم. این موضوع فقط به دوران قبل برنمیگردد و درحالحاضر نیز با این مشتریان سروکار داریم.
برای مثال چندسال پیش مشتری به ما رجوع کرده بود که در حوزه تولید آبمیوه فعالیت میکرد. این مشتری به ما پیشنهاد داد که از بستهبندی آبمیوه معروفی که در بازار موفق بود کپیبرداری
کنیم.
این موضوع نه تنها درکشور ما بلکه درتمام دنیا نیز مشاهده میشود و تعداد اندکی از شرکتها هستند که براساس اصول اخلاقی عمل میکنند؛ یعنی با اعتبار خود کار میکنند.
اگر براساس اخلاق عمل کنند شاید این اعتبار برای سالها باقی بماند.
ولی شما اگر خواهان یک شبه پولدار شدن هستید، سخت میتوانید به موفقیت برسید. حال اگر آژانسی بخواهد در این وانفسای بیاخلاقی، اخلاقی عمل کند، جلوی پیشرفتش گرفته میشود و لطمات زیادی به او وارد میشود و در برههای از زمان شرکتهای دیگر مشتریان این شرکت اخلاقمدار را به سمت خودشان جذب میکنند.
به نظرم وقتی شما براساس اخلاق عمل میکنید، حتی اگر برندی نیز در برههای از زمان از شما جدا شود، در نهایت به سمت شما باز میگردد. تعداد کمی از شرکتها به اصول اخلاقی متعهدند. شرکتهای تبلیغاتی از مافیای تبلیغاتی حاکم بر کشور لطمه زیادی را خوردهاند و این شرکتهای مافیایی بزرگترین ضربهها را به این صنف خواهند زد.
* کارشناس تبلیغات و مدیرعامل آژانس تبلیغاتی آویده