پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

«فرصت امروز» خبر کوتاه بود: ترامپ با فاصله بسیاری کلینتون را پشت سر گذاشت و وارد کاخ سفید شد. این مرد منفور با ادبیات زشتش توانست قلب میلیون ها رای دهنده آمریکایی را برباید و فضای سیاسی آمریکا را دچار شوکی بزرگ سازد. اما این تنها فضای سیاسی آمریکا نبود که دچار شوک شد. بازارهای مالی به دلیل بیش واکنشی ذاتی شان امروز در سراسر جهان به طور یکدستی به پیروزی ترامپ واکنش سردی نشان دادند.

انتخابی که بازارهای جهان را سرخ کرد

بورس های جهانی یکی پس از دیگری سقوط کردند و حتی بورس تهران هم به دلیل اظهارات ترامپ درباره برجام از این سقوط سهمگین بی نصیب نماند. اما همانطور که در گزارش پیشین «فرصت امروز» تأکید شده بود، پیروزی ترامپ خریداران طلا را در خم عسل فروبرد و شرایطی را رقم زد که در بازارهای جهانی طلا با سرعت به سوی هدف های صعودی حرکت کرد. جریان پول در این بازار به اندازه ای بود که پس از اعلام نتایج، طلا شبیه خودروی ترمز بریده عمل کرد و در حدود 5 درصد افزایش قیمت را شاهد بود.

وضعیت طلا در بازارهای جهانی

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۴.۹ درصد افزایش یافت و به ۱۳۳۷.۴۰ دلار رسیدکه بالاترین قیمت از ۲۷ سپتامبر بود.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر آخرین بار ۴.۲ درصد یا ۵۳.۷۰ دلار افزایش نشان داد و در ۱۳۲۸.۲۰ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه ۴.۹۰ دلار یا ۰.۴ درصد کاهش یافته و در ۱۲۷۴.۵۰ دلار بسته شده بود.

طلا روز دوشنبه تحت تأثیر آخرین نظرسنجی ها که جلو بودن کلینتون در برابر ترامپ را نشان می داد، بیش از ۲۵ دلار ریزش کرده و به ۱۲۷۹.۴۰ دلار سقوط کرده بود.

این بزرگ ترین افزایش قیمت یک روزه طلا از زمان رأی انگلیس به خروج از عضویت اتحادیه اروپا (برگزیت) در ۲۴ ژوئن است که در آن زمان طلا با ۴.۸ درصد افزایش قیمت بسته شده بود.

تحلیلگران پیش از این پیش بینی کرده بودند اگر ترامپ به کاخ سفید راه پیدا کند، قیمت طلا در واکنش فوری بازار به این اتفاق، ممکن است تا ۱۴۰۰ دلار صعود کند. سیتی ریسرچ در یادداشتی نوشته بود: نوسان طلا در صورت پیروزی دونالد ترامپ ممکن است بالاتر رفته و به ۱۳۷۵ تا ۱۴۰۰ دلار در هر اونس صعود کند. به نظر می رسد این بار در مقایسه با برگزیت، زمان بیشتری طول خواهد کشید تا ریسک پذیری بازار بهبود پیدا کند.

طلا با پیروزی ترامپ پتانسیل بیشتری برای رشد قیمت دارد زیرا عدم تجربه سیاسی این نامزد جمهوریخواه، ابهامات زیادی را پیرامون سیاست های وی ایجاد کرده است؛ به گونه ای که بعضی از اقتصاددانان درباره به راه افتادن جنگ های ارزی و تجارت جهانی هشدار داده اند.

شاخص نوسان CBOE روز جمعه ۱.۹۵ درصد رشد کرد و برای کل هفته ۳۶ درصد افزایش داشت که نشانه دهنده نگرانی شدید سرمایه گذاران نسبت به انتخابات هشتم نوامبر بود.

افزایش ابهامات اقتصاد جهانی

پیروزی ترامپ که بسیاری از ناظران معتقدند ابهامات اقتصادی و جهانی را افزایش می دهد، ممکن است باعث شود بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخ های بهره در ماه آینده خودداری کند که جذابیت سرمایه گذاری در طلا را افزایش خواهد داد.

ترامپ در ایالت های مهمی مانند فلوریدا و اوهایو اکثریت آرا را به دست آورده که راه را برای رسیدن وی به کاخ سفید هموار کرد.

به گفته مارک واتکینز، مدیر سرمایه گذاری منطقه ای در گروه پرایوت کلاینت بانک آمریکا، با پیروزی ترامپ ابهامات زیادی در خصوص اهداف سیاست وی وجود دارد که باعث می شود سرمایه گذاران در کوتاه مدت به سوی طلا سرازیر شوند.

براساس گزارش رویترز، آمار معاملات صندوق های فدرال نشان می دهد معامله گران احتمال افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در ماه آینده را تنها ۳۶ درصد برآورد می کنند که به حمایت بیشتر از افزایش قیمت طلا کمک خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران، از نظر بازار پیروزی ترامپ مانع افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا خواهد شد. این بانک پیش از این از آمادگی برای افزایش نرخ های بهره در نشست سیاست پولی دسامبر خبر داده بود. در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری به ۱۸.۹۹ دلار صعود کرد و آخرین بار با ۳.۲ درصد افزایش، ۱۸.۹۳ دلار معامله شد. پلاتین تنها 2 درصد افزایش یافت درحالی که پالادیم ۰.۴ درصد کاهش داشت.

بازار های ایران هم بی نصیب نماند

این در حالی بود که انتخابات آمریکا بازار طلای ایران را هم بی بهره نگذاشت و قیمت انواع سکه و طلا صعودی پیش رفته است.

جو حاکم بر بازارهای جهانی به دنبال برگزاری و اعلام نتایج انتخابات آمریکا و پیروزی «ترامپ» موجب تغییر در بازارهای عمده مالی شد به طوری که قیمت ها و همچنین شاخص ها در بازارهای سرمایه، نفت، ارز و طلا با نوسان همراه شده است.
بعد از آنکه طلای جهانی به دنبال اعلام نتایج انتخابات آمریکا حدود 5درصد افزایش یافت و به بالاترین قیمت در شش هفته گذشته رسید، در بازار ایران نیز آخرین روند تغییرات حاکی از رشد قیمت طلا و همچنین انواع سکه است.

بازار ارز جوگیر انتخابات آمریکا شد

از سوی دیگر بازار ارز به مانند گذشته بازهم تحت الشعاع اخبار تأثیر گذار به ویژه در حوزه سیاسی قرار گرفت. این در حالی است که با افزایش نرخ دلار در بازار و غیرقابل پیش بینی بودن وضعیت در زمان پیش رو بسیاری از صرافی ها فروش این ارز را متوقف کرده و قیمت ها نیز تا بیش از ۳۶۷۰تومان پیش رفته است.

به گزارش ایسنا، همزمان با تحولاتی که در بازارهای مالی به ویژه بورس، طلا، نفت و ارز در حوزه بین الملل ایجاد شد، اعلام نتایج انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ بازارهای داخلی ایران را نیز تحت تأثیر قرار داد. در کنار ریزش شدید در بازار بورس تهران، بازار ارز هم دچار نوسان شده و قیمت دلار تا حدود ۵۰ تومان نسبت به روز گذشته افزایش داشته است. این در حالی است که پیش بینی صرافی ها و دلار فروشان در بازار بر این است که احتمالا قیمت ها تا ۳۷۰۰تومان نیز پیش خواهد رفت.

بررسی میدانی از شرایط بازار ارز در محدوده میدان فردوسی حاکی از آن بود که بسیاری از صرافی ها در حال حاضر فروش دلار را متوقف کرده اند. پرس وجوی این موضوع از آنها با این توضیح همراه بود که اولاً نرخ ها به شدت دچار نوسان شده و هنور ثابت نیست و می تواند تا عصر با روند افزایشی همراه باشد از این روی ترجیح بر این است که فعلاً فروش متوقف شده تا کمی بازار آرام شود.

همچنین عنوان می کنند که حتی اگر بخواهیم دلار بفروشیم فعلاً جنسی در اختیار نداریم، چرا که به دلیل افزایش تقاضایی که در روز گذشته از سوی مردم وجود داشت، تقریباً موجودی در دسترس به صفر رسیده است.

صرافی ها درباره اینکه تا چه اندازه نتایج انتخابات توانسته بر بازار تأثیر گذاشته باشد، می گویند در حالت عادی نباید بازار ما نسبت به این انتخابات واکنش خاصی داشته باشد؛ اما متأسفانه بازار ارز ایران به شدت جوگیر اخبار خارجی و حتی داخلی بوده و بسیار پیش می آید که در چنین شرایطی مردم براساس پیش بینی خود برای خریدوفروش اقدام می کنند که با تغییر تقاضا به طور طبیعی نرخ ها نیز دچار نوسان شده و افزایشی می شود که در این فضا دلالان استفاده لازم را می برند. البته صرافی ها عنوان کرده اند که تا یکی دو روز آینده این جو موجود در بازار ارز از بین رفته و شرایط می تواند به حالت عادی برگردد؛ از سوی دیگر دلار فروشان آزاد (دلالان بازار ارز) گاهی قیمت هایی بالاتر از آن چه صرافی ها روی تابلوهای خود قرارداده اند اعلام می کنند ولی در مجموع هر دو گروه منتظر افزایش قیمت هستند؛ از این روی ترجیح می دهند اگر اکنون نرخ ها پایین تر است فروشی نداشته باشند و در زمان رشد بیشتر قیمت ها دلار را با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

در حال حاضر بیشترین تغییر نرخ ارز در بازار برای دلار بوده اما یورو و پوند نیز با کمی رشد همراه بوده است. این در حالی است که دلار تا ۳۶۳۰ تومان خریداری شده و تا ۳۶۷۰ و ۳۶۸۰ تومان برای فروش تعیین شده اما فروش چندانی وجود ندارد. در عین حال که یورو تا ۴۱۰۰ و پوند تا ۴۵۷۰ تومان قیمت فروش خورده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xUideRuj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه