پرسش: کسبوکاری را در زمینه فروش اینترنتی مدیریت میکنم. اخیرا کار خود را گسترش دادهام و محصولات جدیدی را هم به مشتریان ارائه کردهام اما در زمینه قیمتگذاری محصولات دچار مشکل هستم. لطفا مرا راهنمایی کنید.
پاسخ کارشناس: در نظر داشته باشید که شما تنها فعال این حوزه نیستید که در زمینه قیمتگذاری دچار شک و تردید شدهاید. اینترنت چالشهای خاصی را در زمینه قیمتگذاری مقابل اهالی کسبوکارهای اینترنتی قرار میدهد. در این فضا مشتریان کنترل بیشتری بر فرآیند خرید دارند و بهراحتی میتوانند با استفاده از موتورهای جستوجو قیمت کالاها یا خدمات مختلف را تخمین بزنند. در نتیجه برای اعلام قیمت به فروشندهها وابسته نیستند.
به بیان دیگر میتوان گفت مشتریان اینترنتی نسبت به قیمت حساستر هستند. در نتیجه شاید شما در ابتدای کار ناچار باشید با سیاست پایین آوردن قیمتها و ارائه محصولات با قیمتی پایینتر از متوسط قیمت بازار، مشتری جذب کنید.
در این شرایط به شما توصیه میکنیم اطلاعات دقیقی را درباره هزینههای واقعی تولید محصولات از طریق سایت در اختیار کاربران قرار دهید تا اعتماد آنها را جلب کنید. همچنین اشاره به مزایا و معایب کالای ارائه شده و انجام مقایسه میان محصولات موجود میتواند مزیت رقابتی کسبوکار شما را افزایش داده و قیمتهای ارائه شده را واقعی جلوه دهد. گاهی هم لازم است به مشتریان یادآوری کنید که در مجموع تجارت الکترونیک بهصورت بالقوه میتواند هزینههای مصرفکنندگان را کاهش دهد، چرا که در مصرف بنزین، زمان و... صرفهجویی خواهد شد و خرید از طریق شما به نفع آنها تمام میشود.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.