دوشنبه, ۵ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Mon, 25 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

قوانین شکست در کسب و کار بخش هفتم

7 سال پیش ( 1395/12/3 )
پدیدآورنده : مهرداد انوری  

کسب و کار های امروزی با تمرکز بر دانش جهانی، رشد و ارتقا می یابند و براساس معادلات پیچیده حوزه کسب و کار در بازارهای رقابتی برنده یا بازنده می شوند. از آنجایی که طول عمر سازمان ها در دوران کنونی بسیار کوتاه است اشتباهات کوچک و بزرگ تبعات زودرسی دارند و نتیجه یک اشتباه کوچک می تواند لطمات جبران ناپذیری داشته باشد.

بر این اساس است که آرام آرام مباحث اساسی و بنیادین دانش جهانی کسب و کار در سازمان های ایرانی نیز با شیب ملایمی در حال رخنه است و سازمان هایی که مجهز و آشنا به این دانش هستند می توانند در رقابت تنگاتنگ بازار فاتح آن شوند. شناخت و به کارگیری قوانین شکست می تواند گره گشای بازار رقابتی شدید باشد.

قانون دو قطب  

در درازمدت برای هر کالایی و هر محصولی، سهم خواهی و رقابت بازار بین دو تای اول و دوم خواهد بود و بازار به ناچار در بلند مدت به دو قطب تبدیل می شود. این نکته را نباید فراموش کنیم که این قانون در صنعت نیست بلکه در سگمنت و بازار هدف مشخصی رخ می دهد و این به اشتباه تفسیر نشود که تمامی صنایع به دو عنصر ختم می شوند.

هدف از معرفی این قانون تاکید و تلنگری هرچه سریع تر در جایگاه یابی ذهن مشتریان است چراکه برند های دوم به بعد خیلی جایگاهی در ذهن مخاطبان به خود نمی توانند اختصاص دهند حتی اگر به بقای خودشان ادامه دهند. قانون دوتا بودن، همچنین این پیش بینی را دارد که به مرور جای اول و دوم عوض می شود.

اگر در نوشابه بررسی کنیم کوکاکولا و پپسی، در حوزه بازی های رایانه ای PS , XBOX، در حوزه خودروی داخلی و خارجی هم به این ترتیب. قانون دو قطبی نشان از این است که ممکن است در ابتدای فعالیت رقبای زیادی حضور داشته باشند ولی در نهایت باید تسلیم دو برند اول شوند و با وجود بقا با سهم بازار اندک شان امورات خود را بگذرانند.

باید تاکید کرد که بازاریابی در درازمدت دوتایی است ولی باید پرسید که آیا این نتیجه از قبل هماهنگ شده؟ باید پاسخ داد که خیر. برنامه های بازاریابی در صورت رعایت قوانین آن، تاثیر قوی و موثر در فروش خواهد داشت.

حتی اگر در بازار رقابتی رقبای سوم و چهارمی وجود داشته باشند در صورتی که دو شرکت اول با استراتژی مشخصی در بازار رقابت کنند برند های سوم و چهارم حتی اگر حمله ای هم داشته باشند نمی توانند تاثیر چشمگیری در این تغییر جایگاه داشته باشند چراکه برند های اول و دوم وقتی خودشان را از بقیه رقبا بالا می کشند تمام سعی شان را می کنند تا از تمام توان برای تثبیت جایگاه خود استفاده کنند.

به عنوان مثال دیجی کالا و بامیلو که با وجود اینکه بیزینس مادل متفاوتی با یکدیگر دارند ولی در نهایت در چشم مصرف کننده هر دو به منزله فروشگاه آنلاین هستند و از این رو، رقابت تنگاتنگی با هم دارند و با وجود اینکه رقبای بسیار زیادی در این حوزه در حال فعالیت هستند ولی آنها از بیشتر دانش و سرمایه خود به طور هوشمندانه بهره می برند تا جایگاه اول و دومی خودشان را همواره تثبیت کنند.

مدرس و مشاور توسعه کسب‌ و‌ کار

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UmZPhq10
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه