کسب و کار های امروزی با تمرکز بر دانش جهانی، رشد و ارتقا می یابند و براساس معادلات پیچیده حوزه کسب و کار در بازارهای رقابتی برنده یا بازنده می شوند. از آنجایی که طول عمر سازمان ها در دوران کنونی بسیار کوتاه است اشتباهات کوچک و بزرگ تبعات زودرسی دارند و نتیجه یک اشتباه کوچک می تواند لطمات جبران ناپذیری داشته باشد.
بر این اساس است که آرام آرام مباحث اساسی و بنیادین دانش جهانی کسب و کار در سازمان های ایرانی نیز با شیب ملایمی در حال رخنه است و سازمان هایی که مجهز و آشنا به این دانش هستند می توانند در رقابت تنگاتنگ بازار فاتح آن شوند. شناخت و به کارگیری قوانین شکست می تواند گره گشای بازار رقابتی شدید باشد.
قانون دو قطب
در درازمدت برای هر کالایی و هر محصولی، سهم خواهی و رقابت بازار بین دو تای اول و دوم خواهد بود و بازار به ناچار در بلند مدت به دو قطب تبدیل می شود. این نکته را نباید فراموش کنیم که این قانون در صنعت نیست بلکه در سگمنت و بازار هدف مشخصی رخ می دهد و این به اشتباه تفسیر نشود که تمامی صنایع به دو عنصر ختم می شوند.
هدف از معرفی این قانون تاکید و تلنگری هرچه سریع تر در جایگاه یابی ذهن مشتریان است چراکه برند های دوم به بعد خیلی جایگاهی در ذهن مخاطبان به خود نمی توانند اختصاص دهند حتی اگر به بقای خودشان ادامه دهند. قانون دوتا بودن، همچنین این پیش بینی را دارد که به مرور جای اول و دوم عوض می شود.
اگر در نوشابه بررسی کنیم کوکاکولا و پپسی، در حوزه بازی های رایانه ای PS , XBOX، در حوزه خودروی داخلی و خارجی هم به این ترتیب. قانون دو قطبی نشان از این است که ممکن است در ابتدای فعالیت رقبای زیادی حضور داشته باشند ولی در نهایت باید تسلیم دو برند اول شوند و با وجود بقا با سهم بازار اندک شان امورات خود را بگذرانند.
باید تاکید کرد که بازاریابی در درازمدت دوتایی است ولی باید پرسید که آیا این نتیجه از قبل هماهنگ شده؟ باید پاسخ داد که خیر. برنامه های بازاریابی در صورت رعایت قوانین آن، تاثیر قوی و موثر در فروش خواهد داشت.
حتی اگر در بازار رقابتی رقبای سوم و چهارمی وجود داشته باشند در صورتی که دو شرکت اول با استراتژی مشخصی در بازار رقابت کنند برند های سوم و چهارم حتی اگر حمله ای هم داشته باشند نمی توانند تاثیر چشمگیری در این تغییر جایگاه داشته باشند چراکه برند های اول و دوم وقتی خودشان را از بقیه رقبا بالا می کشند تمام سعی شان را می کنند تا از تمام توان برای تثبیت جایگاه خود استفاده کنند.
به عنوان مثال دیجی کالا و بامیلو که با وجود اینکه بیزینس مادل متفاوتی با یکدیگر دارند ولی در نهایت در چشم مصرف کننده هر دو به منزله فروشگاه آنلاین هستند و از این رو، رقابت تنگاتنگی با هم دارند و با وجود اینکه رقبای بسیار زیادی در این حوزه در حال فعالیت هستند ولی آنها از بیشتر دانش و سرمایه خود به طور هوشمندانه بهره می برند تا جایگاه اول و دومی خودشان را همواره تثبیت کنند.
مدرس و مشاور توسعه کسب و کار