کارلوس گوسن، مدیر شرکت رنوی فرانسه و نیسان ژاپن و از اعضای هیاتمدیره شرکت سونی، از سرشناسترین مدیران جهان است که به او لقب «قاتل هزینهها» و «سلطان بازارهای چندملیتی» را دادهاند.
گوسن از پدر و مادری لبنانی در امریکای جنوبی متولد شد.
پس از فارغالتحصیلی در رشته اقتصاد و در مقطع کارشناسی ارشد، فعالیت حرفهای خود را در اروپا شروع کرد و در آسیا به اوج شهرت رسید.
پس از فارغالتحصیلی در یک شرکت فرانسوی لاستیکسازی مشغول به کار شد و سه سال بعد، مدیریت یکی از شعب شرکت در پاریس را بر عهده گرفت. سپس مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت شد و چندی بعد، بهعنوان مسئول هماهنگی شعبات این شرکت در امریکای جنوبی، به برزیل
بازگشت. فعالیت او در برزیل و مدیریت درخشان او، انقلابی را در وضعیت این شرکت به وجود آورد.
آوازه مدیریت او بسیار سریع در جهان پیچید و سیل انبوهی از پیشنهادها از شرکتهای معتبر به سوی او روانه شد. از میان تمام پیشنهادها گوسن پیشنهاد شرکت رنو را برگزید و در سال 96 در این شرکت مشغول به کار شد.
شرکت رنو در سال 1999 سهام شرکت ورشکسته نیسان را خریداری کرد و مدیریت آن را به گوسن سپرد. او ادعا کرد که طی دو سال یا این شرکت را به روزهای اوج بازمیگرداند یا از سمت خود استعفا خواهد داد. کسانی که گوسن را میشناختند، میدانستند این فقط در حد حرف و شعار نیست و وقتی او هدفی را مورد نظر قرار میدهد، تحت هر شرایطی به آن خواهد رسید. گوسن تعدادی از کارمندان نمونه رنو را بهعنوان سرپرست گروهها انتخاب کرد و برای هر تیم، مدیری کلیدی را برگزید و عازم ژاپن شد.
او تعداد فروشندگان شرکت را به 20 درصد رساند؛ دست طراحان را برای طراحی بازگذاشت و سرعت تولید را افزایش داد. تمام این موارد در کنار هم باعث شد شرکت ورشکسته نیسان در سال 2000 جلوتر از شرکت صاحبنام هوندا قرار بگیرد. اکنون نیسان دومین تولیدکننده اتومبیل و اصلیترین رقیب تویوتاست.
اصلیترین راز موفقیت گوسن که لقب «قاتل هزینهها» را برای او به ارمغان آورد، کاهش هزینههای مازاد از طریق تعطیل کردن شعبات اضافی و کاهش مخارج داخلی و خارجی شرکت بود. او در سال 2001 کتاب زندگینامه خود را چاپ کرد؛ کتابی که لقب پرفروشترین کتاب آسیا را به خود اختصاص داد.
گوسن چندی پیش در مصاحبهای که با شبکه CNN داشت، اشاره کرد که بزرگترین اشتباه مدیران در ارتباط و نحوه تعامل آنها با کارمندانشان است. مدیر باید به انتظارات معقول کارمندان پاسخ درست بدهد تا بتواند شرکت را به روزهای اوج بازگرداند.
او لحظه ورود به ژاپن را لحظهای سرنوشتساز میداند و ادعا میکند با وجود شناخت ناکافی از فرهنگ ژاپن، از همان بدو ورود احساس کرده است بهتر از سایرین قادر به برقراری ارتباط با ژاپنیهاست. همین امر به او اعتماد به نفس داد و احساس کرد توانایی ایجاد تغییر را دارد. برخی ژاپنیها او را با اسطورههای کهن ژاپنی مقایسه میکنند و تواناییهای مدیریتیاش را فراتر از قابلیتهای یک انسان عادی میدانند.
او در مصاحبهای دیگر در توکیو اعلام کرده است: «اگر در کوتاهمدت چیزی را فدا نکنید، در درازمدت جریان نقدینگی به شرکت بازنخواهد گشت. ما عملگرا و واقعبین شدهایم و حالا 140هزار کارمند داریم که درآمد و انگیزه بیشتری دارند و نسبت به سال 1999 کمتر نگران آینده هستند.»
کارلوس گوسن نخستین مدیر خارجی شرکت سونی نیز بود. او در میان مدیران فرانسوی و مغرور شرکت رنو نیز بسیار منفور است اما همچنان با قدرت به کار خود ادامه میدهد و از پشتوانه مدیران و کارمندان غیرفرانسوی رنو برخوردار است. او خوب میداند چطور باید با این دست مشکلات کنار بیاید.
گوسن اکنون در میان مدیران ارشد شرکتهای خودروسازی، بیشترین دستمزد را دریافت میکند و این مسئلهای است که او را در مرکز توجه قرار داده است. گوسن از طریق آشنایی با فرهنگهای مختلف، بازارهای چندملیتی را شناسایی کرده و با استفاده از نبوغ و دانش خود، نبض این بازارها را در دست گرفته است.
او دائما در قارههای امریکا، آسیا و اروپا در حال رفتوآمد است و هیچ اتفاقی در هیچ نقطهای از جهان از نظرش دور نمیماند. او آن چنان در بازار خودرو صاحب نام و آوازه شده است که در جلسات مدیران این حوزه از وی بهعنوان یک سیاستمدار حرفهای نام برده میشود؛ سیاستمداری که با تصمیمات خود، آینده صنعت خودروسازی جهان را به میل خویش رقم میزند.