فیس بوک پس از سرویس سلامت و امنیت، روز چهارشنبه گذشته، در اقدامی جدید سرویس کمک اجتماعی را به عنوان زیرمجموعه ای از سرویس بررسی ایمنی و سلامت راه اندازی کرده است.
کمک اجتماعی یا CommunityHelp سرویسی است که در هنگام وقوع بلایای طبیعی یا غیر مترقبه فعال می شود و به کاربران کمک می کند با اتصال به فضای مجازی به یکدیگر کمک کنند، به این ترتیب که در زمان حادثه کاربران به کمک این سرویس می توانند دیگران را ردیابی کنند و در کمک رسانی به آسیب دیدگان حادثه مشارکت داشته باشند.
همچنین به کمک این ابزار جدید فیس بوک، به عنوان مثال در زمان سقوط یک ساختمان یا آتش سوزی در جنگل، کاربرانی که در حاشیه این حوادث قرار دارند می توانند به درخواست کمک و پناه و مواد غذایی مصدومان و آسیب دیدگان پاسخ دهند.
ایده راه اندازی این سرویس از کمک های داوطلبانه کاربران فیس بوک که حالا دیگر تعداد آنها به 2میلیارد نفر می رسد، در مواقع بحرانی و حوادث گرفته شده است.
سخنگوی کمپانی فیس بوک، نائومی گلایت دراین باره می گوید: «در زمان وقوع حادثه، متصل بودن برای کمک بیشتر از همیشه مهم است.»
پیرتی چتان، از طراحان محصولات فیس بوک نیز اظهار کرد: «سرویس امکان کمک اجتماعی در حوادث مختلف طبیعی و غیر طبیعی، کسانی را که نیازمند کمک هستند به کسانی که مایل به کمک رسانی اند متصل خواهد کرد.» طراحان این سرویس برای راه اندازی آن با سازمان های جهانی کمک رسانی مانند صلیب سرخ همکاری کرده اند و در حال حاضر فقط در کشور های آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، هند و عربستان فعال خواهد بود. فیس بوک وعده داده است که به زودی این سرویس در سایر نقاط دنیا قابل استفاده خواهد بود.
پیشتاز در کمک رسانی
فیس بوک پیش از این در سال 2014 سرویس بررسی امنیت و سلامت در زمان وقوع حوادث را راه اندازی کرد که به کمک آن کاربران می توانند خبر سلامت خود را با دوستان و آشنایان خود در میان بگذراند. این امکان با فعال شدن در پی حادثه تروریستی برلین در دسامبر سال گذشته به بسیاری از ساکنان پایتخت آلمان اجازه داد با کلیک روی آن به عزیزان و نزدیکان شان این پیام را مخابره کنند که در این سانحه آسیبی ندیده اند.
همچنین این سرویس در 24 ساعت پس از حادثه سالن تئاتر بتکلان در نوابر 2015 در فرانسه، توسط بیش از 4.1 میلیون کاربر استفاده شد که خبر سلامتی خود را در صفحه شخصیشان مخابره کردند.