عدهای بر این باور هستند كه تبلیغات در دنیای امروز مرده است و فلسفه جدید فروش جایگزین آن میشود. برای بررسی این موضوع در این بخش به نقش تبلیغات و ویژگیهای آن در دنیای امروز نگاهی میاندازیم و در فرصتی دیگر هم سراغ كسانی میرویم كه اندكی با فرضیه مرگ تبلیغات مخالف هستند و میگویند تبلیغات هنوز در شیوه سنتی به حیات خود ادامه میدهند.
برای به اثبات رساندن این فرضیه كه «تبلیغات مرده است» بهتر است نگاهی به استانداردهای تبلیغات و فرآیند فروش بیندازیم:
1- آگاهی: چطور میتوانیم مشتریان و مصرفكنندگان جدیدی برای خدمات خود پیدا كنیم؛ اگر قادر نباشیم پیش از هر چیز نسبت به خود و كاری كه انجام میدهیم و محصولاتی كه تولید میكنیم به آنها آگاهی دهیم؟ كمپینهای تبلیغاتی معمولا وقت كاملی را برای این كار صرف میكنند.
2- فروشندگی با چرب زبانی و زور: آنها سپس در فضایی كه مصرفكننده نیاز داشت بیشتر درباره فروشنده یا ارائهدهنده خدمات بداند، به سمتوسوی یك فرآیند پیچیده فروش رفتند. این همان وظیفهای است كه آیكون «درباره ما» در وبسایتهایمان باید بتواند از پس آن بر بیاید.
3- نخستین تماس: در نهایت باید قادر باشید كه پیام خود را به مصرفكنندگانتان برسانید. این كار خواه، ناخواه باید انجام شود تا بتوانید فرآیند فروش را شروع كنید. بهتر است این كار را با تلفن زدن به این اشخاص آغاز كنید كه فعلا برای شما غریبههایی بیش نیستند.
4- همیشه فروش محصول را در ذهن داشته باشید: حالا بعد از تماس نوبت به این رسیده است كه بخواهید فروش را شروع كنید.
5- اعتماد: وقتی تماس گرفتید و احساس كردید همه چیز به خوبی پیش میرود وقت آن است كه روابط خود را با مشتری افزایش دهید. این كار هم بر پایه اعتمادسازی و رسیدن به یك فهم مشترك انجام میشود.
اعتراف میكنم كه طرح كلی بالا دارای طنزی هم بود اما به نظر شما وجود این تمسخر و طنز اشتباه است؟ لطفا دوباره طرح بالا را بخوانید. مراحل یك تا سه نیاز به میزان قابل توجهی كار روی مشتریان بالقوه دارد. در این سه مرحله بدون اینكه هیچ شناختی از مخاطب و مشتریمان داشته باشیم برایش تصمیمگیری میكنیم كه چه مسائلی را به او بگوییم و تازه ارتباط با مصرفكننده از مرحله چهارم آغاز میشود. چرا ما اینقدر صبر میكنیم تا ارتباطی از نوع رابطه انسانی با مشتریان خود برقرار كنیم؟
شیوههای جدید بازاریابی و تبلیغات باعث میشوند كه نیازی دوباره را به تفكر و نظمی مجدد در فرآیند بازاریابی و تبلیغات احساس كنیم. برای شروع بهتر است مرحله چهارم طرح كلی بالا را به جای طرح اول قرار دهید.