یك برند فستفود سوئدی به نام « Sibylla» با همكاری آژانس تبلیغاتی Volt تصمیم گرفت به مشاركت با یك پیشگو به شیوهای منحصر به فرد برای تبلیغ کسبوکار خود بپردازد. آنها درصدد بودند تا از مشتریان درخواست دست زدن به سیبزمینیهای سرخ كرده خود برای نمایش الگویی جهت پیشگویی سرنوشتشان را مطرح كنند. این كار به آسانی با عكس گرفتن از آن، هشتگ زدن و انتظار 24 ساعته برای بازگشت پیشگو به سوی آنها و شرح طالعشان انجام شد. با توجه به آمار و ارقام نشان داده شده در یك ویدئو، این آگهی تبلیغاتی بسیار موفق بود.
پیشگویی یك كار بسیار بحث برانگیز است اما با توجه به تحقیقات اخیر برخی افراد واقعا استعداد آن را دارند. مشكل این است كه افراد زیادی به چنین چیزهایی بسیار بدبین هستند. طالعبینی گاهی اوقات با باورهای مذهبی تناقض دارد زیرا بیشتر ادیان معتقدند كه راهی پیشروی ما قرار داده شده است كه باید از آن پیروی كنیم. بنابراین ادیان زیادی واقعا پیشگویی را ممنوع میكنند. با این حال این موضوع برای بسیاری افراد یک سرگرمی جالب است.
افراد سختگیر: پیشگویی برای خدانشناسان
این كمپین به خودی خود شاید زمانی كمی گستاخانه به نظر برسد كه بدانیم سوئد كشوری نسبتا خدانشناس است اما عین حال بسیار متنوع بوده و سهم بزرگی از مهاجران با پسزمینههای مذهبی مختلف را در خود جای داده است. برای طالع بینی توسط افرادی كه قادر به انجام این كار هستند، كل كار نسبتا ساده است، زیرا با دریافت سیبزمینی سرخ كرده رایگان بهعنوان جایزه، شخصیت واقعی فرد نمایان میشود (و در این مورد، دیدگاهها در اینستاگرام نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت). در كشورهایی كه پیشگویی در آنها ممنوع نیست، عموم مردم فالگیرهای معروف خاص خود را دارند و جذب یكی از آنها در حالی که یك حركت بازاریابی خوب بود ، كم كم هم تبدیل به یك موقعیت برد-برد میشود.
رند فستفود Sibylla باید با غولهای بزرگ فعال در بازار سوئد نظیر مك دونالد، برگر كینگ و برند سوئدی Max رقابت كند كه البته بسیار محبوب نیز هست. درست مثل هر ملتی – شاید حتی بیشتر از بقیه – سوئد عمیقا به دنیای رسانههای اجتماعی وارد شده است و اكثر سوئدیها یا یك حساب فعال در اینستاگرام دارند یا حداقل اینستاگرام دیگران را چك میكنند. درخصوص سوئد محبوبیت فالگیری فقط وقتی تایید میشود كه در آگهی تبلیغاتی تعداد زیادی از افراد را میبینیم كه برای اطلاع از بخت و طالع خود از سیبزمینیهای سرخ كردهشان عكس میگیرند. فایده این كار در ساده بودن آن نهفته است. اغلب اوقات نشان دادن دستان خود به یك پیشگو سخت است و شاید شما را در لیست انتظار بلند بالایی قرار بدهد.
با وجود سادگی این پیشگویی، اما بهظاهر این بار ارزشش را داشت؛ زیرا آگهی تبلیغاتی درستی ادعای فوق را ثابت میكند. تعداد افراد نشان داده شده در این آگهی تبلیغاتی به تنهایی گواه جذابیت فراوان ایده فوق برای مشتریان و در نتیجه راهاندازی یك كمپین بسیار موفق است.
همچنین، آنچه این كمپین را بسیار خوب میكند، طرح درخواست از آنها برای تماشای آگهیهای تبلیغاتی بعدی است. یك ایده خوب و یك تیم بازاریابی كارآمد نه فقط میزان فروش را افزایش میدهند، بلكه مشتری را چشم انتظار آگهی تبلیغاتی یا پیشنهاد منحصر به فرد بعدی شركت نگه میدارند. آنها همچنین در ابتدا كمی درباره شركت سخن میگویند تا مطمئن شوند مردم موضوع حرفهایشان را درك خواهند كرد.
دست اندركاران
آژانس تبلیغاتی: Volt، استكهلم، سوئد
نویسندگان: كاتجا جانفورد، پیتر نیلیند
مدیران هنری: لینا برونزل، جورگن برگلوند
مدیر پروژه: ماگنوس تنگزلیوس
هنر نهایی: دانیل اریكسون
عكاس: استفان كجلوستاد
پیشگو: ویویان اكلوف