خرید و فروش موبایل یكی از مشاغل واسطهای یا همان دلالی خودمان است كه این روزها بسیار طرفدار دارد. این شغل از دور بسیار خوب است و همه فكر میكنند صاحبان این شغل در مغازه خود مینشینند و پا روی پا میاندازند و پول به حسابشان واریز میشود، اما باید توجه داشت كه اینگونه نیست. برای مدیر یك فروشگاه موبایل بسیار اهمیت دارد كه در كجا مغازه خود را تاسیس و در كدام مركز فعالیت خود را آغاز كند تا بتواند در این كار موفق شود. در این گزارش ریزهكاریهای مدیریتی یك مدیر فروشگاه موبایل را میخوانید.
فعالیت در میان همصنفان
عرف این است كه اگر میخواهید در حوزه فروش آیتی فعالیت کنید، مغازه خود را در مراكز عرضهكننده لوازم آیتی تاسیس كنید. به این دلیل كه سود آن به روز است و فروش به صورت نسیه و تخفیفهای فراوان برای شما آزاردهنده
نخواهد بود.
افرادی كه در این مراكز مشغول فعالیت هستند فعالیت بیشتری نسبت به مدیران فروشگاه موبایل در خارج از مجموعه عرضهكننده لوازم دیجیتالی دارند. به همین دلیل سودشان بیشتر از مغازههای بیرون بازار است.
البته این سود ناشی از گران فروختن محصولات نیست، بلكه از فروش بیشتر كالاها است.
در مراكز عرضهكننده تلفن همراه مانند علاءالدین و بازار موبایل ایران باید قدرت ریسك مدیریتی داشته باشید تا بتوانید موفق شوید.
این ریسك به این معناست كه محصولاتی را كه در بازار جهانی معرفی میشود به سرعت پشت ویترین مغازه قرار دهید و همین امر میتواند فروشگاه شما را نزد خریداران و كاربران معروف كند.
مدیریت در بیرون از بازارها و مراكز عمده عرضهكننده محصولات كمی سادهتر به نظر میرسد، به این دلیل كه تعداد رقبای مدیر كمتر است، اما به همان نسبت از مشتریان كمتری هم برخوردار است.
چگونگی چیدمان
چیدمان لوازم مغازه باید به صورتی باشد كه همه امكانات در اختیار فروشنده قرار بگیرد و به راحتی بتواند آنها را به مشتری عرضه كند. البته چیدمان اصلی مغازه به متراژ و همچنین مربع یا مستطیل بودن مغازه مرتبط است.
اگر مغازهای در حالت مستطیل دارید باید توجه داشته باشید كه جلوی مغازه جای ویترین شماست و تا میتوانید باید برای این قسمت مهم هزینه كنید. ویترین یك بخش استراتژیك در فروش موبایل به حساب میآید و مدیر فروشگاه موبایل باید دقت داشته باشد كه محصولات او قرار است از این طریق به فروش
برود.
به طور معمول مدیران فروشگاه در انتهای مغازه میزی برای خود تهیه میكنند تا با فروشنده برخوردی نداشته باشند و او بتواند به راحتی كار مشتری را راه بیندازد. البته برخی مدیران هم هستند كه اصلا برای خود در مغازه جایی در نظر نمیگیرند و به یك چهار پایه در پشت میز فروشندگی اكتفا میكنند.
اگر مدیر یك فروشگاه در متراژ مربع هستید باز هم جلوی مغازه شما برای ویترین باید هزینه شود.
در مغازه مربع دست شما برای چیدمان بازتر است و میتوان ورودی مغازه تا انتها را برای مشتریان اختصاص داد و در مقابل یك میز سرتاسری قرار داد برای ارائه خدماتی كه مشتریان متقاضی آن هستند.
هزینههای راهاندازی کسبوکار
مدیران برای راهاندازی یا تعویض محل كار خود باید این موضوع را در نظر بگیرند كه هزینههایی در مغازه وجود دارد كه در مرحله ابتدایی خود را نشان نمیدهد. هزینه میز و ویترین حدود 5میلیون تومان است كه این هزینهها حساب شده و از پیش برنامهریزی شده است.
در این میان هزینه پنهانی وجود دارد كه در صورت انجام میتواند در مدت كوتاه توجه افراد زیادی را به کسبوکار شما جلب و مشتریان زیادی را برای شما
دست و پا کند.
این هزینه باید برای طراحی داده شود تا فروشگاه شما بیش از سایر فروشگاهها به چشم بیاید. نوع طراحی تابلو و همچنین نوع چیدمان و ویترین سفارشی میتواند شما را نسبت به سایر رقبا متمایز كند. یك هزینه دیگر هم است كه هزینه تبلیغات
نام دارد.
همانطور كه میدانید در بحث مدیریت، تبلیغات هزینه نیست، بلكه مبلغی است كه برای شناساندن مغازه به دیگران داده میشود و میتواند در مدت بسیار كوتاه یك فروشگاه را از فرش به عرش برساند.
برخی مدیران وظیفه حسابداری فروشگاه خود را هم بر عهده میگیرند تا همه حساب و كتاب مغازه دستشان باشد. میز حسابداری به طور معمول در كنار در ورودی یا رو به روی آن، پشت ویترین مغازه قرار میگیرد.
نحوه برخورد با مشتری
همه مدیران این صنف به دنبال فروشندههای حرفهای برای مغازه خود هستند و حاضرند بیشتر از عرف بازار به آنها حقوق دهند تا از فروش بالاتر سود بیشتری عایدشان شود. به طور معمول فروشندهها به صورت 50، 50 كار میكنند كه در صورت ثابت شدن كارآمدی وی این رقم میتواند تغییر كند.
مدیران باید با كارمندان خود قراردادی ببندند و اصول ضمانت را رعایت كنند. ممكن است برخی مدیران با دوستان خود همكاری كنند، اما باید همه شرایط از همان ابتدا برای طرفین روشن باشد.
مدیر مجموعه باید به كارمندان تاكید كند كه هدف رضایت مشتری است و در صورت نارضایتی و همچنین برخورد خارج از عرف بازار باعث قطع همكاری میشود.
فروشندگان حوزه آیتی باید اعصاب پولادین داشته باشند و خود را برای سوالات مختلف مشتریان و خواستههای عجیب و غریب آنها آماده کنند. چراکه تجربه نشان داده اکثر مردم ایران برای خرید تجهیزات الکترونیکی به آسانی پول خرج نمیکنند و در خرید وسواس به خرج میدهند.
نوآوری در ارائه محصول
مدیر فروشگاه باید سعی كند محصولات جدید را در فروشگاه خود جای دهد تا مشتریان زیادی وارد مغازه شوند. برخی مدیران محصولات جدید را با سود كمتر و ارزانتر تنها برای جذب مشتری بیشتر عرضه میكنند كه البته این كار هوش بالای مدیریتی یك فرد را در كسبوكار نشان میدهد.
باید توجه داشته باشید که صرفنظر از نوع چیدمان مغازه و محل قرارگیری آن، انتخاب محصولات جدید و متنوع است که میتواند برای شما مزیت رقابتی ایجاد کند و برگ برنده کسبوکارتان باشد.