نظریهپردازان در دهه اخیر به اهمیت و نقش فرهنگ سازمانی بر اعضای سازمان تاکید دارند. برخی از این صاحبنظران، فرهنگ سازمانی یا بهطور عام جنبه انسانی سازمان را بهعنوان کوششی تلقی میکنند که جنبههای گوناگون مطالعات محققان سازمان و مدیریت در گذشته را به روشهای جدید ارائه میدهد. آنها کوششهای انجام شده پیرامون روابط انسانی، مدیریت بر مبنای هدف، ساختار سازمانی، استراتژیهای سازمانی و توجه به گروههای کاری و گروههای سازمانی را بهعنوان جنبههایی از فرهنگ سازمانی و به منظور بهبود عملکرد و کیفیت کار معرفی میکنند. فرهنگ سازمانی موضوعی است که به تازگی در قلمرو رفتار سازمانی و بالندگی سازمانها مطرح شده و ریشه این پدیده را میتوان در نظریات مردمشناسی، جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی جستوجو کرد. دکتر امید مهدیه در کتابی به نام «فرهنگ سازمانی» پیدایش و شکلگیری فرهنگ سازمانی، تعریف، سطوح فرهنگ سازمانی، ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه اندیشمندان مختلف، الگوهای فرهنگ سازمانی و گونههای فرهنگ سازمانی را به تفصیل به رشته تحریر درآورده است. او در بخشی از این کتاب کوشیده رابطه فرهنگ سازمانی با دیگر مفاهیم مدیریت مانند ارتباطات، تعارض و عملکرد را شرح دهد. با توجه به اینکه صاحبنظران، ارتباطات و فرهنگ را غیرقابل تفکیک میدانند، در این کتاب به سه نوع دیدگاه مختلف ارتباطات (سنتی، تفسیری و انتقادی) و اهداف و تعاریف آنها اشاره شده است. در قسمتی از همین بخش آمده فرهنگ سازمانی از نظر دیدگاه سنتی چیزی است که سازمان دارای آن است. دیدگاه تفسیری محتوای فرهنگ سازمانی را توصیف میکند و دیدگاه انتقادی کانون توجه خود را به کشمکش قدرت در بین گروههای رقیب متمرکز میسازد. این کتاب در 88 صفحه به قیمت چهار هزار تومان توسط موسسه کتاب مهربان نشر به چاپ رسیده است.