پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
با حضور ریاست جمهوری در عسلویه

فاز 12 پارس‌جنوبی افتتاح شد

9 سال پیش ( 1393/12/27 )
 

در آخرین روزهای سال، فاز 12 پارس جنوبی، بزرگ‌ترین پروژه گازی کشور که با تلاش و همت نیروهای متخصص داخلی توسعه‌یافته و بدون حضور نیروهای خارجی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، دیروز با حضور ریاست جمهوری رسما افتتاح شد. رییس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری از این پروژه عظیم، با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی کشور و کاهش تورم در دوران تحریم حاصل شده است، تصریح کرد: در برابر قدرت‌های ظالم جهان سر فرود نیاورده‌ایم و به بدخواهان گفته‌ام، ما می‌ایستیم و پیروز خواهیم شد و اگر می‌گوییم تحریم نمی‌تواند مانع رشد، توسعه و حرکت ایران اسلامی باشد، شاهد ما فاز 12 پارس جنوبی است.

به گزارش خبرگزاری دولت، دکتر حسن روحانی در جمع مدیران و دست‌اندرکاران اجرای این طرح بزرگ ملی در عرصه نفت و گاز اظهار داشت: جز خدا و مردم به کسی امید نبسته‌ایم و امید و تدبیر ما را کسی نمی‌تواند تحریم کند. رییس‌جمهوری به گفت‌وگوهایش با رؤسای پنج کشور طرف مذاکره با ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: به آنان گفتم تحریم‌ها، خلاف قانون و حقوق بشر است و باعث شرمندگی شما در تاریخ خواهد شد.

دکتر روحانی همچنین در این نشست اشاره کرد که در مسیر مذاکرات هسته‌ای، دیر یا زود به نتیجه خواهیم رسید. رییس‌جمهوری در ادامه، بهره‌برداری از منابع مشترک نفت و گاز را اولویت ایران دانست و گفت: باید ظرف سه سال آینده کاری کنیم که همه فازهای پارس جنوبی تکمیل شود.

ضرورت توجه به محیط‌زیست در توسعه

دکتر روحانی به اهمیت حفظ محیط‌زیست در اجرای طرح‌های توسعه در کشور اشاره کرد و افزود: اگر به محیط‌زیست توجه نشود، توسعه توسط خود توسعه نابود می‌شود و توسعه اقتصادی پایدار، فرهنگ و محیط‌زیست می‌خواهد و دولت در عرصه حفظ محیط‌زیست گام‌های بزرگی برداشته است. رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه باید در هر منطقه توسط مردم آن منطقه بیش از پیش لمس و دستاوردهای آن نمایان شود، گفت: هر کجا را توسعه می‌دهیم استفاده از نیروی محلی در شرایط مساوی ترجیح دارد.

به گزارش ایسنا، با تولید 25 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز از هر فاز پارس جنوبی حدود 8 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال به دست می‌آید که ارزش آن با احتساب هر مترمکعب 25 سنت برابر با 2 میلیارد دلار در سال است. بنابراین با راه‌اندازی کامل فاز 12 پارس جنوبی که معادل 3 فاز استاندارد است، حدود 6 میلیارد دلار درآمد تنها از تولید گاز و بدون احتساب صادرات میعانات گازی این فاز طی یک سال عاید کشور می‌شود. وزیر نفت در مراسم بهره‌برداری رسمی از فاز 12 پارس جنوبی با بیان اینکه اجرای این فاز حتی اگر در شرایط تحریم نبودیم هم کار بسیار بزرگی بود، گفت: فاز 12 با تولید بیش از 75 میلیون مترمکعب و فازهای 15 و 16 با تولید 38 میلیون مترمکعب و فاز 17 با تولید 15میلیون مترمکعب در مجموع منجر به افزایش 125 میلیون مترمکعبی تولید گاز در کشور شده است.

بیژن زنگنه با اشاره به اینکه در سال‌جاری 12‌ ترین و شش فاز پارس جنوبی را وارد مدار کردیم خاطرنشان کرد: این پروژه در شرایط تحریم به بهره‌برداری رسیده است و حتی اگر شرایط تحریم نبود و خارجی‌ها اجرای این پروژه را انجام می‌دادند کاری بود کارستان، چه برسد به اینکه در تحریم بوده‌ایم و همه کار توسط ایرانی‌ها و در شرایط بی‌پولی انجام شده است. وزیر نفت گفت: زمانی که برنامه‌ریزی برای افزایش تولید گاز به میزان 100 میلیون مترمکعب در سال 93 صورت گرفت نه‌تنها ناظران خارجی بلکه بسیاری از دوستان داخلی نیز چنین موضوعی را باور نمی‌کردند اما با تلاش صورت گرفته و با استفاده از توان داخلی چنین هدفی محقق شد. به گفته وی برای اینکه ثابت کنیم مرد شکستن تحریم هستیم تلاش کردیم. زنگنه خاطرنشان کرد: دوستان و همکاران ما این موضوع را در حد حرف و شعار باقی نگذاشته‌اند و در عمل ثابت کردند می‌توانند تحریم‌ها را بشکنند و مرد مدیریت جهادی برای پیشرفت کشور هستند و می‌توانند نماد خودباوری باشند.

بهره‌برداری از فازهای 17 و 18 در تابستان سال 94

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بهره‌برداری رسمی از فاز 12 را به ملت ایران هدیه می‌کنم، خاطرنشان کرد: دو عرشه فازهای 15 و 16 آماده است و چهار ردیف پالایشی این فازها که اکنون در حال فعالیت است در بهار 94 به بهره‌برداری می‌رسد. وزیر نفت همچنین به بهره‌برداری رسمی از فازهای 17 و 18 در تابستان سال 94 اشاره و خاطرنشان کرد: تکمیل فازهای باقیمانده پارس‌جنوبی به20 میلیارد دلار هزینه مستقیم نیاز دارد و صنعت نفت نشان داده که اراده و توان مدیریت جهادی در شرایط تحریم را دارد و درصورتی‌که منابع مالی تامین شود می‌تواند سایر فازهای پارس‌جنوبی را با استفاده از توان داخل توسعه دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه هر فاز پارس جنوبی بین 0.7 تا 0.8 درصد به تولید ناخالص داخلی اضافه می‌کند، اظهار کرد: اگر سایر فازهای پارس‌جنوبی به‌موقع به بهره‌برداری برسد در پایان دولت یازدهم میزان برداشت با قطر برابر خواهد شد. زنگنه در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند و حق ندارد اجرای این پروژه را به نام خود تمام کند، تصریح کرد: هزاران کارشناس برای به ثمر رسیدن این پروژه زحمت کشیده‌اند. وزیر نفت در ادامه از سیدکاظم وزیری هامانه، نوذری، میرکاظمی و رستم قاسمی به‌عنوان وزرای نفت پیشین که در اجرای این پروژه نقش داشته‌اند و از مدیران عامل سابق شرکت ملی نفت و شرکت پتروپارس تشکر و قدردانی کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WYHcaKE3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه