پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

یکی از مهم ترین چالش ها و گرفتاری های اقتصاد ایران، عدم استفاده از توانمندی ها و امکانات منطقه ای و بومی است؛ از طرفی یکی از اقدامات مهم و اساسی دولت و سایر دستگاه های اجرایی و سیاست گذاری، دستیابی به اهداف سند چشم انداز، بهبود فضای کسب وکار و رقابتی کردن آن در کشور است.

از طرف دیگر وجود نرخ بالای بیکاری در کشور و رهایی از آن، در گرو تقویت توان اقتصادی همه مناطق کشور است. اتکا و توجه به امکانات و زیرساخت های منطقه ای در جهت فراهم کردن تسهیلات لازم برای تولیدکنندگان کالاهای مورد نیاز، دسترسی آسان آنان به بازارهای تجاری منطقه ای و بسط و توسعه تجارت خارجی کشور از اهداف و زمینه های هدایت سرمایه ها به این سمت است.

جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، افزایش تولید داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال و افزایش نیروی انسانی متخصص، تسریع در انجام امور زیربنایی، رشد و توسعه اقتصادی منطقه، تنظیم بازار کالا و ارائه خدمات عمومی از مهم ترین ویژگی ها و دستاورد های سرمایه گذاری های بومی و منطقه ای هستند.

این اقدامات براساس برنامه هایی با درنظر گرفتن اهداف چشم انداز 20ساله کشور طراحی و تدوین شده اند که در آنها برنامه های کلان توسعه ای لحاظ شده و در افق 1404 باید به افزایش تولید ناخالص ملی، افزایش درآمد سرانه، توسعه صادرات، کسب درآمد ارزی، تامین تعادل اجتماعی، تامین اشتغال و تعادل بخشی بازار کار و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، ایجاد درآمد مکمل برای خانوارها، توسعه صنعت توریسم و مبادلات فرهنگی و افزایش سطح مشارکت اقتصادی منتهی شوند.

«فرصت امروز» برای بررسی بیشتر زمینه های سرمایه گذاری، فعالیت های تولیدی و وضعیت فضای کسب وکار در استان فارس با یلدا راهدار، رئیس کمیسیون فضای کسب وکار اتاق شیراز درباره فعالیت های انجام شده این اتاق در سطح استان فارس به گفت وگو نشسته است.

توریسم مذهبی و سلامت؛ جاذبه های مهم سرمایه گذاری فارس

راهدار سخنانش را با توصیف استان فارس به عنوان یکی از استان های پهناور کشور آغاز می کند و می گوید: فارس 122هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیتی بیش از 3/4میلیون نفر را در خود جای داده است. استان فارس قابلیت ها و ظرفیت های فراوانی دارد و می توان گفت برای همه زمینه ها امکان کار و فعالیت وجود دارد.

وی ادامه می دهد: این استان هم از امکانات زیرساختی خوبی برخوردار است و هم اینکه از قابلیت های مناسبی سود می برد. مثلا در بعد گردشگری و توریسم، همه مدل فضای گردشگری وجود دارد. بنای عظیم و تاریخی تخت جمشید و حرم حضرت شاه چراغ از منظر گردشگری تاریخی، فرهنگی و مذهبی مورد توجه هستند. همچنین در بخش گردشگری روستایی و اکوتوریسم هم قابلیت های زیادی وجود دارد و اقدامات مناسبی هم انجام شده است. حتی از نظر امکانات پزشکی در سطح بسیار بالایی قرار داریم که این استان را به یکی از قطب های گردشگری سلامت تبدیل کرده است.

راهدار اضافه می کند: خدمات ارزنده و درخور توجهی در بخش سلامت و درمان ارائه می شود که در نوع خودش کم نظیر است. در بخش های تخصصی و فوق تخصصی چشم، قلب، زیبایی و کبد در رده های بالا قرار داریم که نه فقط از استان های همجوار، بلکه از بسیاری از کشورهای منطقه برای درمان و دریافت انواع خدمات پزشکی به اینجا می آیند.

وی در مورد دیگر بخش های مرتبط با توریسم می گوید: از سال های دور ما استانی با منابع مناسب برای کشاورزی بودیم و اساس معیشت و درآمدزایی مردم استان بر این پایه بود، اما ظرف چند سال اخیر که با تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی مواجه شده ایم، نقش حوزه های جدیدی مثل گردشگری و صنایع دستی پررنگ تر از قبل شده است.

به طوری که در حال حاضر بیش از 200هزار نفر در قسمت های مختلف تولید صنایع دستی فعالیت می کنند. این کار موجب شده تا روند مهاجرت روستانشین ها و کسانی که در شهرهای کوچک سکونت دارند، به شهرهای بزرگ کمتر شود و قصد داریم با بیشتر کردن اقدامات در این حوزه این شهروندان را در مناطق خودشان نگه داریم.

وی در ادامه در مورد تغییر و تبدیل صنایع و نوع اقدامات تولیدی می  افزاید: بخش دیگری از این تغییرات مربوط به تبدیل وضعیت حوزه کشاورزی به وضعیت صنعتی است. مثلا در بخش های مختلف صنایع آهنی و فولاد کارهای بسیار گسترده ای صورت گرفته که بعضی از طرح های آن در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسند.

ضمن اینکه در استان فارس به خاطر مجاورت و نزدیکی با منطقه عسلویه و پارس جنوبی، زیرساخت های مناسبی برای تامین قطعات، ابزارآلات مورد نیاز صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی و گاز به وجود آمده و حجم زیادی از خدمات و تامین تجهیزات این بخش استراتژیک کشور از واحدهای استان فارس تهیه می شود.

سرمایه گذاری و سرمایه پذیری

رئیس کمیسیون فضای کسب وکار اتاق شیراز در مورد وضعیت سرمایه گذاری و فعالیت در این استان می گوید: مجموعه استانداری و بخش صنایع در استان علاقه مند هستند تا جایی که امکان دارد سرمایه های بیشتری را جذب کنند و آنها را به مسیرهای تولیدی هدایت کنند. به همین دلیل ستاد سرمایه گذاری در استان تشکیل شده تا موانع و مشکلات پیش رو برداشته شود تا با جذب سرمایه و نقدینگی در بهبود فضای کسب وکار و اشتغال زایی موثر باشیم.

وی اضافه می کند: رویکرد ما در این ستاد، جذب سرمایه گذاری های جدید و حفظ منابع قدیم و ارتقای هر دو است. به طوری که لطمه ای به صنایع و واحدهای قدیمی تر وارد نشود. حجم سرمایه گذاری ها با توجه به کارهایی که صورت گرفته، مطلوب بوده و به خاطر شرایط ژئوپولیتیک استان و امکانات مناسبی که دارد، سرمایه گذارها این ریسک را می پذیرند و اقدامات اولیه  را برای ورود انجام داده اند.

تلاش ما در اتاق شیراز و سایر بخش های صنعتی و اداری استان این است که با بسترسازی، رفع قوانین دست وپاگیر و ارائه تسهیلات مورد نیاز برای انجام امور اجرایی و عملیاتی در جهت پیشبرد اهداف تعیین شده موثر باشیم. در حال حاضر کمیسیون ها و هیات های تجاری خارجی برای ارزیابی و سنجش سرمایه گذاری به شهرهای استان می روند تا در صورت فراهم شدن شرایط کاری، اقدام به سرمایه گذاری مستقیم کنند و در این زمینه هم اقدامات مناسبی انجام شده و در برخی از موارد به امضای یادداشت تفاهم هم رسیده است که باید منتظر شروع کار از سوی طرف های خارجی باشیم.

تغییر رویکرد

راهدار در مورد شرایط فعلی فعالیت اتاق شیراز می گوید: با توجه به وضعیت فعلی، نگاه ها به مقوله تولید، خدمات و اشتغال عوض شده و شاهد تغییر رویکردهای اجرایی از سوی نهادهای مسئول هستیم. کارهای کارشناسی قوی تر از قبل دنبال می شوند و فعالیت های پژوهشی در سطح استان رشد چشمگیری داشته و همچنین نمایشگاه های استانی، ملی و بین المللی در دست برنامه ریزی است.

نمایشگاه ها مرتب تشکیل می شود، مثلا در شهریورماه نمایشگاه صنعت سیمان را برگزار می کنیم. ساماندهی هیات های خارجی هم از دیگر اقدامات جدید ما است تا با برنامه و با محوریت اتاق بازرگانی اعضا و گروه های خارجی را پذیرش کنیم.

وی در مورد میزان صادرات خارجی استان می افزاید: میزان صادرات ارزی در سال گذشته به رقم 270میلیون دلار رسید که قطعا این رقم در پایان سال جاری افزایش می یابد. وی اضافه می کند که این صادرات از حوزه های مواد غذایی، پتروشیمی، تجهیزات نفت و گاز، صنایع فلزی و مصالح ساختمانی انجام شده است.

راهدار درباره اولویت بندی در راه اندازی کسب وکار در این استان می گوید: صنایع مختلفی در استان فعال هستند که همگی آنها از لحاظ کیفی در سطح بالایی قرار دارند و برای کار و فعالیت سرمایه های زیادی را می طلبند اما برای فعالیت های فردی بخش گردشگری روستایی پیشنهاد می شود که با رقم 100میلیون تومان قابل اجرا است و بازدهی مناسبی به همراه دارد و می تواند به عنوان یکی از زیرشاخه های بخش توریسم مورد توجه سرمایه گذارها قرار بگیرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yV7mhYQf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه