جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
باشگاه سرمایه‌ گذاران

غرفه؛ تلاش برای جلب مخاطب

8 سال پیش ( 1395/2/12 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

یکی از راه‌های مهم جهت رونق بخشیدن به کسب‌و‌کار و انجام فعالیت‌های بازاریابی کالا و خدمات برگزاری نمایشگاه‌هاست و در این زمینه نخستین چیزی که ذهن هر مخاطب را به خود جلب می‌کند غرفه‌هایی است که چینش آنها در کنار هم فضای بصری نمایشگاه را تشکیل می‌دهند. چگونگی ساخت و تزیین یک غرفه از مهم‌ترین ابزارهای مؤثر تبلیغاتی است و آنقدر اهمیت دارد که در کشورهای توسعه‌یافته به‌عنوان علمی مدیریتی به آن نگاه می‌شود و از آنجا که هدف برگزاری یک نمایشگاه حضور حداکثری بازدیدکنندگان برای آشنایی بیشتر با مجموعه تولیدکنندگان است جذب و درگیر کردن این مراجعه‌کنندگان بزرگ‌ترین هدف و انگیزه برای ساخت غرفه‌هایی جذاب به‌شمار می‌رود.

انجمن صنفی کارفرمایان غرفه‌سازی تهران

در سال ۱۳۴۸ و در محل کنونی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نخستین نمایشگاه آسیایی ایجاد شد و حتی بعد از آنکه به نمایشگاه بین‌المللی تغییرنام پیدا کرد، کمتر کسی به شغل غرفه‌سازی به شکلی که در حال حاضر وجود دارد، فکر می‌کرد.

امروزه با توجه به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در کشور و جذب افراد زیادی به این صنعت به دلیل درآمدزا بودن آن، ایجاد یک تشکل جهت سازماندهی و یکپارچه شدن در ابعاد مختلف این حرفه لازم تشخیص داده شد و در سال ۱۳۹۰ هفت نفر از مدیران شرکت‌های دست‌اندرکار این صنعت به‌عنوان هیأت موسس این تشکل دست به کار شدند و برای ایجاد این تشکل به سازمان‌ها و ادارات مختلف از جمله اتاق بازرگانی، مجمع امور صنفی، وزارت کشور و وزارت کار مراجعه کرده و مجوز تشکیل این انجمن صنفی را با هدف اعتلای شخصیت حقوقی و خواسته‌های مشروع و قانونی اعضا از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد به منظور بهبود وضعیت صنعت غرفه‌سازی در کشور دریافت کردند.

گفت‌وگو با غرفه‌ساز

در همین زمینه به سراغ یکی از متخصصان صنعت غرفه‌سازی رفتیم. داوود یاراحمدی که در حال حاضر مدیرکل حوزه هنری استان سمنان است تا پیش از این در نمایشگاه‌های زیادی به ساخت غرفه مشغول بوده و طراحی‌ها و ‌ساخته‌هایش همواره رتبه اول را در بین سایر غرفه‌ها داشته است. یاراحمدی درباره شروع یک پروژه نمایشگاهی می‌گوید:  «نخستین کار بعد از اخذ اطلاعات لازم از سوی شرکت سفارش‌دهنده، اجرای طرح به صورت 3D و نقشه‌کشی مهندسی است که باید در آن تمام استانداردهای مورد نیاز یک سازه مانند جنس سازه، ارتفاع، ستون‌بندی، رنگ و نورپردازی مورد توجه قرار گیرد.

ساخت یک غرفه دقیقا مانند ساخت یک ساختمان است که برای دوری از هرگونه حادثه و اتفاق ناگوار باید ریزترین استانداردهای موردنیاز در ساخت آن مورد توجه قرار گیرد. این طرح باید حتماً در دفتر مهندسی و معماری انجام شود و برای اینکه توسط متصدی برگزاری نمایشگاه تأیید شود باید با مهر نظام مهندسی ممهور شده باشد زیرا برآورد مهندسی از سازه‌ای که باید تعداد زیادی از مراجعان را در خود جای دهد، حیاتی است.‌»‌ ‌

وی در پاسخ به پرسش  «فرصت امروز» در مورد انحصاری بودن بازار غرفه‌سازان می‌گوید:  «در این صنف انحصار وجود ندارد و غرفه‌سازان با توجه به سابقه کار و داشتن مجوزهای لازم درباره انجام امور طراحی و رعایت استانداردهای معماری و نظام مهندسی می‌توانند وارد عرصه رقابت شوند. در صنعت غرفه‌سازی معمولاً هر فرد یا شرکت در برگزاری و نحوه ساخت غرفه خاصی شناخته می‌شود به این شکل که هنگام برگزاری نمایشگاه صنعت نفت گروه خاصی درگیر ساخت غرفه‌ها می‌شوند و در زمان برپایی نمایشگاه صنایع بسته‌بندی از گروه دیگری که در این زمینه به تخصص لازم و تجربه‌های کافی دست یافته‌اند، دعوت به کار می‌شود.‌»‌ ‌

یاراحمدی در مورد نوع طراحی و ساختار اولیه طرح غرفه معتقد است که چون غرفه نشان‌دهنده سابقه و هدف شرکت سفارش‌دهنده است، بدیهی است تمامی مشخصات آن را در خود داشته باشد. طرح غرفه برای یک شرکت فرهنگی و تبلیغاتی با یک باشگاه ورزشی بسیار متفاوت است و همین تفاوت‌ها در شکل ظاهری غرفه تأثیرگذار خواهد بود.

وی با ذکر این نکته که معمولاً در برگزاری نمایشگاه‌ها توزیع برق با اشکالات و نوسانات زیادی روبه‌روست، تأکید می‌کند یکی از مهم‌ترین نکاتی که طراحان غرفه‌های نمایشگاهی باید آن را در نظر بگیرند دسته‌بندی اجزای سیم‌کشی جهت اهداف مختلف غرفه مانند نورپردازی، سیستم‌های تهویه و همچنین سیستم‌های صوتی و تصویری است. به این صورت که اگر منبع ورودی تمام مصرف‌کننده‌های برقی یک غرفه از یک محل تأمین شده باشد، امکان اتصالی و گاه آتش‌سوزی‌های خطرناک همواره غرفه و کل فضای نمایشگاه را مورد تهدید قرار می‌دهد.

مدیرکل حوزه هنری استان سمنان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر هزینه‌های انجام فضای نمایشگاهی و غرفه می‌گوید:  «در حال حاضر با توجه به سلیقه و درخواست سفارش‌دهنده حق‌الزحمه یک غرفه از مرحله طراحی تا اجرا از متری 150هزار تا 800هزار تومان متغیر است. به‌عنوان مثال اگر در ساخت غرفه از نئوپان، موکت و رنگ‌های معمولی استفاده شود به علت ارزان‌تر بودن مواد اولیه و تسهیل کار در بخش کارگاهی و نجاری هزینه‌ اجرا در پایین‌ترین درجه قرار می‌گیرد.

در عین حال اگر در طراحی از شیشه‌های ضخیم همراه با خم‌شدگی‌های زیاد استفاده شود و برای جداسازی قسمت‌های مختلف غرفه نیز سندبلاست به کار برده شود، به دلیل گران‌بودن این اقلام و همچنین سخت بودن فرآیند اجرای آن در کارگاه هزینه اجرای چنین غرفه‌ای گاه از متری 800هزار تومان نیز فراتر خواهد رفت.‌»‌ ‌

داود یاراحمدی در پایان به این مسئله تأکید می‌کند که هرچه فضای غرفه، مواد اولیه بدنه، رنگ‌بندی و نوع پردازش نور مدرن‌تر باشد، جذب بازدیدکنندگان راحت‌تر خواهد بود و سفارش‌دهنده به هدف خود در برگزاری نمایشگاه نزدیک‌تر خواهد شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/s5oSxlwG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه