جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
وزیر امور خارجه دانمارک در جمع فعالان اقتصادی ایران و کشورش

غرب به دنبال استحکام روابط با ایران است

8 سال پیش ( 1394/10/15 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

هیأت تجاری 120 نفره دانمارکی به همراه وزیر امورخارجه این کشور با فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران پای میز مذاکره نشستند و تفاهم نامه امضا کردند. روز گذشته مذاکرات تجار و فعالان اقتصادی دو کشور با تاخیری نیم ساعته شروع شد؛ تأخیری که کریستین جنسن وزیر امور خارجه دانمارک آن را به گردن گرفت. جنسن که از جلسه ریاست جمهوری می‌آمد، اهمیت مذاکراتش را با روحانی و خوش معاشرتی رئیس جمهوری ایران را دلیل این تأخیر عنوان کرد. 

وزیر امور خارجه دانمارک تاریخ روابط دیپلماسی و تجاری ایران با غرب را قوی و قدیمی خواند و نتیجه مذاکراتش را در تهران امید بخش عنوان کرد. او ایران را یک بازار خوب و مهم‌ترین بازیگردان خاورمیانه و قدرت منطقه برشمرد. جنسن گفت: ایران علائم روشنی به دنیا نشان داده و ما می‌خواهیم روابط‌مان را با شما مستحکم کنیم. وزیر امور خارجه دانمارک در نشست فعالان اقتصادی کشورش با ایران از گذشته روابط دو کشور یاد کرد و ادامه داد: دانمارک و ایران 80 سال روابط دیپلماتیک دارند و شرکت‌های مهم و بزرگ کشور ما از سال‌ها پیش در ایران فعالیت دارند. ما می‌توانیم با تکیه کردن بر همکاری‌های قدیمی روابط جدیدی را رقم زده و آن را گسترش دهیم.

5668483457352466623473534584584646

کریستین جنسن به فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ دانمارکی در ایران اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین شرکت‌های ما در فعالیت‌های مشترک در کشور شما 1000 کیلومتر راه‌آهن، 250 پل و بیش از 400 تونل ساخته‌اند که می‌تواند نشان‌دهنده صلاحیت شرکت‌های ما برای کار در کشور شما باشد. وی شرکت‌های حاضر در هیات دانمارکی را شرکت‌های تاریخ ساز کشورش عنوان کرد. وزیر امورخارجه دانمارک تجارت را مهم‌ترین فعالیت‌های بشری و آن را صلح آمیز و متمدنانه تعبیر کرد که می‌تواند یک بازی برد-برد میان ملت‌ها باشد.

این مقام ارشد دولتی دانمارک حوزه‌های انرژی، مواد‌غذایی و کشاورزی و تکنولوژی‌های نو را از زمینه‌های مناسب برای همکاری دوکشور دانست. او گفت: شرکت‌های دانمارکی در حوزه سرمایه‌گذاری، در سطح جهانی راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند و مایلند این راه‌حل‌ها را در اختیار ایرانی‌ها قرار دهند. همچنین به گفته وی این کشور مایل است در زمینه ساخت پل‌های بزرگ و کوچک و تونل با ایران همکاری مشترک داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران میزبان این نشست، دهه 90 را دوره خوب همکاری‌های مشترک ایران با دانمارک عنوان کرد. مسعود خوانساری از تأسیس نخستین کارخانه شیر در ایران، بیش از پنج دهه پیش توسط دانمارکی‌ها به نیکی یاد کرد. وی همچنین به تأسیس نخستین کارخانه پنیر در ایران توسط متخصصان این کشور اشاره کرد و گفت: ما امروز علاوه بر تأمین نیاز داخلی پنیر به تمامی کشورهای منطقه پنیر صادر می‌کنیم. خوانساری این تاریخچه را زمینه مناسبی برای افزایش همکاری میان تجار و فعالان اقتصادی دو کشور دانست و با انتقاد از میزان حجم تجاری میان کشور گفت: متأسفانه حجم تجاری میان ما و دانمارک بین سال‌های 2007 تا 2014 بین 160 تا 170 میلیون دلار بوده که در سطح توانمندی دو کشور نیست.

وی فناوری، انرژی و گردشگری را از مهمترین حوزه‌های مهیا برای سرمایه‌گذاری مشترک با دانمارکی‌ها دانست و گفت: مناسبات تجاری ما در دوران تحریم به ناچار با شرق بود، اما در پساتحریم می‌خواهیم مراودات تجاری مان را به غرب سوق دهیم. خوانساری اتاق تهران را آماده هر گونه سرمایه‌گذاری مشترک، مشاوره و راهنمایی، رفع موانع تجاری برای دانمارکی‌ها اعلام کرد.

معاون مدیرکل کنفدراسیون صنعت دانمارک که صاحبان صنایع و شرکت‌های دانمارکی را در این سفر همراهی می‌کرد، به روابط یک دهه اخیر کشورش با ایران اشاره کرد و گفت: ما به همراه 60 کمپانی و بعد از 10سال به ایران آمدیم؛ شرکت‌هایی که در کشور ما مهم‌ترین هستند و این نشانه اهمیت ایران برای کسب‌و‌کار صنایع ما است. توماس باستراپ گفت: امیدوارم این 10 سال وقفه هرگز تکرار نشود.

به گزارش «فرصت امروز»، همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و دانمارک با شعار «ایران، بزرگ‌ترین رخداد اقتصادی آینده» روز گذشته در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. اتاق بازرگانی تهران میزبان 120 نفر از تجار و صاحبان 58 شرکت مهم دانمارکی در حوزه‌های انرژی، فناوری‌های پاک، حمل‌ونقل دریایی لجستیک، بهداشت و درمان، صنایع غذایی، کشاورزی و خدمات‌رسانی بود، که کریستین جنسن، وزیر امور خارجه دانمارک در رأس این هیات، تجار و صاحبان صنایع کشورش را همراهی می‌کرد. دیگر حاضران در این نشست، توماس باستراپ، معاون مدیر کل کنفدراسیون صنعت دانمارک، دتی آنان سفیر دانمارک در ایران و محمودبریمانی مدیرکل شمال و شرق اروپا در وزارت امور خارجه بودند.

همچنین در این نشست در حضور وزیر امور خارجه دانمارک، تفاهمنامه‌ای به امضای اتاق تهران و کنفدراسیون صنعت دانمارک طرف رسید. براساس این تفاهمنامه بخش خصوصی دو کشور برای گسترش همکاری‌ها و حضور هر چه بیشتر تجار و صنعتگران ایران و دانمارک در تمام زمینه‌های اقتصادی مشترک و حضور در نمایشگاه‌ها مهیا خواهند کرد. این گروه نخستین هیات خارجی هستند که در سال نو میلادی با اتاق تهران پای میز مذاکره نشستند.

براساس گزارش سفارت ایران در دانمارک، همکاری‌های اولیه در زمینه احداث راه‌آهن سراسری ایران توسط شرکت کمپساکس در دهه 30، صنعت سیمان، راهسازی و صنایع لبنی بوده است. نخستین کارخانه شیر پاستوریزه تهران با همکاری‌های دانمارک بیش از 40 سال قبل راه‌اندازی شده است. تداوم این همکاری، نقش برجسته‌ای در تحقق خودکفایی صنایع پنیر کشور داشت و سبب شد تا از سال 1375 واردات پنیر به کلی قطع شود. در حال حاضر، در بیش از 80 شهر ایران ماشین‌آلات و تجهیزات تولید مواد لبنی ساخت دانمارک وجود دارد.

زمینه مهم دیگر فعالیت شرکت‌های دانمارکی در ایران حوزه صنعت سیمان است که ارزش پروژه‌های اجرا شده از سوی شرکت اف ال اسمیت تنها در یک دهه گذشته، به صدها میلیون دلار می‌رسد. همچنین شرکت‌های دارویی دانمارک مثل نوونوردیسک در زمینه تولید هورمون رشد و انسولین و شرکت هالدرتاپسو در زمینه نفت و پتروشیمی در ایران فعال هستند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/30Jz58B6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه