جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس تهران در آخرین ماه تابستان سال جاری، عملکردی نسبتا ضعیف نسبت به ماه قبل از خود بر جای نهاد و حجم و ارزش معاملات نیز با کاهش محسوسی مواجه شد، به طوری که پس از رشدهای شاخص کل از اوایل مردادماه سال جاری شاخص کل بورس تهران در ابتدای شهریورماه در ارتفاع 78 هزار واحدی قرار داشت و این نماگر، در آخرین روز این ماه در ارتفاع 76 هزار واحدی متوقف شد و با افتی حدودا 2000 واحدی در آخرین ماه نیمه اول سال به استقبال پاییز رفت. درطی 22 روز معاملاتی که در این ماه وجود داشت مجموعا شاخص کل بورس تهران در 10 روز معاملاتی با کاهش و در سایر روزها با افزایش روبه رو بوده است. 

عملکرد ضعیف بورس تهران در شهریورماه

همچنین طی روزهای معاملاتی در آخرین ماه از فصل تابستان سال جاری، شاخص کل بورس تهران در نخستین روز از شهریورماه در بیشترین ارتفاع خود قرار داشت و در نهایت آخرین روز شهریورماه را با افزایشی حدودا 178 واحدی در ارتفاع 76.450 واحد متوقف شد. در هر صورت افزایش هایی که بدون منطق صورت گیرد تنها دوره زمانی اصلاح بازار را افزایش خواهند داد.

بورس تهران در این ماه بیشتر در فاز اصلاح قیمت ها و شاخص قرار داشت و رشدهای پرسرعت خود، در نیمه اول مردادماه سال جاری را تعدیل کرد، زیرا با توجه به این موضوع که درنیمه اول مردادماه امسال، دلایل و پتانسیل هایی برای رشد بازار به وجود آمده است که کماکان نیز به قوت خود باقی هستند، اما با لحاظ کردن تمامی دلایل مثبت موجود، سرعت رشد بازار سرمایه در نیمه اول مردادماه امسال توجیه پذیر نبود و اصلاح بازار و همچنین روند نسبتا نزولی و منفی شهریورماه آنچنان هم به دور از انتظار و منطق نبوده است. از طرفی شرایط شهریورماه با توجه به اتمام سال مالی برخی کارگزاران در آخر این ماه و تسویه اعتبارات شان هر ساله کمی خاص است و نسبتا طرف عرضه در بازار هر ساله در این ماه پیشرو هستند.

از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک ریسک سیاسی داخلی، اخباری مبنی بر کاهش مجدد نرخ سود بانکی و همین طور انتشار گزارشات شش ماهه از جمله اتفاقاتی است که پیش روی بازار سرمایه است و باید منتظر بود و دید که با توجه به اصلاح قیمت ها و شاخص در آخرین ماه از نیمه اول سال، واکنش بازار سرمایه به این دسته از اتفاقات چیست. اما آنچه حائز اهمیت است، شرایط اقتصادی و تولید در کشور است. لازم به ذکر است در حال حاضر شرایط تولید در کشور آنچنان که باید، رونق نداشته و این دلیل نیز در کنار سایر دلایل مذکور، دیگر مانعی برای رشد بازار سهام محسوب می شود. به این ترتیب با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و شرکت ها، اغلب سرمایه گذاران نیز سرمایه گذاری خود را به تعویق انداخته اند و منتظر انتشار گزارشات شش ماهه شرکت ها هستند تا بعد از برآوردی از اوضاع آنها، در خصوص سرمایه گذاری و خرید سهام تصمیم گیری کنند. گفتنی است کمبود نقدینگی همچنان بر سر بازار سرمایه ایران سایه افکنده و یکی از سرعت گیرهای مهم رشد بورس است.

البته تلاش هایی برای رفع معضل کمبود نقدینگی در بازار صورت گرفته که یکی از مصادیق آن تغییر ترکیب سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت است که از این پس باید درصد بیشتری از سرمایه گذاری های خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص دهند. اما در شهریورماه با توجه به شرایط اصلاحی قیمت ها در بازار شاهد فعالیت آن دسته از نوسان گیران و سفته بازان در بورس نیز بودیم که با توجه به حجم و ارزش پایین معاملات و شرایط رکودی حاکم بر بازار به نمادهای کوچک روی آورده و با نوسان گیری، سودهای کوتاه مدتی را کسب می کردند. در این روزها که با پایان شرایط شهریورماه و اتمام تسویه اعتبارات کارگزاری ها روبه رو هستیم، به نظر می رسد کمی از سنگینی بار منفی بورس تهران کاسته شده است و امید آنکه با تزریق اخبار مثبت و همچنین رفتارهای مناسب سهامداران و سرمایه گذاران شاهد رونق بورس در نیمه دوم سال باشیم.

معاونت مالی و اداری کارگزاری و عضو انجمن مهندسی مالی ایران

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SzPbHMkv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه