شنبه, ۶ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

باتجربه‌های بازار سرمایه معتقدند که تنها 10 درصد از سرمایه‌گذاران در بورس‌های جهان موفق به کسب سودآوری مناسب و پیش‌بینی‌های خوب هستند و 90 درصد بقیه یا گاهی سود می‌کنند و گاهی ضرر یا به‌طور کلی همیشه دچار زیان می‌شوند و عده‌ای هم با خرید سهام و انتظار چند ساله، بدون نوسان و خرید و فروش و ورود و خروج چندباره، عاقبت با سود مواجه می‌شوند. به گزارش سایت خبری تالار بورس، در کنار این تجربه جهانی، گزارش‌های شش ماهه و یک‌ساله شرکت‌های بورسی نیز می‌تواند هدایت‌کننده سهامداران باشد که دچار خوش‌بینی و بدبینی افراطی نشوند و اگر سرمایه‌گذاری مبتنی بر تحولات بنیادی بازار سرمایه کرده‌اند، باید منتظر باشند و با نوسانات شاخص‌ها و قیمت‌ها دچار بدبینی و خوش‌بینی نشوند.

گزارش‌های شش ماهه ابتدای سال 94 شرکت‌های بورسی، اگر چه به طور عمومی مثبت و مطلوب نبود، اما در مواردی نشان می‌دهد که برخی شرکت‌ها با روند مثبت یا حداقل متفاوت از بقیه مواجه هستند و در عین حال که برخی شرکت‌ها دچار نزول و افت سودآوری هستند اما تعدادی دیگر ازجمله بانک‌های صادرات و ملت، با روند بهتری مواجه شده‌اند. بانك‌های صادرات و ملت با یك تغییر جزیی قابل چشم پوشی تقریباً همان عملكرد سال پیش خود را تكرار كرده‌اند و اندكی بهبود در پیش‌بینی اولیه خود داشته‌اند.لذا اگر کسانی علاقه‌مند به‌حضور در بازار سهام هستند بهتر است به گزارش شش ماهه شرکت‌ها توجه کنند و روند عملکرد آنها را در دو سال اخیر بررسی کنند و همچنین به شرکت‌هایی که نوسان‌های کمتری دارند توجه کنند و بسته کامل از سیستم معاملاتی را در نظر بگیرند.

ضرورت بسته کامل سیستم معاملاتی

بسیاری از کارشناسان و فعالان باتجربه بازار توصیه می‌کنند تا زمانی كه در دانشگاه بورس دارای مدرك كارشناسی نشده‌اید و پایان‌نامه خود را كه همان پكیج كامل سیستم معاملاتی مناسب، مدیریت سرمایه و روانشناسی معامله‌گر است، ارائه نداده‌اید، مشغول كار و فعالیت دیگری حین دوره دانشجویی خود باشید و همه ‌چیز را برای آینده و پس از فارغ‌التحصیلی خود بنا بگذارید. برخی فعالان بازار یکباره تصمیم می‌گیرند وارد بازار شوند، اما به تحولات سال‌های قبل و سال‌های بعد توجه ندارند و با خود می‌گویند از امروز می‌خواهم تمام وقت معامله كنم!

از این ماه دیگر اجاره خانه عقب مانده نخواهم داشت! این هفته همسرم را به رستوران خواهم برد! آخر هفته از كارم استعفا می‌دهم! باید خود را برای درآمدهای هنگفت آماده كنم! كاش زودتر با بورس آشنا می‌شدم! بهتر است به دوستانم هم خبر بدهم! به زودی همه پس‌اندازم را در بورس سرمایه‌گذاری می‌كنم! باید از اقوام هم كمی پول قرض كنم! این افكار تخیلی بسیاری از كسانی‌ است كه صرفاً با نام بورس و با مقدمات معامله‌گری آشنا شده‌اند و روی درآمد احتمالی حاصل از آن برنامه‌ریزی می‌كنند.

اگر توانایی معامله حرفه‌ای براساس روش‌های مبتنی بر تكنیكال یا بنیادی را یك رشته كارشناسی بخوانیم، بنابراین پیمودن یك دوره تئوری و عملی چهار ساله برای مهندس شدن در این زمینه همانند هر رشته و شغل دیگری لازم است. سپس ابزارهای لازم در اختیار فرد قرار می‌گیرد تا تمام دانسته‌های خود را در حوزه عملی به‌كار ببندد. از اینجاست كه مهندسان متفاوت بنا بر دانش و علم خود كارایی‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند و درآمدهایی را ایجاد می‌كنند.

لذا عبور از مرحله چهار ساله فراگیری مهندسی معامله‌گری، افراد را صرفاً در مرحله آغاز راه موفقیت در بورس قرار می‌دهد و نه در مرحله سودآوری، بنابراین معامله‌گران متفاوتی پدید می‌آیند و به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. نگران نباشید و پیش قضاوت هم نكنید! چراكه آمار دقیقی در دست است كه در كل جهان آمار موفقیت در بورس 10 به 90 است و متأسفانه فقط درصد اندكی حدود 10درصد از افراد درحال خلق درآمد هستند و آن هم نه به طور پیوسته.

بنابراین پر واضح است كه نه تنها درصد زیادی از مردم دوره چهار ساله مذكور را نمی‌گذرانند، بلكه گاهی با گذراندن آن نیز در دسته 10درصدی قرار نمی‌گیرند و این ذات سرمایه‌گذاری و معامله در بازار پرریسك بورس است. با این توصیف چرا عده زیادی از مردم تنها با شنیدن نام بورس و مرور چند صفحه از مقدمات آن یا بررسی چند صفحه از سایت‌ها و انجمن‌ها برای دخل و خرج حاصله از بورس در زندگی خود طرح‌ریزی می‌كنند و گاهی تصمیمات ناگهانی همچون خروج از شغل فعلی‌شان یا سرمایه‌گذاری‌های سنگین در بورس را اتخاذ می‌كنند؟آنچه مسلم است تمام این طرح‌ها با شكست مواجه می‌شود چراكه این برنامه‌ها از پایه و اساس خلاف قوانین اداره امور زندگی و مدیریت مالی است.

بررسی عملكرد 6 ماهه 10 شركت بزرگ بورس
 

تعدادی از شركت‌های بزرگ بازار سرمایه، اثر قابل توجهی بر میزان سود، انتظارات سهامداران و شاخص‌های اصلی بورس دارند و لذا بررسی رفتار و عملكرد آنها در دوره‌های مختلف و مقایسه آن با دوره مشابه سال قبل، نشان‌دهنده تغییراتی است كه می‌توانند روی عملكرد كل بورس و شاخص كل اثر داشته باشند.اعلام گزارش‌های شش ماهه 1394 بسیاری از شركت‌های بورسی در هفته‌های اخیر و ارائه شاخص‌ها و عملكرد منفی این شركت‌ها و افت پیش‌بینی‌ها و تحقق سود این شركت‌ها، باعث كاهش شاخص كل بورس اوراق بهادار شد و فعالان بازار، نسبت به بهبود روند بورس با ناامیدی مواجه شدند و در روزهای اخیر، پیش‌بینی از عملكرد ماه‌های آینده بورس را با وضعیت بدتری مواجه كرد.

 در این گزارش به بررسی 10 شركت بزرگ حاضر در بورس كه تأثیر قابل‌توجهی روی گروه‌های مختلف بازار سرمایه و بورس دارند در دو دوره شش‌ماهه اول 94 و مقایسه آن با 6 ماهه اول 93 پرداخته شده و با تمركز بیشتر روی پیش‌بینی اولیه شركت‌ها، تعدیل شش ماهه و میزان پوشش پیش‌بینی اولیه، به تحلیل وضعیت اقتصادی صنایع در این دو دوره پرداخته‌ایم. اگرچه بانك‌های صادرات و ملت همان عملكرد سال پیش خود را تكرار كرده و در بین 10 شركت بزرگ عملكرد بهتری داشته‌اند اما شركت‌های فولاد مباركه اصفهان، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، صنایع مس ایران، شركت معدنی و صنعتی چادرملو، ایران خودرو، پارس خودرو و مخابرات با تعدیل منفی سنگین و عملكرد ضعیف مواجه شده‌اند.

بانك‌های صادرات و ملت با یك تغییر جزیی قابل چشم پوشی تقریبا همان عملكرد سال پیش خود را تكرار كرده‌اند و اندكی بهبود در پیش‌بینی اولیه خود داشته‌اند. اما بانك پاسارگاد در هر سه مورد با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است. فولاد مباركه اصفهان در پیش‌بینی شش‌ماهه تعدیل منفی قابل توجه 69.76 درصدی را داشته است و سود پیش‌بینی شده را از 453 ریال به 137 ریال كاهش داده است. این درحالی است كه پیش‌بینی شش‌ماهه سال پیش این شركت 475 ریال بوده و در عملكرد شش‌ماهه 62.95 درصد پوشش داشته است.

بنابراین شركت فولاد مباركه یك افت بزرگ را در این یك سال تجربه كرده است. گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز پیش‌بینی اولیه را 5.55 درصد تعدیل منفی داده و با وجود اینكه هم پیش‌بینی اولیه و هم میزان پوشش 6 ماهه هر دو نسبت به سال پیش كمتر بوده درصد پوشش شش ماهه نیز از 59.93درصد به 57.14درصد كاهش یافته و درمجموع عملكرد‌آن نسبت به سال پیش با افت همراه شده است.

 صنایع مس ایران نیز با تعدیل منفی سنگین 43.54درصدی پیش‌بینی اولیه، پیش‌بینی شش‌ماهه خود را ارائه كرده است و 271 ریال اولیه را به 153 ریال در پیش‌بینی شش‌ماهه تقلیل داده است، با این‌حال فقط 28.1درصد از این پیش‌بینی را پوشش داده است كه نسبت به آمار سال پیش با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است. همچنین شركت معدنی و صنعتی چادرملو نیز با تعدیل منفی سنگین 30.93درصدی نسبت به پیش‌بینی اولیه گزارش شش ماهه را ارائه داده و در شش ماه گذشته 45.75 درصد از این پیش‌بینی تعدیل شده را پوشش داده است. مقایسه آمار امسال با سال پیش نیز نشان‌دهنده افت شركت در هر سه داده مقایسه‌ای است و پیش‌بینی شش ماهه، پوشش شش ماهه و درصد پوشش شش‌ماهه با نزول همراه بوده است.

ایران خودرو نیز گزارش شش‌ماهه خود را با تعدیل قابل توجه 74.21درصدی ارائه داده است. با توجه به اتفاقات چند ماه اخیر در این صنعت و انبارهای پر این شركت این تعدیل منفی قابل پیش‌بینی بود و مقایسه آمار بین دوسال 94 و 94 نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب این خودرو‌سازی است. در حالی كه پیش‌بینی شش‌ماهه این خودرو ساز در سال گذشته 498 ریال بوده، این پیش‌بینی برای امسال با بیش از 85 درصد افت به 57 ریال در گزارش شش‌ماهه امسال رسیده است.

همچنین پوشش شش‌ماهه امسال 23 ریال بوده كه با 195 ریال سال گذشته تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد.در این میان پارس خودرو گزارش بسیار اسفناكی ارائه داده و پیش‌بینی سود اولیه 21 ریالی را به زیان 418 ریالی تبدیل كرده است كه در شش‌ماهه 262 ریال از این زیان را پوشش داده است. مقایسه آمار امسال با سال گذشته این شركت نیز نشان می‌دهد سال پیش هم این شركت دچار مشكلات بزرگی بوده و دو سال پیاپی زیان قابل ملاحظه‌ای را متحمل شده است.

همچنین شركت مخابرات ایران در گزارش شش‌ماهه خود همان روند سال پیش را نشان می‌دهد، با این تفاوت كه پیش‌بینی شش‌ماهه از 457 ریال به 559 ریال افزایش یافته اما همانند سال پیش در شش‌ماهه شناسایی زیان را مطرح كرده است كه برای امسال 10 ریال و برای سال پیش 11 ریال زیان در شش‌ماهه را پوشش داده است. در یك نگاه كلی به این 10 شركت بزرگ با اعداد و ارقام ارائه شده به راحتی مشخص می‌شود كه وضعیت صنعت كشور نه تنها رو به بهبودی نگذاشته، بلكه وضعیت ركودی ادامه‌دار بوده است، حداقل این 10شركت بزرگ چنین چیزی را نشان می‌دهند، به‌خصوص در شركت‌های خودروسازی عملكرد بدتر از سال پیش بوده است.

در نتیجه این جمله كه «كشور از ركود خارج شده است» باید با دقت بیشتری تحلیل و تأمل شود، زیرا حتی اگر با تعاریف خاصی بتوان گفت كه اقتصاد كشور در مقطع چند ماهه از ركود خارج شده، اما بلافاصله شاخص‌ها حكایت از بازگشت ركود به بسیاری از صنایع دارد و اگر بپذیریم در سال93 رشد اقتصادی مثبت بوده اما شاخص‌ها نشان می‌دهد كه در سال 94 دوباره شاهد بازگشت ركود به بسیاری از صنایع بزرگ بوده‌ایم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lfeU9Fh1
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه