آیا میدانستید عصر اول و دوم بازاریابی سبز، بازاریابی اکولوژیکی و محیطی است؟ عصر اول (بازاریابی سبز اکولوژیکی) از نظر تاریخی سالهای دهه 60 و اوایل دهه 70 را در بر میگیرد. ویژگیهای عصر اول چنین بود که روی مشکلات محیطی خارجی مانند آلودگی هوا و... تمرکز کرده بود. همچنین صنایعی مانند خودروسازی، نفت و کشاورزی ـ شیمیایی بیشتر مورد بحث بود. در این مرحله بود که ارزشهای محیطی و اجتماعی وارد کسبوکار شد. رویکرد حل مشکل معمولا یک راه حل پایانی بود هر چند خود راه حل ممکن بود به افزایش هزینه منجر شود.
مثلا بهینهسازی سوخت در خودرو توسط قوانین الزامی شد، در نتیجه قیمت خودروها نیز افزایش یافت.عصر دوم (بازاریابی سبز محیطی) از اواخر دهه 80 آغاز شد و مفاهیمی نوین مانند فناوری پاک، پایداری، مصرفکننده سبز و مزیت رقابتی پدیدار شدند. بهعنوان مثال فناوری پاک شامل طراحی مبتکرانه محصولات جدید و سیستم تولیدی بود، به طوری که ضایعات و آلودگی در مرحله طراحی حذف شود.
مصرفکنندگان سبز در این عصر کسانی بودند که نمیخواستند کالایی مصرف کنند که سلامتی مصرفکنندگان یا دیگران را به خطر اندازد؛ هنگام تولید، استفاده یا تجزیه آن به محیط خسارت وارد شود؛ ضایعات غیرضروری زیادی از طریق بستهبندی وارد محیط کند؛ برای حیوانات مضر باشد؛ تاثیر منفی روی سایر کشورها داشته باشد.