انسان امروزی که در قرن 21 و دوران پسامدرنیسم زندگی میکند نیازمند محصولی با امکانات گسترده و طراحی زیبا است که این امر بنگاههای اقتصادی و صنایع تولیدی را با چالشهای زیادی مواجه ساخته است. آنچه مسلم است این است شرکتهایی که فعالیتهای وسیع بازاریابی را که در دنیای امروز نقشی بسیار پررنگ در عرصه تولید و توسعه محصولات دارد جدی نگرفته اند، جایگاهی در این فضای رقابتی نخواهند داشت.
دکتر محمد بلوریان تهرانی، در کتاب خود با عنوان «طراحی و توسعه محصول به زبان ساده» کوشیده است با زبانی بسیار ساده و پویا فعالیتهای مفید بازاریابی، توسعه و مدیریت محصولات و تصمیمگیریهای لازم در مورد روشهای توزیع و پخش، تبلیغات، هزینهیابی و قیمتگذاری محصول را به مدیران بنگاههای اقتصادی آموزش دهد.
بلوریان در این کتاب بهترین روشهایی که یک مدیر میکوشد با استفاده از آن، فعالیتهای خود را در راستای بازاریابی، مدیریت استراتژیک برند و توسعه و توزیع محصولات شرکت خود گسترش دهد به زبانی ساده و جامع به رشته تحریر در آورده است.
جایگاه محصول در بازاریابی به قدری دارای اهمیت است که نویسنده در بخشی از کتاب اظهار میکند: یکی از چهار مقوله مهم در بازاریابی که در حقیقت میتواند نخستین مقوله قلمداد شود، محصول یا فرآورده است.
امروزه در تمامی بخشهای صنایع تولیدی که از فضای رقابتی فشردهای برخوردار است، با تغییر تکنولوژی، تغییر درآمد و سلیقه مصرفکننده و نوآوریها و ابداعات تولیدکنندگان، محیط تجاری هم دستخوش تلاطم و تنوع میشود. در این شرایط اگر تولیدکنندگان دارای دانش مدیریتی و بازاریابی خوبی نباشند از مسیری که در آن قرار گرفتهاند خارج شده و صنایعی را که سالها آن را پرورش و گسترش دادهاند در مرز ورشکستگی قرار خواهند داد. این کتاب در 58 صفحه با قیمت 5هزار تومان توسط انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی به چاپ رسیده است.