خلاصه کردن نام برند شرکتهای تجاری در اواخر قرن بیستم به موضوعی محبوب بدل شد و به همین دلیل در حال حاضر برندها با مشکل کمبود شدید نامها و دامنههای اینترنتی کوتاه مواجه شدهاند. در چنین شرایطی استفاده از نامهای طولانیتر نیز رواج یافته و دیگر تنها شاهد برندهایی با نامها و دامنههای اینترنتی کوتاه نیستیم.
امروزه استفاده از حروف اول نام شرکت تجاریتان جهت خلق یک نام کوتاه چندان پسندیده نیست. آنچه این روزها متداول است استفاده از حروف خلاصه شده در نام تجاری اصلی است. چنانچه برند شما با نام کوتاه و خلاصه بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرد، از همان استفاده کنید.
بهعنوان مثال هیچ کس انتظار ندارد که شبکه جهانی BBC از نام کامل خود (British Broadcasting Center) استفاده کند، یا شرکت خودروسازی BMW از نام کامل خود (Bayerische Motoren Werke ) استفاده کرده و آن رو روی خودروهای تولیدی خود حک کند.
ایده
یکی از محبوبترین نامهای تجاری که بسیاری از مردم در پی آن بوده و تعداد قابل توجهی از برندهای دیگر نسخههای تقلبی آن را روانه بازار کردهاند، برند «لویی ویتون» است. شرکت لویی ویتون با وجود استفاده از حروف L و V در لوگوی خود، نام کامل لویی ویتون را نیز حفظ کرده و از آن در محصولات خود استفاده میکند.
آقای ویتون در قرن نوزدهم میلادی به تولید کیف و چمدان در پاریس میپرداخت، به دلیل کپی شدن طرحهای منحصر به فرد محصولاتش تصمیم گرفت تا با استفاده از دو حرف L و V در لوگوی خود و نصب آن روی کیفها و چمدانهای تولیدی خود، آنها را از کالاهای تقلبی و مشابه متمایز سازد. هماکنون لوگوی خلق شده توسط آقای ویتون روی کیفهای گران قیمت این برند قرار گرفته و کسانی که توانایی پرداخت هزینه گزاف محصولات لویی ویتون را دارند، با خرید کیفهای این برند آن را در معرض دید دیگران قرار میدهند.
لوگوی شرکت لویی ویتون در رنگهای مختلف و حتی به همراه طرحهای سایر طراحان مشهور جهان روی محصولات این شرکت نصب شده، اما لوگوی نصب شده روی چمدانهای لویی ویتون همان لوگوی کلاسیک این برند بوده و هرگز دستخوش تغییر نشده است.
چنانچه در لوگوی شرکتتان از حروف اولیه نام اصلی استفاده شده و این لوگو برای مدت طولانی در بازار حضور داشته و مورد توجه مردم قرار گرفته است، آن را تغییر نداده و همچنان کالاهای خود را با همان لوگو به بازار عرضه کنید.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* در نظر داشته باشید چنانچه از حروف ابتدایی نام کامل شرکت خود در لوگوی آن استفاده کنید، مردم شرکت شما را با همان نام کوتاه خطاب میکنند.
* توجه کنید که اگرچه اسامی کوتاه و خلاصه شده ممکن است به آسانی تلفظ شوند، اما از سوی دیگر ممکن است با اسامی سایر برندها اشتباه شود. چنانچه حروف ابتدایی نام تجاریتان بسیار عمومی و پرتکرار است، از نام کامل شرکت تجاری خود بهعنوان برند استفاده کنید.
* اگر برای مدت بسیار طولانی از حروف ابتدایی نام اصلی شرکت تجاری خود استفاده میکنید، آن را تغییر نداده و همچنان از همان نام در برند و لوگویتان استفاده کنید.