جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ماجرای بانک مرکزی و صرافان به مثنوی هفتاد من کاغذی تبدیل شده و قصد به سر منزل مقصود رسیدن ندارد؛ ماجرایی که کلید اولیه آن از مرداد 94 خورده شد. هنگامی که بانک مرکزی برای سروسامان دادن به وضعیت صرافان و تحت پوشش قرار دادن همه آنها دستورالعملی صادر کرد مبنی بر اینکه صرافان برای تمدید مجوز خود ملزم به هماهنگی با قوانین جدید از جمله، افزایش سرمایه 4 میلیاردی هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، درست از زمانی که این دستورالعمل به اجرا درآمد بسیاری از صرافان به مخالفت با آن پرداختند و هنوز هم ایستادگی کرده‌اند و در مقابل بانک مرکزی برای برخورد با این صرافی‌ها فقط این ماه و آن ماه می‌کند. در همین راستا سری به صرافی‌های خیابان فردوسی زدیم تا از نزدیک با آنها در این خصوص صحبت کنیم.

یکی از این صرافان که در بازار معتبر، اما فاقد مجوز بود در خصوص دستورالعمل بانک مرکزی برای صرافی‌های غیرمجاز گفت: متولیان نرخ ارز اشتباهات گذشته را دوباره از سرگرفته و از نظر من باید این سیاست‌ها تغییر کند. وی افزود: به عنوان مثال اعلام شده که باید میزان سرمایه صرافان به 4میلیارد و ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط به 2میلیارد افزایش یابد، در حالی که این موضوع در قانون وجود ندارد.

این صراف افزود: هنگامی که به بانک مرکزی مراجعه می‌کنیم اعلام می‌کند این سخت‌گیری تنها به دلیل ریسک شغلی شماست اما باید به این نکته توجه داشت که این ریسک شغلی توسط چه کسی ایجاد می‌شود، ما هنگامی که شرکت تضامنی تأسیس می‌کنیم در ابتدا تمام ریسک شغلی خود را پرداخت کرده‌ایم.

صراف دیگری که معتقد بود ما می‌توانیم حتی با یک خط تلفن فعالیت کنیم گفت: شرکت تضامنی تعهدات بسیاری دارد و این امر در نهایت موجب از بین رفتن رقابت و انحصارطلبی می‌شود.

حدود 70 نفر از صرافان طبق دستورالعمل بانک مرکزی پیش‌رفته‌اند و 6میلیارد اعلام شده را پرداخت کرده‌اند درحالی که طبق اظهار بسیاری از آنها و اسناد بانکی، این مبالغ که باید بلوکه و در اختیار سیستم بانکی قرار گیرد کافی است تنها دو ساعت در حساب بانکی بوده و بعد به راحتی صرافان می‌توانند پول خود را بردارند.

حمید تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص اظهارات صرافان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: دستورالعملی که پیش از این برای صرافی‌ها وجود داشت مربوط به سال 85 است که ابتدای کار صرافی‌ها در شرایط جدید بود و صرافان در آن چارچوب فعالیت داشتند؛ اما در سال 90 با توجه به اتفاقاتی که در بازار ارز رخ داد مسئولان بانک مرکزی تصمیم به تغییر این دستورالعمل گرفتند.

تهرانفر افزود: دستورالعمل که تغییر کرد جهشی در فعالیت و وظایف آنها ایجاد شد از جمله اینکه با توجه به وضعیت آن برهه زمانی سرمایه صرافان به 20 میلیارد تومان ارتقا داده شده بود و همچنین ضمانت از صرافان برای عملکرد آنها بسیار سنگین بود. سپس با آغاز به کار دولت جدید در سال 92، اولین اقداماتی که صورت گرفت اصلاح این دستورالعمل بود زیرا در مرحله اجرا مشکلاتی ایجاد کرده بود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/r0Od1J5N
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه