یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شرکت های E&P و فرصت ناب انتقال فناوری

8 سال پیش ( 1395/4/15 )
پدیدآورنده : زهرا آقالو  

حیات شرکت‌های اکتشاف و تولید در گرو به‌کارگیری و توسعه فناوری‌های نو است؛ از این رو شرکت‌های E&P ایرانی می‌توانند دریچه‌ای برای انتقال فناوری به صنعت نفت کشور باشند.

رشد تقاضای جهانی نفت سبب افزایش بهره‌برداری از منابع و در نتیجه، کاهش ذخایر و افت تولید طبیعی منابع شده است و به این ترتیب، چالش کنونی شرکت‌هایE&P نه‌تنها اکتشاف میدان‌های جدید نفتی، بلکه افزایش میزان تولید از میدان‌های در حال بهره‌برداری است و عبور از هر دو چالش فوق مستلزم یافتن راه‌حل‌های جدید است.

شرکت های E&P و فرصت ناب انتقال فناوری

میدان‌های نفتی آسان و قابل دسترس، پیش از این کشف شده و در حال تولیدند اما با توجه به افت تولید طبیعی، لازم است به‌گونه‌ای مدیریت شوند که ارزش خالص فعلی (NPV) به حداکثر برسد؛ هدفی که با استفاده از روش‌های IOR و EOR امکان‌پذیر خواهد شد. از سوی دیگر، اغلب میدان‌های جدید نیز در موقعیت‌های دشوار نظیر آب‌های عمیق، لایه‌های عمیق با دما و فشار بالا و گنبدی قرار دارند که این مهم نیز به نوبه خود، ضرورت بهره‌مندی از فناوری‌های نوین را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی، شرکت‌های E&P که حیات‌شان در گرو به‌کارگیری و توسعه فناوری‌های نوین است، می‌توانند در مدیریت مخازنی که با افت تولید مواجه هستند و همچنین استحصال ذخایر در موقعیت‌های دشوار، مؤثر و راهگشا باشند. شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی می‌توانند با استفاده از فرصت همکاری مشترک (JV)با همتای خارجی که در مدل جدید قراردادهای صنعت نفت دیده شده است و با بهره‌مندی از سازوکارهای انتقال فناوری، نسبت به دستیابی به فناوری‌های نو صنعت نفت اقدام کنند. شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی می‌توانند با واگذاری امور به شرکت‌های ایرانی و تمرکز بر ساخت داخل، مسیر انتقال فناوری را هموار سازند.

مسیر پیش روی شرکت‌های ایرانی برای تبدیل شدن به E&P

در ایران به جز شرکت ملی نفت ایران، هیچ شرکت دیگری عملاً سابقه و تجریه فعالیت به‌عنوان شرکت اکتشاف و تولید ندارد و به این منظور، در تدوین شاخصها و مدل ارزیابی شرکت‌های ایرانی، علاوه بر اینکه نگاهی به بهترین تجارب بین‌المللی و وضع موجود و ظرفیت‌های بالقوه این شرکت‌ها حاکم بوده است، در عین حال مولفه‌های اساسی فضای کسب‌و‌کار به‌خصوص ریسک بالا و لزوم توجه جدی به موضوع انتقال و توسعه فناوری و نیز فرآیندهای کاری اصلی این حوزه شامل فرآیندهای مدیریتی مثل مدیریت کسب‌و‌کار، فرآیندهای مالی، فرآیندهای اجرایی و پشتیبانی مانند انواع پیمایش‌ها و فرآیندهای فنی در مراحل مختلف چرخه پروژه‌های بالادستی شامل اکتشاف، ارزیابی، توسعه، تولید و مهندسی مخزن مدنظر قرار گرفته است.

به این ترتیب، در مسیر ارزیابی شرکت‌های متقاضی فعالیت در قالب E&P دو دسته از معیارها مورد بررسی قرار گرفت، دسته اول، معیارهایی که نشانگر وجود توانمندیهای بالقوه شرکت‌ها برای فعالیت به شکل شرکت اکتشاف و تولید بود و دسته دوم معیارها، به برنامه‌هایی مربوط می‌شد که شرکت‌ها برای بدل شدن به شرکت E&P ارائه دادند.

رئیس نظارت بر استانداردهای اداره کل ارزشیابی وزارت نفت

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/E5W20Gk6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه