پرسش: تولیدکننده محصولات لوازم بهداشتی در رشت هستم. میخواستم بدانم در راستای توسعه محصولات چه تصمیمات و استراتژیهایی را باید اتخاذ کرد و برای مدیر توسعه بازار که در توسعه محصول میتواند بسیار تأثیرگذار باشد، چه وظایف مهمی را باید در نظر گرفت تا شرکت بتواند در معرفی محصولات جدید، عملکرد خوبی را از خود نشان دهد؟
پاسخ کارشناس: اهمیت نقش مدیر توسعه بازار در شناخت کافی از بازار هدف است، بهصورتی که بتواند در پیادهسازی برنامه توسعه بازار به خوبی عمل کند. برای اینکه شرکتها بتوانند استراتژی خوبی در زمینه توسعه بازار ایجاد کنند، باید به شناخت کافی از خصوصیات بازار هدف برسند و با استفاده از استراتژی توسعه بازار، مشتریان بالقوه جدیدی را در بازارهای جدید هدف خود قرار میدهند. حال این مشتریان جدید میتوانند در بخشهای جغرافیایی، اجتماعی، روانشناختی و. . . جدیدی در نظر گرفته شوند.
مدیر توسعه بازار نقشی اساسی در ایجاد تغییر و تحولات آینده کسبوکار شرکتها دارد؛ یکی از وظایف مهمی که مدیر توسعه بازار بر عهده دارد، این موضوع است که مدیر توسعه بازار باید بتواند برنامهریزی و پیادهسازی استراتژی توسعه بازار را برای مشتریان جدید انجام دهد و ارتباط خوبی با مدیران شرکتهای تأمینکننده برقرار کند. وظایف مهم دیگری که میتوان برای مدیران توسعه بازار در نظر گرفت، تجزیه و تحلیل بازار برای شناخت فضای رشد جدید و جذابیتها، نیازها و فرصتهای بازار برای ایجاد ارزشهای جدید برای مشتریان و ارائه راهکارهای مؤثر در این راستا است. مدیران توسعه بازار باید ارتباط خود را با توزیعکنندگان، مشتریان و افراد گروه فروش شرکت حفظ کنند.
از طرفی، این مدیران با ورود به مسائل و نگرانیهای همکاران خود، قطعاً نقش بسزایی را در کاهش مشکلات آنها بازی میکنند. مدیران این بخش باید از مهارتهای تحلیلی و تحقیقاتی خوبی برخوردار باشند. در پایان میتوان خاطرنشان کرد که مدیر توسعه بازار باید بتواند ارزشهایی را که محصولات شرکت به مشتری ارائه میکند به اطلاعات کاربردی برای گروه تبلیغاتی شرکت تبدیل کند که بخش تبلیغات بتواند از این اطلاعات در راستای توسعه بازار استفاده کند.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.