شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

راه‌آهن ایران - تركمنستان - قزاقستان در شرق دریای خزر با ورود نخستین قطار از تركمنستان به مرز اینچه‌برون در استان گلستان از چهارشنبه 12 آذرماه با حضور رؤسای جمهوری سه كشور به‌صورت رسمی فعال شد و با افتتاح این خط آهن، مسیر حمل‌و‌نقل تجارت جهانی میان شرق (از چین تا آسیای مركزی) و غرب جهان (به‌ویژه اروپای‌غربی) حدود ۱۰ هزار كیلومتر راه زمینی كاهش یافت.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در این مراسم با اشاره به اینكه امروز با بهره‌برداری از این راه‌آهن نه‌ تنها روز شادمانی و خوشحالی برای سه كشور ایران، تركمنستان و قزاقستان بلكه برای كشورهای منطقه و هر كشور ذی‌نفع با واسطه و بی‌واسطه از این راه‌آهن است، بیان كرد: از طریق این راه‌آهن امروز نه تنها سه كشور به هم متصل شده‌اند بلكه این راه‌آهن وسیله‌ای خواهد بود كه راحت‌تر به خلیج فارس و دریای عمان و كشورهای شرق منطقه چین، روسیه، تركیه، اروپا و مدیترانه نزدیك و نزدیك‌تر شوند.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ادامه داد: به‌زودی راه‌آهن ما به دریای عمان متصل خواهد شد كه در دسترسی جدید سه كشور بزرگ ایران، تركمنستان و قزاقستان را به كشورهای دیگر منطقه فراهم می‌كند.

وی با اشاره به جاده و كشتیرانی بهتر بین كشورهای ساحلی خزر گفت: می‌توانیم از این خط آهن كشورهای عضو اكو را به كشورهای عضو شانگهای متصل و شرایط را برای انتقال انرژی و سوآپ مواد نفتی آماده كنیم. رییس‌جمهوری گفت: این راه‌آهن می‌تواند كشورهای بزرگی همچون چین، روسیه، پاكستان، تركیه، عراق را از طریق خلیج فارس و دریای عمان به دیگر كشورها متصل كند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد در مرحله دوم با همكاری سه كشور ظرفیت‌های این خط ریلی را بالاتر ببرد و به نقاط جدیدتری متصل كند.

همچنین رییس‌جمهور تركمنستان راه‎آهن بین‎المللی شرق دریای خزر را یك شاهراه بین‎المللی و بسیار مهم خواند و گفت: دورنمای بسیار خوبی برای این راه‎آهن متصور است. قربانقلی بردی‎محمداف با اشاره به اینكه در این مدت زمان كار بسیار بزرگی را انجام دادیم، توضیح داد: بخشی از این راه‎آهن پیش از این افتتاح شده بود و این راه و مسیر در آینده منتهی می‎شود به احداث یك شاهراه بین‎المللی و این مسیر به شكوفایی و توسعه روابط حسن همجواری كمك خواهد كرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/C2ZG5gDd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه