نصب آسانسور براساس مقررات ملی ساختمان و شهرداری در آپارتمانها باتوجه به ارتفاع ساختمان و تعداد طبقات الزامی است، به همین دلیل سازنده در زمان ساخت از قوانین شهرداری باید پیروی کند. امروزه به دلیل قانون مقررات ملی ساختمان و شهرداری تعداد شرکتهای نصب و راهاندازی آسانسور در کلانشهرها بسیار زیاد شده است اما در کنار ازدیاد این شرکتها در بازار کار، آمار سوانح ناشی از سقوط آسانسور هم به چشم می خورد، بهطوری که هرازچندگاهی در صفحه سوانح روزنامهها و سایتها، خبرهایی حاکی از سقوط آسانسور یک مجتمع و مرگ یا آسیب دیدگی شدید تعدادی از شهروندان به چشم میخورد.
به عقیده برخی فعالان این حرفه درحال حاضر رواج ارزان فروشی در بازار کار نصب و راهاندازی آسانسور کمر شرکتهای بزرگ و قدرتمند را خم کرده است. به همین دلیل برای بررسی چگونگی ایجاد یک شرکت نصب و راهاندازی موفق آسانسور و شرایط حال حاضر این شرکتها در بازار کار به سراغ بهنام خوارزمی مدیر عامل شرکت سبلان صعود سبز رفته ایم. نظرات وی درخصوص چگونگی ایجاد یک شرکت نصب و راهاندازی آسانسور را در زیر می خوانید.
سرمایه اولیه
ایجاد یک شرکت نصب و راهاندازی آسانسور نیازمند سرمایه اولیه نیست، زیرا برای انجام کار هزینهای از حساب شرکت پرداخت نمیشود به طوری که در زمان انعقاد قرارداد حدود 30 تا50 درصد از هزینههای نصب و راهاندازی آسانسور از سوی کارفرما پرداخته میشود و شرکت طبق سرمایهای که کارفرما برای آسانسور هزینه کرده، قطعات موردنیاز را تامین و خریداری میکند.
خوارزمی با تاکید بر اینکه ایجاد یک شرکت نصب و راهاندازی آسانسور فقط نیازمند تخصص کافی درکار است، میگوید: مدیر فنی و پرسنل یک شرکت نصب و راهاندازی آسانسور باید تکنیک، و فن کار را داشته باشند .
مهمترین سرمایهای که یک شرکت نصب و راهاندازی آسانسور نیاز دارد، وجود یک مدیرفنی مجرب و متعهد است که اگر صاحب شرکت خود مدیرفنی یا دارای یک مدیرفنی تحت استخدام شرکت باشد، شرکت سریعتر به موفقیت میرسد.
اشتغالزایی برای 5 نفر
یک شرکت کوچک نصب و راهاندازی آسانسور حداقل برای 5 نفر میتواند ایجاد اشتغال کند. به طورحتم مدیر فنی شرکت باید مهندس الکترونیک یا مهندس مکانیک با سه سال سابق کار و سابقه بیمه تامین اجتماعی تحت یکی از شرکتهای آسانسوری باشد، یا اگر مدیر فنی دارای تحصیلات در مقطع دیپلم است باید هرساله سابقه کار داشته باشد، همچنین وجود دو تکنسین با سه سال سابقه کار برای یک شرکت نصب و راهاندازی موفق ضرورت دارد.
برای ایجاد یک شرکت نصب و راهاندازی آسانسور فقط باید یک دفتر رهن و اجاره کرد. متراژ این دفتر به هیچ عنوان حائز اهمیت نیست و به سرمایهای بستگی دارد که صاحب شرکت برای رهن و اجاره یک دفتر میخواهد درهرنقطهای از شهر تهران هزینه کند.
دفترکار باید سند اداری داشته باشد
یکی از نیازهای اخذ پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور از وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دفتر با سند اداری است، به طوری که اگر دفتری دارای موقعیت اداری بود برای رهن و اجاره آن باید یکی از اعضای هیاتمدیره شرکت، مهندس مکانیک یا مهندس الکترونیک و عضو نظام مهندسی کشور باشد.
ضرورت اخذ پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور
پس از رهن و اجاره واحد تجاری با سند اداری، شرکت باید به اخذ پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور از وزارت صنعت، معدن و تجارت بپردازد که گرفتن این مجوز هم دارای شرایط خاص و پروسه طولانی مدت است. اخذ پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور از وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار ضرورت دارد، زیرا شرکتهایی که پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور ندارند، به هیچ عنوان مجاز به فروش آسانسور نیستند و اگر آسانسور را هم بفروشند، نمیتوانند تاییدیه استاندارد از سازمان استاندارد بگیرند.
قیمت نصب و راهاندازی آسانسور از 21 میلیون تا 27 میلیون تومان است. آسانسور با قطعات و ریلچینی برای چهار توقف حدود 21 میلیون تومان قیمت دارد و آسانسور با قطعات، موتور، ریل و در ایتالیایی برای چهار توقف حداقل26 تا 27 میلیون تومان در بازار قیمت دارد بهطوری که اگر شرکتی خواهان استفاده از قطعات، موتور، ریل و در ایتالیایی است فقط 23 میلیون تومان هزینه تامین این اجناس را پرداخته است.
در داخل کشور هم قطعات مورد نیاز نصب و راهاندازی آسانسور تولید میشود اما این قطعات یا باکیفیت یا خیلی بیکیفیت هستند، بهعنوان مثال نوعی قلاب تولید داخل در بازار وجود دارد که این نوع قلابها از نظر بالا بودن کیفیت قابل رقابت با قلابهای ایتالیایی هستند، اما انواعی از قلابها هم دربازار پیدا میشوند که فنر آنها بسیارضعیف بوده و در صورت استفاده در آسانسور سوانح مرگباری رقم میزنند.
شرایط کنونی بازارنصب و راهاندازی آسانسور
درحال حاضر اصلیترین مشکل دربازار کار نصب و راهاندازی آسانسور، ورود قطعات متفرقه و چینی است که این قطعات به اسم قطعات اصلی به مردم فروخته میشوند. درحال حاضر شرکتهای بزرگ و باسابقه نصب و راهاندازی آسانسور که قطعات اصلی باکیفیت مناسب به دست مشتریان میدهند به دلیل وجود این قطعات چینی و بیکیفیت دربازار کار، دچار معضل شدهاند. برخی شرکتهایی که تازه شرکت خود را به ثبت رساندهاند، بدون اخذ پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور از وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار فعالیت میکنند، به طوری که این شرکتها برای جذب کارفرما، آسانسور را ارزانتر از قیمت اصلی در بازار میفروشند.
این شرکتهای غیرمجاز در پایان کار به دلیل نداشتن پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور برای اخذ تاییدیه استاندارد با مشکل مواجه میشوند، زیرا سازمان استاندارد از این شرکتها پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور از وزارت صنعت، معدن و تجارت را میخواهد.
گاه دیده شده است این شرکتهای متفرقه برای گرفتن تاییدیه از سازمان استاندارد به شرکتهایی که دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، مراجعه کرده و با ارائه مدارک خود و پرداخت بیش از دو میلیون تومان، توسط آن شرکتهایی دارای مجوز طراحی و مونتاژ آسانسور، مجوز استاندارد را از سازمان میگیرند. به طور حتم باید هرچه سریعتر از سوی مسئولان ذی ربط برنامه یا تبصرهای تدوین شود که شرکتهای بدون پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور اجازه فعالیت در بازارکار را نداشته باشند.
همچنین سازندگان ساختمانها باید توجه داشته باشند که برای نصب و راهاندازی آسانسور با شرکتهایی کارکنند که دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، به طوری که سازندگان به منظور صحت و سقم از تقلبی نبودن این پروانه، به سایت تهران استاندارد مراجعه کرده و شرکت را در خصوص دارا بودن پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور استعلام کنند.
کیفیت کار یک شرکت هم علاوه بر دارا بودن پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور حائز اهمیت است، همچنین سازندگان باید به این موضوع توجه کنند که هرشرکتی که دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور است به این منظور نیست که کار با کیفیت ارائه میدهد، به همین دلیل سازندگان باید رزومه کاری این شرکتها را قبل از انعقاد قرارداد مشاهده و بررسی کنند. متاسفانه برخی شرکتهای متفرقه با استفاده از قطعات ارزان قیمت و بیکیفیت چینی به جای آسانسور، بالابر تحویل مشتری میدهند که این بالابرها به هیچ عنوان امنیت نداشته و باعث سوانح شدیدی از جمله سقوط آسانسور و قطع نخاع مردم شدهاند. درحال حاضر این شرکتهای متفرقه که آسانسور را ارزان قیمت با استفاده از قطعات بیکیفیت چینی به دست کارفرمایان میدهند، علاوه بر کسب سودهای هنگفت باعث نابودی شرکتهای بزرگ و دارای مجوز طراحی و مونتاژ آسانسور که تضمینکننده سلامتی مردم با استفاده از قطعات با کیفیت ایتالیایی هستند، شدهاند.
شرکتهای بزرگ و دارای مجوز توان رقابت با شرکتهای بدون مجوز و جزئی را ندارند. درحال حاضر شرایط کار درحوزه نصب و راهاندازی آسانسور با وجود این شرکتهای متفرقه بسیار خراب شده است، به همین دلیل تا زمانی که جلوی کار این شرکتهای بدون مجوز گرفته نشود نمیتوان آینده موفقی برای بازارکار حرفه نصب و راهاندازی آسانسور پیشبینی کرد.