جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
گزارشی از سرمایه‌ گذاری در تولید محصولات جدید غذایی

سودآوری بر پایه نیازهای مشتری

8 سال پیش ( 1395/3/17 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

ایران به‌عنوان یک کشور در حال توسعه سرزمین فرصت‌های طلایی است و برای سرمایه‌گذاری فرصت‌های زیادی دارد به شرط آنکه خوب تحقیق کنید و بی‌گدار به آب نزنید. سرمایه‌گذاری مناسب در شرایط نابسامان اقتصادی و تحریم و حتی پساتحریم اهمیتی دو چندان می‌یابد و افراد بسیاری هستند که در چنین شرایطی سرمایه‌های خود را چند برابر کرده و می‌کنند.

در شرایط نابسامان اقتصادی چند سال اخیر، سرمایه‌گذاری در کشورمان متوقف نشده و بازارهای زیادی هم براساس سرمایه‌گذاری‌های انجام شده ایجاد شده است. یکی از صنایعی که در هر شرایطی حیات اقتصادی‌اش را ادامه می‌دهد و در هر حال خود را سر پا نگه می‌دارد، صنعت مواد‌غذایی است. کما اینکه آمارها نیز نشان می‌دهد از مجموع 1650میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده در حوزه صنعتی در سه ماهه ابتدایی امسال، بیش از یک چهارم سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه صنایع غذایی و آشامیدنی بوده است.

این به معنای پتانسیل بسیار بالای صنایع غذایی در کشور و همچنین درک این پتانسیل از سوی سرمایه‌گذاران است. اصولا در ایران صنایع غذایی چه در دوران رکود و چه در دوران رونق همیشه از حاشیه سود مناسبی برخوردار بوده است. همچنین نشان از آن دارد که کشور ما ظرفیت‌های خوبی در صنایع غذایی و آشامیدنی دارد و آمارها نیز حاکی از این است که محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها با جذب بیش از 451میلیارد تومان سرمایه در ردیف نخست و جذاب‌ترین حوزه در بهار امسال برای سرمایه‌گذاری بوده است.

تولید محصول بر پایه نیاز مشتری

تولید زمانی کمترین ریسک را خواهد داشت که تولیدکننده و سرمایه‌گذار از فروش آن و وجود بازاری برای عرضه کالاها تا حدود زیادی خاطرجمع باشند، اما این خاطر جمعی به‌دست نمی‌آید مگر با ابتکارات و به‌کارگیری شیوه‌های جدید بازاریابی و بازارسنجی. بازار را هم نباید تنها در محدوده مرزهای کشورمان جست‌وجو کرد، بلکه امروز مقوله صادرات به‌عنوان یکی از راه‌های فروش محصولات به‌شمار می‌رود.

صادراتی که گاه مسائل سیاسی و اجتماعی منطقه فرصتش را ایجاد می‌کند و تیزبینی و هوشیاری سرمایه‌گذار و تولیدکننده می‌تواند این فرصت‌ها را شکار کند. کاری که فرزانه حمیدپور، رئیس هیات‌مدیره و مدیر بازرگانی شرکت آیتاج تبریز هم انجامش داده و در این گزارش به شرح سرمایه‌گذاری شرکتش برای تولید عسل، ژل، خشکبار و سایر محصولات می‌پردازد و از صادرات انواع سبزی و میوه به روسیه، چین، هند و ژاپن با «فرصت امروز» گفت‌وگو کرده است.

حمیدپور با بیان اینکه با شرایطی که روسیه دارد و قطعی روابطی که بین این کشور با ترکیه رخ داده، فرصت بسیار مناسبی پیش روی ایرانی‌ها قرار گرفته که به بازار این کشور محصول عرضه کنند. به همین دلیل شرکت آیتاج نیز صادرات خشکبار، سبزیجات، صیفی‌جات و میوه‌های تازه را به بازار این کشور آغاز کرده و میزان صادراتش به روزی چند کانتینر نیز می‌رسد.

وی در ادامه اضافه می‌کند که با شرکت‌های بزرگ روسی که به مواد اولیه برای تولید مواد‌غذایی نیاز دارند، قراردادهای بزرگی امضا کرده و حتی پیش‌پرداخت هم دریافت کرده‌اند. همچنین قراردادهایی را نیز با فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ این کشور منعقد کرده‌اند که محصولات بسته‌بندی شده را به آنها تحویل دهند.

رئیس هیات‌مدیره آیتاج در ادامه به تولید عسل طبیعی ویژه این بازار اشاره می‌کند که این عسل دارای خواص درمانی است و در بازارهای روسیه خواهان بسیاری دارد که او و شرکت با بازارسنجی‌هایی که انجام داده‌اند، از تولید و فروش این محصولات مطمئن شده‌اند. راه‌اندازی این واحد تولیدی برای پنج نفر هم ایجاد اشتغال کرده است.

حمیدپور توجه ویژه به بسته‌بندی‌ با استانداردهای ویژه با درج برند را از جمله درخواست‌های طرف روسی عنوان می‌کند و می‌گوید: حضور در بازارهای خارج از کشور به دلیل رقابتی‌بودن از حساسیت‌های خاص خود برخوردار است و باید همه نیازهای مشتری را پاسخگو باشیم. مثلا مشتریان چینی ما حتی رنگ بسته‌بندی‌ مواد‌غذایی ارسالی را خودشان انتخاب می‌کنند.

سرمایه‌گذاری روی مربا و عسل

حمیدپور سرمایه‌گذاری روی تولید بر مبنای صادرات را دارای سودآوری بالایی پیش‌بینی کرده و می‌گوید: برای صادرات ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد. حتی با وجود چنین بازارهایی در فکر تولید مربا و عسل هستیم. چون بازار بسیار خوبی در روسیه و ژاپن دارند.

حمیدپور اضافه می‌کند که ماشین‌آلات مورد نیاز برای راه‌اندازی این کارخانه هم در ایران موجود است و بسته به اینکه ماشین‌آلات تمام اتومات و نیمه‌اتومات یا دستی باشند، تنوع قیمتی داریم.

وی اضافه می‌کند: با استفاده از ماشین‌های دستی برای تولید عسل، با کمتر از 100میلیون تومان هم می‌توان واحد تولیدی راه‌اندازی کرد. تهیه ماشین‌آلات نیمه‌اتومات برای تولید این محصول بین 250 تا 300میلیون تومان هزینه دارد.

حمیدپور همچنین اشاره می‌کند که برای خرید ماشین‌آلات تمام اتوماتیک یک میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز است.

وی در ادامه و در پاسخ این پرسش که چه متراژ فضا برای راه‌اندازی چنین خط تولیدی نیاز است، می‌گوید: مکان مورد نیاز برای راه‌اندازی واحد تولیدی اینچنینی بین 200 تا 300متر سوله است.

این مدیر بازرگانی همچنین در مورد نیروی انسانی متخصص مورد نیاز می‌گوید: به افرادی با تخصص صنایع غذایی، تخصص آزمایشگاه‌های فنی و... نیاز است و تا 15نفر هم در چنین واحد تولیدی صاحب شغل می‌شوند.

هم بازارهای صادراتی و هم بازارهای داخلی

وی همچنین اضافه می‌کند که با حضور در بازارهای جدید نه تنها صادرات را به خوبی انجام می‌دهیم و ارزآوری ویژه‌ای را نصیب کشور می‌کنیم، بلکه حضور در بازارهای جدید خارج از کشور ما را با محصولاتی آشنا می‌کند که فرمول‌های ترکیبی دارند یا ویژه سنین خاصی هستند و همین امر در نهایت به تنوع تولید در کشور منجر می‌شود و موجب می‌شود محصولاتی را تولید کنیم که قبلا یا وجود نداشته‌اند یا کمتر به آنها پرداخته شده است.

مثلا بهترین عسل الان عسل‌های رست‌شده و خام است چون حرارت ندیده‌اند و با حفظ همه ویتامین‌ها در بازارهای خارجی به دلایل درمانی فروش بالایی دارند. انواع ژل‌های مختلف هم از عسل به‌دست می‌آید که زنبورداران ایرانی با آن آشنایی ندارند که قرار است دوره‌هایی برای آموزش تولید این ژل‌ها برگزار شود. از جمله فواید برگزاری چنین دوره‌های آموزشی، تولید انبوه این ژل است که به کاهش قیمت آن در بازار ایران هم منجر می‌شود.

این نکته را هم اضافه کنم که در زندگی امروزی با هر چه صنعتی‌تر شدن زندگی، فرآوری محصولات و تولید کالاهایی مصرفی که خواص بیشتری دارند، فروش بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد. مثلا همین ژل را که به‌عنوان نمونه عرض کردم، در کشور ژاپن بیشتری مشتریان را دارد و این کشور به لحاظ مصرف ژل رویال بالاترین درصد جهانی را از آن خود کرده است چون مصرف‌کنندگان به دنبال خرید اقلام سالم هستند.

از طرفی فرآوری محصولات از خام‌فروشی جلوگیری می‌کند و چون در بسته‌بندی‌های قابل عرضه به بازارهای جهانی قرار می‌گیرد، می‌توان برندسازی هم کرد. در این صورت علاوه‌بر ارزآوری بیشتر چرخه‌ای از مشاغل را هم در کشور ایجاد می‌کند که از برداشت محصولات گرفته تا پرورش‌ و فرآوری‌شان، از افرادی بدون تخصص خاص تا افرادی دارای تخصص‌های ویژه را صاحب درآمد ‌کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ouyU1Rrq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه