یکی از عوامل مهم در بحث سرمایهگذاری موضوع جذب سرمایه است. در این صفحه سعی کردیم فرصتهایی را برای سرمایهگذاری معرفی کنیم، اما پرسش اصلی که در ذهن مخاطبان این صفحه وجود دارد این است که بدون پول چه کارهایی میتوان انجام داد. درست است که همیشه افردی هستند که سرمایهای در اختیار دارند و به دنبال فرصتهایی جذاب برای سرمایهگذاری میگردند، اما روی دیگر سکه افرادی هستند که ایدههای مناسبی برای سرمایهگذاری در ذهن دارند، ولی سرمایه مناسب را برای شروع یا توسعه کسبوکار خود در اختیار ندارند.
سوال اصلی این است که چطور میتوان این ایدهها را به سرمایهگذاران متصل کرد تا در مسیر درست خود قرار گیرند. یک روش معتبر که در برخی کشورهای پیشرفته اجرایی میشود مراکز فروش ایده است. در این مراکز ایدههای مناسب که قابلیتهای اجرایی شدن دارند پس از بررسیهای تیم کارشناسی موسسه خریداری میشوند. پس از این مرحله تیمهای حرفهای که از مهارتهای مختلفی برخوردارند ایدههای خام را در مسیر پردازش و تبدیل شدن به یک کسبوکار موفق قرار میدهند. سرمایهگذاران مختلف میتوانند با مراجعه به این مراکز ایدههای مناسب سرمایهگذاری را خریداری کنند که در نهایت بنا به قراردادی که بین ایدهپرداز و مرکز منعقد شده بخشی از درآمد حاصل از فروش ایده مجددا به ایدهپرداز بازمیگردد. این فرآیند یک مکانیسم تعریفشده برای جذب سرمایهگذار یا فروش ایدههای کسبوکاری نوآورانه است.
در ایران اما به دلیل عدم وجود چنین فضایی فکر فروش ایده امکانپذیر نیست، بنابراین معمولا ایدهپردازان باید برای عملی کردن ایده خود بهتنهایی تلاش کنند یا به دنبال سرمایهگذاران مناسب باشند بنابراین رعایت برخی نکات میتواند بسیار کمککننده باشد. در امور مالی، استراتژی سرمایهگذاری مجموعهای از قوانین، رفتار یا روش طراحی شده برای جذب و راهنمایی انتخاب یک سرمایهگذار است. این موضوع اغلب بهعنوان یک معاوضه بین ریسک و بازده توصیف میشود، لذا برخی از سرمایهگذاران ترجیح میدهند برای به حداکثر رساندن بازده مورد انتظار به سرمایهگذاری در کسبوکارها یا داراییهای پرریسک بپردازند.
گروهی دیگر نیز ترجیح میدهند برای به حداقل رساندن خطر موقعیتهای باثباتتری را انتخاب کنند، بنابراین افراد معمولا در معاوضه بین ریسک و بازده بسته به میزان ریسکپذیری خود شرایطی را انتخاب میکنند که بیشترین رضایتمندی را نصیبشان کند. استراتژیهای سرمایهگذاری توسط سرمایهگذاران نشان میدهد که شما بهعنوان یک ایدهپرداز باید سعی کنید توازنی بین ریسک و بازدهی ایده یا کسبوکاری که در ذهن دارید برقرار کنید و تا حد ممکن ریسک کار را به حداقل برسانید درحالیکه اغلب افراد بهجای انتخاب یک استراتژی تهاجمی و پویا از استراتژی منفعل استفاده میکنند.
سناریوی مرغ و تخممرغ
اغلب صاحبان ایدههای سرمایهگذاری معمولا در فرآیند جذب سرمایه با این مشکل مواجه خواهند شد که سرمایهگذاران اغلب تمایل دارند در کسبوکارهایی سرمایهگذاری کنند که امتحان خود را پس داده باشد و ایدهپرداز سرمایهای برای راهاندازی کسبوکار خود ندارد. سوال اصلی اینجاست که چگونه میتوان به سرمایهگذاران این اطمینان را داد که پول خود را در کسبوکار یا ایدهای نو سرمایهگذاری کنند؟ توجه داشته باشید که جذب سرمایه یک فرآیند پویا است و به عوامل متعددی بستگی دارد اما همواره راهکارهایی برای کاهش اثرات ریسک و متقاعد کردن سرمایهگذاران وجود دارد.
Business plan داشته باشید
داشتن نقشه راه مشخص برای تبدیل یک ایده به یک کسبوکار موفق به سرمایهگذار این اطمینان را میدهد که شما با شناخت دقیق عوامل بازار یک طرح کسبوکاری دقیق و با هدفگذاری مشخص در اختیار دارید. از سوی دیگر شما با اطمینان بیشتری از ایده خود دفاع میکنید. مشخص کردن مسیر حرکت کسبوکار شما در سالهای آینده نشان از این دارد که شما برای یک حضور طولانیمدت در بازار برنامهریزی کردهاید بنابراین سرمایهگذاری شما براساس اصول مشخص و در یک بازه زمانی بلندمدت تعیین شده است این مطلب تا حدی در کاهش ریسک سرمایهگذاری و افزایش بازدهی کار در نگاه سرمایهگذاران موثر است.
کسبوکار خود را راهاندازی کنید
یک راهحــــل عمــلی برای اطمینانبخشی به سرمایهگذاران این است که ایده یا کسبوکار خود را هر چند در سطح کوچک راهاندازی کنید یا لااقل مشابهتهایی برای ایده خود در دنیای واقعی پیدا کنید. نمونه داخلی یا خارجی انجام شده و موفق یک طرح کسبوکاری همواره سرمایهگذاران را به انگیزه کسب سود بیشتر ترغیب خواهد کرد.
دانش و تجربه کاری
داشتن دانش و تجربه کاری یک عامل موثر در جذب سرمایه است. سرمایهگذاران معمولا به افراد جا افتادهتر اطمینان بیشتری دارند بنابراین سعی کنید دانش علمی خود را تا حد زیادی افزایش دهید. در مواجهه با سرمایهگذاران هر چقدر از جوانب مختلف کار خود صحبت کنید نشاندهنده پختگی ایده شماست. سنجش جوانب مختلف کار از اهمیت بالایی برخوردار است.
ارتباطات مثبت داشته باشید
داشتن ارتباطات مثبت همواره دوستان زیادی را در زمینه کاری برایتان به ارمغان خواهد آورد که میتواند در جذب سرمایه به شما کمک کند. رعایت اصل صداقت در ارتباطات کاری زمینههای اعتماد بیشتر را نزد سرمایهگذاران به وجود میآورد، بنابراین حتی اگر در زمینه کاری با سرمایهگذاری به توافق نرسیدید سعی کنید ارتباطی دوستانه با وی برقرار کنید تا در برخوردهای بعدی بتوانید به اهدافتان دست یابید. رعایت اصل صبوری در جذب سرمایهگذار بسیار اهمیت دارد بنابراین توقع بیجایی است اگر انتظار داشته باشید که در برخورد اول بتوانید به هدفتان برسید.
ساخت درآمد در محدوده زمانی معین
کسبوکاری که میتواند جریان درآمد قابل اعتماد ایجاد کند ارزش کار خود را چند برابر خواهد کرد. از دیدگاه سرمایهگذاران، تکرار مشتریان به معنای درآمد قابل پیشبینی و همچنین بهعنوان خطر کمتر و توانایی بیشتر برای پیشبینی دقیق است، لذا سرمایهگذاران ترجیح میدهند با طیف محدودی از افرادی که میشناسند ارتباط موثر داشته باشند. هنگامی که به دنبال سرمایهگذاران مالی هستید، به یاد داشته باشید سابقه موفقیت در موقعیتهای گذشته، نشاندهنده توانایی اثباتشده برای حصول درآمد آینده است بنابراین سعی کنید محدوده زمانی رسیدن به نتیجه (درآمد و سود) را با توجه به تجربیات قبلی خود مشخص کنید.
آشنایی با فنون مذاکره
برای متقاعد کردن یک سرمایهگذار همیشه داشتن یک طرح خوب و دقیق کافی نیست بلکه شیوه برخورد و نوع مذاکره، حالت بدن، وضعیت ظاهری و نوع پوشش، داشتن آرامش و مهارتهای گفتاری مهمترین عامل موفقیت در کار شماست. امروز دورههای آموزشی متعددی در سطوح آکادمیک برای مدیران ارشد، بازاریابی و فروش، مدیران روابط عمومی و تیمهای مذاکرهکننده برگزار میشود که هدف همه آنها بالابردن مهارتهای مذاکره است. در اینکه بخشی از این قابلیت ذاتی است تردیدی وجود ندارد اما همواره این امکان وجود دارد که مهارتهای خود را در این زمینه افزایش دهید.