سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاید بارها این سوال را از خودتان کرده اید که کدام اسباب بازی آموزشی برای فرزندتان مناسب است. بدون شک شما بهترین وسیله را برای فرزندتان می خواهید. هدف شما استفاده از راه های سرگرم کننده و بامزه برای توسعه استعدادهای کودک و کسب مهارت های جدید است.

علی مهری، رئیس هیات مدیره موسسه فرهنگی-هنری آوای باران، در گفت و گو با «فرصت امروز» از تجربه خود در این حوزه می گوید.

شروع بازی های فکری با بازی شطرنج

صنعت اسباب بازی که بازی های فکری نیز بخشی از آن است با واردات 98درصدی روبه رو است. اما بازار بازی فکری تفاوت هایی با بازی های عروسکی دارد و آن این است که این گونه بازی ها عمر کوتاه تری نسبت به بازی های عروسکی داشته و واردات آن محدود است.

مهری ضمن بیان این جملات اضافه می کند: فعالیت در حوزه بازی های فکری از حدود 30ساله گذشته شروع شده است. قبل از آن بازی های فکری و سرگرمی به معنای کنونی در ایران وجود نداشته است.

شروع این بازار با شطرنج بوده است.در آن زمان بازی های فکری نه بازاری داشت،  نه وارداتی و نه در واقع تولیدی. می توان گفت در گذشته ای نه چندان دور مجموع کالاهای تولیدی در این بخش به زیر 40 قلم می رسیده است.

مهری در ادامه می گوید: اینکه این بازی ها تا چه حد فکری هستند باز هم بستگی به دسته بندی هایی دارد که صورت می گیرد.

به طور مثال خیلی از بازی ها را که در میان عامه مردم بازی فکری تلقی می شوند ما جزو بازی های فکری نمی دانیم. در واقع این بازی ها در سه قالب بازی های فکری، وسایل آموزشی و بازی های سرگرمی دسته بندی شده و از هم تفکیک می شوند. در گذشته بازی های کارتی و بازی هایی که شامل تاس بودند، جزو بازی های فکری قلمداد می شدند که امروز این تعریف دقیق تر شده است.

فرصت های بیکران حوزه اسباب بازی فکری

در صنعت اسباب بازی به ویژه حوزه بازی  های فکری فرصت های بسیاری وجود دارد که مهم ترین آنها لزوم حضور وسایل آموزشی و بازی های فکری در کنار آموزش رسمی کودکان در مدارس است، در واقع بازی های فکری بخشی از ملزومات آموزش رسمی محسوب می شوند. خوشبختانه خانواده ها نیز استقبال خوبی از بازی های فکری داشته اند.

حدود 10سال گذشته تنها در چند شهر بزرگ بازی های فکری یافت می شد، اما امروز شاهد این امر هستیم که در برخی از شهرهای کوچک یا حتی روستاها نیز می توان به این گونه کالاها دسترسی داشت. زندگی های آپارتمانی ضرورت به وجود آمدن چنین بازی هایی را دوچندان کرده است، زیرا خانواده ها در فضای بسته خانه چاره ای جز استفاده از بازی های فکری و کتاب، برای سرگرم کردن کودکان ندارند.

مهری در ادامه می افزاید: قوانین دست و پا گیر دولتی در بازار ایران، واردات غیرشفاف و فشارهای مختلفی که از طرف نهادهای دولتی و نیمه دولتی به تولیدکنندگان این حوزه وارد می شود جزو تهدیدهای این حوزه بوده که می توانند تولید این بازی ها را با محدودیت رو به رو سازند.

بازی های کامپیوتری جایگزین بازی های فکری می شوند؟

مهری با اشاره به این موضوع که به هیچ عنوان با جایگزینی بازی های کامپیوتری به جای بازی های فکری موافق نیستم، افزود: بالا رفتن تیراژ و تنوع محصولات بازی های فکری در مجموع نشان دهنده این امر است که بازی های کامپیوتری نمی توانند جایگزین بازی های فکری باشند، اما به هر حال بازی های کامپیوتری نیز در حال طی کردن مسیر خود هستند و جایگاه خود را دارند. در چند سال گذشته مجموع تولید بازی های فکری نهایت به 30 تا 40محصول می رسید، اما امروزه حدود 4هزار قلم کالا در این حوزه تولید می شود و بیش از هزار واحد از این کالاها فعال هستند.

خوشبختانه مسیر بازی های فکری مسیر رو به رشد و گسترشی است. خبر امیدوارکننده این است که ایران شاید تنها کشوری است که در منطقه در حال پیگیری و تولید این صنعت است. در منطقه ما به شدت خلأ این صنعت احساس می شود و می توان گفت جز چین رقیبی در این حوزه برای ما وجود ندارد. فرصت بسیار طلایی برای ایران در این حوزه به وجود آمده است، اما متاسفانه به دلیل نداشتن صنف مستقل برای این صنعت، هماهنگ کردن برخی مسائل بسیار دشوار است چراکه همه متولی کار هستند و زمانی که مشکلی به وجود می آید هیچ کدام از این اصناف پاسخگو نیستند.

سرگرمی های سازنده وسیله ای برای آموزش نسل های آینده

در حوزه بازی های فکری، صندوق کارآفرینی امید و معاونت فناوری ریاست جمهوری وام های کم بهره را به شرکت های دانش بنیان اعطا می کنند، اما نه این تسهیلات اعطایی و نه وام های کم بهره مشکلی را از این صنعت حل نمی کند.

مهری با بیان این جملات اضافه می کند: به شخصه هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده ام و می توانم با قاطعیت بگویم حمایتی از این حوزه صورت نمی گیرد.

مهری با بیان این جملات می افزاید: این صنعت در حجم تولید، در حمایت و ابزارهای مورد نیاز دچار مشکلات فراوان و عدیده ای است. مهری با بیان این جملات می افزاید: زمانی که صنف مستقلی برای شبکه توزیع وجود ندارد قطعا این صنعت آسیب خواهد دید، در حالی که بحث سرگرمی سازنده از مهم ترین مسائلی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم. آموزش نسل آینده توسط این محصولات آموزشی مهم ترین فرصتی است که این حوزه برای کودکان و خانواده ها فراهم خواهد کرد.

در واقع براساس این بازی های فکری می توان نیروی انسانی آینده را تربیت کرد و آموزش داد. با کمبود تولید در این بخش، فرصت را در اختیار کسانی خواهیم گذاشت که به واردات اجناس نامرغوب و بی کیفیت اهتمام دارند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2XUDg6ZP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه