با همه وارداتی که در بازار باتری به چشم می خورد اما چون نیاز به این کالا، دائمی به شمار می رود، بنابراین نمی توان نیاز به تولید واردشدن بازیگران دیگری از کشورمان را به این بازار نادیده گرفت. کما اینکه افرادی هستند که در همین شرایط نیز وارد بازار شده اند و با سرمایه گذاری چندده میلیاردی روند موفقیت را هم طی کرده اند.یکی از این سرمایه گذاران که کمتر از پنج سال از زمان حضورش در بازار می گذرد، مهندس مهدی مجیدی مدیرعامل کارخانه وایاباتری است.
وی در این گزارش روند سرمایه گذاری، میزان سرمایه اولیه، ریسک ها و تهدیدهای بازار، ارگان هایی که مجوز ورود به این صنف و بازار را صادر می کنند و بازار پیش روی سرمایه گذاران را با «فرصت امروز» در میان گذاشته است.
بسته بندی حرفه ای موجب فروش بالا
مهندس مجیدی در ابتدا به زمان حضورش در بازار اشاره می کند و می گوید: سال 90 که به نوعی اوج تحریم ها هم بود، وارد این بازار شدم و کارخانه ام در سال 93 به بهره برداری رسید.
وی ادامه می دهد ورود به بازار باتری در چنین سالی و اینکه شرایط بازار رنگ و روی روشنی به خود نمی دید، به نوعی ریسک بزرگی محسوب می شد.اما من این ریسک را کردم و الان نتایج مثبتی از این ریسک گرفته ام.
مجیدی می گوید: برای شروع کار در این حوزه باید همه جوانب امر را در نظر بگیرید. اینکه واردات غیرقانونی وجود دارد، اینکه هزینه های تولید بالاست و اینکه رقبای گردن کلفتی در ایران دارید. اما در بسیاری از کشورهای دنیا چنین مسائلی وجود دارد و هیچ کدام از این دغدغه ها نمی تواند دلیل عدم حضور در یک بازار باشد. کما اینکه وایاباتری در دوره ای از اقتصاد ایران وارد بازار شد که شاید افراد زیادی در حال ترک بسیاری از بازارها بودند.
وی که برآورد مثبتی از حضورش در چنین بازاری و سرمایه گذاری در این عرصه دارد، اضافه می کند: برای موفقیت تنها تکیه بر کیفیت خود محصول کافی نیست، بلکه باید سلیقه مشتری را هم رصد کنیم. امروزه ظاهر و بسته بندی هر کالایی نقش بسیار مهمی در میزان فروشش دارد. وایاباتری نیز در همین بازار و با دیدبانی سلیقه و انتخاب مشتریان و الگوبرداری از تولیدی های خارج از کشور، توانسته محصولاتش را در پکیجی مشتری پسند ارائه دهد. ضمن اینکه کیفیت محصولات نیز موجب می شود که مشتریان به استفاده کنندگان چندین باره از برندها تبدیل شوند. بنابراین هم درون و هم برون یک محصول باید انتظارات مشتری را برآورده کند.
وی حمایت های دولت از تولیدکنندگان را در موفقیت سرمایه گذاران این بازار موثر می داند و می گوید: مشوق های تولیدی در این بازار وجود دارد، مثلا سرمایه گذاران با حضور در شهرک های صنعتی تا 10سال از معافیت های مالیاتی برخوردار می شوند. هرچند با وجود چنین مشوق هایی هم، سرمایه گذاران کماکان با ترسی که از کالاهای غیرواقعی و بی کیفیت در بازار دارند و امکان فروش محصولات شان را اندک می دانند، برای ورود به این بازار متزلزل نشان می دهند.
بازیگران بازار؛ هم دولتی و هم خصوصی
تولیدکنندگان باتری در ایران به دوسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. در این میان سهم دولتی ها کماکان درصد بالایی را به خود اختصاص داده و کارخانجاتی چون صباباتری و نیروگستران مدعی هستند که تا 6میلیون باتری در سال تولید می کنند. در کنار این کارخانجات دولتی بازیگرانی از بخش خصوصی در این بازار حضور دارند.سپاهان باتری، برناباتری، آذرباتری و وایاباتری از این جمله اند.
مجیدی با اشاره به این تعداد تولیدکننده در بازار می گوید: این تولیدکنندگان بخش اعظمی از نیاز بازار را پوشش می دهند و اینکه مسئولانی هنوز می گویند سالانه بیش از 6میلیون باتری به ایران قاچاق می شود، مورد قبول من نیست. حداقل طی یکی دو سال اخیر و به ویژه در سال 95 روند مبارزه با قاچاق موجب شده تا حضور باتری های غیرقانونی هر روز کمرنگ تر شود.
به همین دلیل اگر به مرکز بورس این کالاها در خیابان امیرکبیر تهران مراجعه کنید با کمترین جنس قاچاق مواجه می شوید.چون مسیرهای واردات با سنگ اندازی های بسیاری مسدود شده و همین امر موجب شده تا کارخانجات داخلی هم به سمت استفاده از ظرفیت های خالی خود ترغیب شوند. الان باتری های قاچاق در بازار وجود دارد ولی قابل توجه نیست و با شرایط موجود می توان به سرمایه گذاری امیدوار بود. چون در شرایط سال 90 وضعیت به مراتب سخت تر بود و الان وضعیت بهتری بر بازار حاکم است.
مجیدی در ادامه به میزان اشتغال زایی سرمایه گذاران بازار باتری در ایران اشاره می کند و می گوید: کارخانجات موجود برای بیش از 15هزار به صورت مستقیم و حدود 100هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی کرده اند که رقم قابل توجهی است و اهمیت این حوزه را نشان می دهد.
مواد اولیه در ایران موجود است
مدیرعامل وایاباتری معتقد است که تولیدکنندگان داخلی در صورت به کارگیری بسته بندی استاندارد و استفاده از مواد اولیه باکیفیت، توان رقابت با کشورهای صادرکننده باتری به ایران را دارند. وی اضافه می کند: عمر مفیدی که برندهای خارجی برای باتری خود در نظر می گیرند تا شش ماه است اما برای محصولات ایرانی گارانتی دوساله هم ارائه می شود. دلیل این امر هم این است که ماشین آلات و دستگاه های مورد نیاز برای تولید باتری با کیفیت بالا از کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، کره جنوبی و... وارد می شود و به لحاظ دانش فنی نیز کمبودی در این زمینه نداریم. همچنین مواد اولیه نیز به وفور در ایران موجود است.
وی در این رابطه می گوید: یکی از وجوه مثبت تولید باتری در ایران این مسئله است که بیش از 90درصد از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این کالا در ایران موجود است. وی سرب را به عنوان ماده اولیه پایه برای تولید باتری معرفی می کند و می گوید: پلاستیک نیز از دیگر مواد اولیه مورد نیاز است که در ایران وجود دارد. تنها نیازی که به واردات وجود دارد، مربوط به سپراتور است که عایق جداکننده صفحات مثبت و منفی باتری است.