پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

داوود رشیدی، هنرمند سرشناس تئاتر، سینما و تلویزیون، صبح جمعه بعد از مدت ها تحمل رنج و درد، به خاطر ایست قلبی درگذشت و خانواده و علاقه مندانش را سوگوار کرد.

ستاره پرفروغ نمایش ایران جاودانه شد

رشیدی که به واسطه دهه ها فعالیت، یکی از چهره های شاخص عرصه سینما و تئاتر و تلویزیون شناخته می شد، در چند سال اخیر درگیر بیماری آلزایمر بود. این سال های سخت اما صبح جمعه با مرگ او پایان یافت. لیلی رشیدی، دختر این هنرمند سرشناس که خودش هم یکی از بازیگران سینما و تلویزیون کشور است، این خبر را در گفت و گو با خبرگزاری ها تایید کرد.

بلافاصله پس از اعلام خبر درگذشت این هنرمند، همکاران هنری او به خانه اش رفتند و پیکر او همزمان با اذان ظهر به بهشت زهرا(س) منتقل شد. پیکر داوود رشیدی ظهر جمعه پنجم شهریورماه همزمان با اذان ظهر با همراهی هنرمندان از منزلش به سردخانه بهشت زهرا(س) منتقل شد تا روز یکشنبه هفتم شهریورماه ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت به قطعه هنرمندان بدرقه شود. مراسم ختم داوود رشیدی نیز روز سه شنبه ساعت ۱۸الی19:30در مسجدجامع شهرک غرب خواهد بود.

همدردی هنرمندان با خانواده رشیدی

در پی درگذشت داوود رشیدی، هنرمندان بسیاری به منزل این هنرمند فقید رفتند. فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، منوچهر شاهسواری، مسعود فروتن، مسعود کرامتی، فرشته طائرپور، علی دهکردی، رضا بابک، ایرج راد، سروش صحت، الهام پاوه نژاد، حسن حامد، فلامک جنیدی، بهرام شاه محمدلو، سیروس ابراهیم زاده، پانته آپناهی ها، حمید پورآذری، اصغر دشتی و.... در منزل داوود رشیدی حاضر شدند تا به احترام برومند (همسر داوود رشیدی) و همچنین فرزند او لیلی رشیدی تسلیت بگویند.

محمدعلی کشاورز: به تمام معنا با سواد و با شعور بود

دیروز، محمدعلی کشاورز بازیگر سینمای ایران هم برای همدردی با خانواده داوود رشیدی به منزل این هنرمند تازه درگذشته رفت. در پی انتشار خبر درگذشت داوود رشیدی، از صبح جمعه پنجم شهریورماه هنرمندان مختلفی از نسل های مختلف به منزل این هنرمند فقید رفتند و ساعاتی پس از انتقال پیکر به بهشت زهرا(س)، محمد علی کشاورز بازیگر قدیمی و از هم نسل های او برای همدردی با خانواده این هنرمند، به منزلش رفت.

محمدعلی کشاورز که به دلیل شکستگی پایش در شرایط سختی به خانه داوود رشیدی آمده بود، گفت: از زمانی که داوود به ایران آمد، با او آشنا هستم و او هنرمند بسیار باسوادی بود. وی ادامه داد: کتابخانه خانه اش که پر از کتاب است، نشان می دهد که او چگونه به مطالعه اهمیت می داد و همه هنرمندان هم باید چنین باشند. با ادبیات، سینما و تئاتر ملی و جهانی آشنایی داشته باشند. کشاورز خطاب به جوانان گفت: امیدوارم همه شما جوانان سلامت باشید. امیدوارم همه هنرمندان مملکت سالم باشند و برای تئاتر و سینما زحمت بکشند چون پول مسئله ای نیست و مهم این است که در کار هنری، هنرمند جاودان شود. او در پایان صحبت هایش از داوود رشیدی به عنوان هنرمندی یاد کرد که به تمام معنا با سواد و با شعور بود و همچنین بازیگر و کارگردان بسیار خوبی در تئاتر و سینما بود.

عزت الله انتظامی: سال ها با داوود رشیدی زندگی کردم

عزت الله انتظامی از سال هایی که با داوود رشیدی دوستی کرده و همکاری داشته و اینکه این هنرمند به همه کمک می کرده است، گفت. عزت الله انتظامی، بازیگر سینما و تئاتر در گفت وگو با مهر درباره فوت داوود رشیدی گفت: من ارادت زیادی به او داشتم. او یکی از بهترین همکاران من بود که همکاری نزدیکی با او داشتم، متاسفانه زود ما را ترک کرد. وی افزود: داوود رشیدی اطلاعات بسیاری داشت. زبان فرانسه را هم به خوبی بلد بود، شخصیتی داشت که با همه کنار می آمد و درصدد رفع مشکلات دیگران برمی آمد. برای خانواده و دختر او آرزوی صبر دارم.

انتظامی ادامه داد: او یکی از عزیزترین همکاران من بود، وقتی خبر فوت او را شنیدم بسیار غمگین شدم، او یکی از افرادی بود که من با او زندگی کردم و دوستی زیادی با او داشتم.

وی خاطرنشان کرد: ما ناگهان او را از دست دادیم، پیدا کردن چنین دوستی در این زمانه دیگر ممکن نیست، امیدوارم غم آخر همه دوستان و هنردوستان این کشور باشد.

جمشید مشایخی از سال ها رفاقت و همکاری با داوود رشیدی گفت

جمشید مشایخی با ابراز تاسف از فوت داوود رشیدی، از ویژگی های اخلاقی این هنرمند و سال ها رفاقت و همکاری شان صحبت کرد.

جمشید مشایخی، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و از دوستان زنده یاد داوود رشیدی در گفت وگو با مهر گفت: این ضایعه را به همسر داوود رشیدی، فرزندان او و جامعه هنری تسلیت می گویم. می دانم که همسر او خانم برومند بسیار عاشقانه او را دوست داشت و برای او زحمت زیادی کشید. امیدوارم بتواند این ضایعه بزرگ را تحمل کند.

وی افزود: من و داوود رشیدی از سال ۱۳۳۹ که او در اداره هنرهای دراماتیک استخدام شده بود با هم آشنا شدیم. او در آن زمان می خواست نمایش «ایوانف» را روی صحنه ببرد و پیشنهاد بازی در نقش اول آن را به من داد، اما با توجه به اینکه من «ایوانف» را نمی شناختم، ترسیدم که نتوانم آن را به خوبی اجرا کنم. در آن زمان داوود فکر کرد که عده ای من را تحریک کرده اند تا با او کار نکنم، اما بعد از مدتی یک اثر دیگر را می خواست روی صحنه ببرد، در آن زمان یکی از دوستان گفته بود این نقش مناسب جمشید مشایخی است، اما داوود گفت جمشید نقش اول ایوانف را نپذیرفته است چطور این نقش را بپذیرد؟ اما من آن نقش را پذیرفتم و او متوجه شد که هیچ مشکلی در میان نیست.

وی افزود: ما در آثار زیادی با یکدیگر همکاری داشتیم ولی از زمانی که گروه بندی های سینمایی و تلویزیونی ایجاد شد، همکاری ما کم شد.

مشایخی با اشاره به ویژگی های اخلاقی داوود رشیدی گفت: داوود یک فرد شوخ و بذله گو بود به طوری که وقتی با او همکاری می کردم، بسیار لذت می بردم. ما در آثار علی حاتمی به خصوص «هزاردستان» مدت زیادی را کنار یکدیگر بودیم. هنگامی که خبر فوت او را شنیدم حالم بسیار بد شد. جالب اینجاست که حدود چهار ماه پیش یکی از جوانان می خواست فیلمی بسازد که از من، داوود رشیدی و علی نصیریان دعوت کرد، اما با توجه به اینکه می دانستم داوود رشیدی قادر به انجام این کار نیست، به آن جوان گفتم که فکر نکنم داوود بتواند در این پروژه حضور پیدا کند. با این وجود به همسر داوود رشیدی زنگ زدم و از او پرسیدم که آیا او می تواند یا خیر؟ که خانم برومند به من گفت داوود با توجه به وضعیت جسمانی خود، قادر به ایفای نقش نیست. وی در پایان خاطرنشان کرد: فوت داوود رشیدی من را به شدت متاثر کرده است. این ضایعه را به تمامی هنردوستان تسلیت می گویم.

اظهارات خانواده رشیدی

مرضیه برومند از بستگان داوود رشیدی که این روزها به عنوان دبیر جشنواره تئاتر عروسکی مشغول برگزاری این رویداد است، دیروز به ایسنا گفت: به همه بگویید جشن شادی بچه ها را خراب نکنند چون «داوود» خودش آدم شادی بود و عاشق شادی بچه ها.

احترام برومند، دیگر هنرمند با سابقه تئاتر و قصه گوی بچه ها هم تاکید کرد: هیچ برنامه ای را تغییر ندهید همه چیز باید مثل قبل باشد.

پیام های تسلیت

بعد از درگذشت داوود رشیدی، مسئولان و هنرمندان در بیانیه ها و پست های خود در شبکه اجتماعی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی تماس تلفنی درگذشت داوود رشیدی را تسلیت گفت. به گزارش هنرآنلاین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی تماس تلفنی با خانواده داوود رشیدی، ضمن ابراز ناراحتی به جهت از دست دادن یکی از بهترین هنرمندان پرتوان، با دانش و خوش ذوق کشور، برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسالت داشتند. معاونت سینمایی و هنری وزارت ارشاد، علی لاریجانی رئیس مجلس، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس و دیگر مسئولان سینمایی کشور با صدور بیانیه ای، درگذشتن این هنرمند را تسلیت گفتند. در میان هنرمندان هم افرادی مانند علی نصیریان، پرویز پرستویی، باران کوثری، رامبد جوان، حمید فرخ نژاد و. . . به این خبر واکنش نشان دادند.

رضا بابک: داوود رشیدی تئاتر مدرن را به این مملکت شناساند

رضا بابک، هنرمند سینما و تلویزیون کشورمان که دیروز برای همدردی با خانواده رشیدی به منزل آنها رفته بود، در گفت و گو با ایسنا از این هنرمند و ویژگی کاری اش سخن گفت. رضا بابک ضمن عرض تسلیت به ملت ایران برای از دست دادن استاد مسلم داوود رشیدی، سخنانش را این گونه ادامه داد: استاد داوود رشیدی پدر همه ما، پدرسالار همه ما و پدرسالار حرفه خود بود. او ادامه داد: وقتی صحبت از داوود رشیدی می شود، به یاد می آوریم قدم های خیر و زیبایی که ایشان برای دوستانش و حتی غریبه ها برداشت. داوود رشیدی به همه رو انداخت به خاطر اینکه مشکل فرد دیگری حل شود و هیچ گاه برای خودش رو نمی انداخت. درباره این استاد، می توان کتاب ها نوشت.

رضا بابک که با ابراز تاسف سخن می گفت سپس از بزرگی داوود رشیدی یاد کرد و گفت: داوود رشیدی یکی از بزرگ ترین بازیگران و کارگردانانی بود که در دوره خودش تئاتر مدرن را به این مملکت شناساند. در دوره ایشان مدرنیست های زیادی بودند که تئاتر مدرن را تجربه می کردند اما داوود رشیدی تئاتر مدرنی را به ایران آورد و به مردم شناساند که خیلی این تئاتر مدرن دور از ذهن و دور از مردم نبود. وی، داوود رشیدی را انسانی مردمی معرفی کرد که ارتباط خوبی با مردم و تماشاگر خودش داشته است و افزود: این استاد مسلم ابعاد اجتماعی بسیار غنی داشت. واقعا روحش شاد باشد و همه ما و تمام مردم از رفتن او متاسف شدیم، چراکه ایشان شخصیت بسیار دوست داشتنی و مردمی بودند و همیشه در خاطره ها می مانند.

زندگی پربار هنری

داوود رشیدی زاده ۲۵ تیر ۱۳۱۲ در تهران و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود. او در مجموعه های تلویزیونی گوناگونی مانند «ولایت عشق»، «هزار دستان»، «آوای فاخته»، «عطر گل یاس»، «آخرین ستاره شب» و... بازی کرد. از جمله نمایش هایی که اجرا کرد می توان به «در انتظار گودو»، «ریچارد سوم»، «پیروزی در شیکاگو»، «منهای دو»، «آقای اشمیت کیه؟» و... اشاره کرد. از جمله فیلم های سینمایی که در آنها بازی کرد، می توان از آثاری چون «کمال الملک»، «ملاقات با طوطی»، «زمهریر» و... نام برد. این استاد زنده یاد نخستین بار زمانی که هفت ساله بود توسط دختر عمه اش دکتر طوسی حایری به عبدالحسین نوشین برای بازی در نمایش مردم معرفی شد. در سال ۱۳۴۳ به تهران آمد و در اداره تئاتر آن زمان وابسته به وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد.

سپس گروه تئاتر امروز را پایه گذاری کرد که هنرپیشگانی مانند: پرویز فنی زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند و سوسن تسلیمی، به عضویت در این گروه درآمدند. در سال ۱۳۵۲ از اداره تئاتر به تلویزیون ملی ایران رفت و در سمت مدیریت گروه نمایش ها و سرگرمی های آن سازمان (شامل: سریال ها، مسابقات، تئاترهای تلویزیونی) مشغول به کار شد. رشیدی از سال ۱۳۵۰ با فیلم سینمایی «فرار از تله» وارد عرصه بازیگری سینما شد و علاوه بر بازیگری و کارگردانی در سینما، تلویزیون و تئاتر به تهیه کنندگی سینما نیز روی آورد.

در پی درگذشت داوود رشیدی، رئیس جمهوری این پیام را در صفحه توییتر خود منتشر کرد.

ستاره پرفروغ نمایش ایران جاودانه شد

واکنش هنرمندان به درگذشت داوود رشیدی

جامعه هنری فضای مجازی را تسلیت‌باران کرده‌اند.

علی نصیریان: پاره‌ای از تن ما جدا شد. این اتفاق بسیار مرا ناراحت کرده است.

پرویز پرستویی: یکی از پنج تن سینمای ایران دار فانی را وداع گفت. تسلیت مخصوص به استاد انتظامی، نصیریان، مشایخی و محمدعلی کشاورز؛ نسل تکرارنشدنی.

برزو ارجمند: خداحافظ عمو داوود.

باران کوثری: استاد، سفر بخیر! غم از دست دادن شما باورنکردنی ا‌ست.

بهنام تشکر: استاد خداحافظ.

رامبد جوان: خیلی متاسفم. نمی‌دونم چی بنویسم.

حمید فرخ‌نژاد: سفرت بخیر استاد!

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uPU9qOhj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه