کرهجنوبی تا همین 50 سال پیش آه در بساط نداشت و از کشورهایی چون موزامبیک و بولیوی هم فقیرتر بود. حالا اما کرهایها دوشادوش بزرگترین کشورهای صنعتی دنیا و گاه یک سر و گردن بالاتر از آنها به روند پیشرفت خود ادامه میدهند. این کشور اکنون از کشورهایی چون نیوزیلند و اسپانیا ثروتمندتر است و در جهان بهعنوان یکی از نمونههای موفق کشورهای ثروتمند به شمار میآید. شرکت سامسونگ یکی از نامآشناترین شرکتهای صنعتی در کرهجنوبی است. دامنه فعالیت این شرکت بینالمللی است و بهعنوان یک شرکت چندملیتی در جهان شناخته میشود. سامسونگ یکی از معروفترین برندها در زمینه ساخت وسایل الکترونیکی است و بارها در طول فعالیت خود به اپل، غول الکترونیک امریکایی تنه زده است. یکی از کشورهایی که سامسونگ در آن فعالیت گسترده و موفقی را تجربه میکند، هند است. بازار بزرگ هند برای سامسونگیها فرصتی مناسب بود که کرهایها با بهرهگیری از آن توانستند خود را در آن تثبیت کنند. سامسونگیها برای موفقیت در هند استراتژیهای گوناگونی را مدنظر قرار دادند: نوآوری در محصول، قیمتگذاری، توزیع، تبلیغات و فروشافزایی.
نوآوری در محصول: محصولاتی که سامسونگ در هند تولید میکند شامل CTV، محصولات صوتی و تصویری، محصولات فناوری، تلفنهمراه و لوازمخانگی است. ناگفته پیداست که سامسونگ برای هندیها محصولات متناسب با خودشان را دارد. به باور کارشناسان استراتژی، تنوع محصول در هند یکی از مهمترین دلایل موفقیت سامسونگ در بازار این کشور است.
قیمتگذاری: مدیران برنامهریز و سیاستگذار در سامسونگ به قیمتگذاری هم توجه ویژهای داشته و براساس قدرت خرید و وضع معیشتی مردم این کشور قیمتها را تعیین میکنند. استراتژی درست سامسونگیها در این زمینه هم موفقیتآمیز بوده است.
توزیع: سامسونگیها در کنار تولید محصولات تازه به فکر سیستم توزیع هم بودند و توانستند یک سیستم یکپارچه و مستحکم توزیع را در این کشور پرجمعیت راهاندازی کنند.
تبلیغات و فروشافزایی: سال 1995 بود که سامسونگ وارد هند شد. مدیران این شرکت در آن زمان متوجه شدند که مردم کشور 72 ملت با سامسونگ آشنایی ندارند. برای مرتفع شدن این مشکل آنها یک شرکت تبلیغاتی در آنجا راه انداختند. وظیفه این شرکت تبلیغاتی آشنا کردن هندیها با برند سامسونگ و جاانداختن آن در ذهن مردم بود. این استراتژیهای قدرتمند مدیریتی باعث شده است که در طول این 20 سال سامسونگ بتواند در میان هندیها جای پای خود را محکم کند. اکنون سامسونگیها هر زمان بخواهند محصول تازهای را به بازار عرضه کنند روی هندیها و انتخاب آنها حساب ویژهای باز میکنند.