جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سامان‌دهی آجرنوشته‌های خط میخی شوش که در حفاری‌های فرانسوی‌ها پیدا شده بود امروز دوباره در قلعه باستان‌شناسی شوش آغاز شد.

عبدالمجید ارفعی، زبان‌شناس و یگانه متخصص زبان‌های اکدی و عیلامی با اعلام این خبر افزود: سامان‌دهی آجرنوشته‌های شوش از سال 1382 شروع و تا سال 1387 ادامه داشت که به علت بی‌میلی مدیران وقت متوقف شد.

او با اشاره به سامان‌دهی 2500 آجرنوشته در آن زمان خاطرنشان ساخت که در این سامان‌دهی مشخص می‌شود که متن کتیبه مربوط به چه موضوعی و کدام دوره پادشاهی است.

او هدف دوره جدید حضورش در شوش را ساماندهی 2700 آجرنوشته باقیمانده اعلام کرد و افزود: این آجرنوشته‌ها همه به خط میخی و به زبان‌های سوری، اکدی، عیلامی و فارسی باستان است.

به گفته این زبان‌شناس برجسته در بررسی آجرنوشته‌ها زبان آنها و ارتباطشان به پرستشگاه‌های مختلف مشخص می‌شود.

ارفعی افزود: برای این آجرنوشته‌ها اطلاعات شناسه‌ای کامل تهیه می‌شود.

او در همین حال خاطرنشان ساخت که 2700 آجرنوشته‌ای که قبلا ساماندهی شده‌اند هرکدام دارای متن جداگانه‌ای نیستند و ممکن است 100 عدد دارای یک متن باشند که تکثیر شده است.

به گفته ارفعی برخی از آجرنوشته‌های ترجمه شده مربوط به پرستشگاه اختصاصی خانواده سلطنتی «شوتروکیی‌ها» است که تا حدود 1185 سال قبل از میلاد به مدت 85 سال حکومت می‌کردند. ارفعی همچنین خاطرنشان ساخت که براساس این آجرنوشته‌ها مردمان آن زمان برای هرخدا یک پرستشگاه می‌ساختند و برای طول عمر خود آن را وقف می‌کردند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/msnDMU9P
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه