پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سال بعد روی نفت حساب نکن

9 سال پیش ( 1393/8/7 )
 

به گزارش لس‌آنجلس ‌تایمز به نقل از رییس یک گروه مطالعاتی مرتبط با وزارت نفت ایران، ممکن است قیمت نفت در یک سال آینده به زیر 60 دلار برسد.  مقامات ایرانی در حال بروز دادن نگرانی خود در مورد کاهش قیمت نفت هستند که درآمدهای بودجه‌ای این کشور را تهدید می‌کند. 

به‌رغم کاهش 20 درصدی قیمت جهانی نفت، وزارت نفت ایران با قطعیت تاکید می‌کند این تغییرات تاثیری بر بودجه کشور نخواهد داشت. رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت ایران گفته بود، این کاهش «کوتاه‌مدت» خواهد بود. 

اما رییس‌جمهور ایران به وضوح نگرانی خود را نشان داد و به وزارت نفت دستور داد تشکیل نشست اضطراری کشورهای عضو اوپک برای بحث در خصوص افزایش قیمت‌ها را پیگیری کند. قیمت نفت خام از بالای 100 دلار در فصل بهار به زیر 85 دلار رسیده است.

حدود 75 درصد درآمدهای دولت ایران از فروش نفت حاصل می‌شود و تحلیلگران معتقدند، این کشور برای ثابت نگه داشتن بودجه خود به قیمت حدود 140 دلار برای هر بشکه نفت نیاز دارد. محمد نوبخت، معاون رییس‌جمهور ایران طبق دستور روحانی، به وزیر نفت دستور داده تا برگزاری نشست اوپک را پیگیری کند. 

راشد عباسی، رییس یک گروه مطالعاتی مرتبط با وزارت نفت ایران پیش‌بینی می‌کند قیمت‌ها ممکن است در یک سال آینده به زیر 60 دلار برسد. اقتصاددان نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز گفت، ادامه کاهش قیمت نفت، دولت را ناگزیر خواهد کرد بودجه عمومی خود را کاهش دهد یا پروژه‌های مهندسی شهری خود را محدود کند. 

تحلیلگران نفتی می‌گویند، مشخص نیست کاهش قیمت‌ها تا کجا ادامه خواهد یافت. عامل اصلی کاهش قیمت جهانی نفت، کند شدن رشد اقتصادی جهان به‌خصوص در چین و اروپا و افزایش عرضه از سوی امریکا و کشورهای خاورمیانه بوده است. 

اما برخی تحلیلگران احتمال می‌دهند این روند، نشان‌دهنده یک تغییر دراز‌مدت در میزان استفاده از نفت باشد. آخرین دوره طولانی کاهش قیمت نفت از اواسط دهه 1980 تا حدود سال 2000 میلادی ادامه یافت و اقتصاد کشورهای وابسته به نفت نظیر اتحاد شوروی و ایران را متاثر ساخت. 

برچسب ها : فرصت آزاد کیوسک
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/47Hzr6xC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه