شنبه, ۱۲ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Sat, 2 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

زنگ خطر در تبلیغات زنانه تلویزیون

8 سال پیش ( 1395/2/26 )
پدیدآورنده : محمد نفر  

اگر بیننده تلویزیون باشید و ندانید آنچه می‌بینید متعلق به شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی است یا یکی از کشورهای عربی دور و اطراف (و البته صدای تلویزیون هم قطع باشد)، شما به سختی متوجه خواهید شد که تبلیغات پخش‌شده مربوط به چه کشوری است؛ زنان جوان و بزک‌کرده، لبخندزنان و پُر ادا و اطوار با لباس‌هایی به رنگ‌های تند و شاد (و موهایی کاملا پوشانده‌شده) و فعال و پرتحرک و در کنار مردان، در نماهایی نیمه‌نزدیک و بسته، مرتبا نمایش داده می‌شوند و کالاهایی را تبلیغ می‌کنند که با مصرف بیشتر آنها، کانون خانواده‌ گرم‌تر خواهد شد!

در نیمه دوم دهه 70 که بازار رنگین‌نامه‌های مطبوعاتی داغ شده بود و هر روز عکس دُرشت چهره‌ای زنانه، روی جلد مجلات و روزنامه‌ها نقش می‌بست، قانونی در مجلس شورای اسلامی در ۲۵ مرداد 1377 به تصویب رسیدکه طی آن یک بند و یک تبصره به ماده 6 قانون مطبوعات (که بیانگر خطوط قرمز است) بدین نحو اضافه شد: استفاده ابزاری از افراد (‌اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوا، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی ممنوع است.

در دستورالعمل تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی که به وسیله اداره کل بازرگانی صدا و سیما تهیه شده و در اختیار سازندگان و سفارش‌دهندگان آگهی‌ها هم قرار می‌گیرد، این موارد آمده است:

• زن در نظام مقدس اسلامی از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین استفاده از خانم‌ها در آگهی‌های رادیو تلویزیونی مستلزم اعمال دقت‌های خاصی است و باید جایگاه زن مسلمان و شئون او مدنظر باشد.

• حضور خانم‌ها و دختر خانم‌ها در آگهی‌های رادیو تلویزیونی در صورت اقتضای موضوع مورد آگهی، بدون آرایش و با رعایت کامل حجاب اسلامی امکان‌پذیر است.

• حضور خانم‌ها در آگهی‌هایی که وضعیت کالا و مصارف آن با نقش خانم‌ها بستگی نداشته باشد مجاز نیست.

خب کافی است این آیین‌نامه‌ها و قوانین را با حال و روز امروز پخش آگهی در تلویزیون مقایسه کنید؛ نه به آگهی‌های ابتدای دهه 70 و نه به این آگهی‌ها. کار بدان‌جا رسیده که در برخی موارد کلیپ‌های مشهور خوانندگان روز دنیا دقیقا کپی‌برداری‌شده و در تبلیغات تلویزیونی به نمایش در می‌آید.

نگارنده بنای شرح و تفصیل‌دادن به این بحث ‌را ندارد و البته جای خوش‌وقتی است که بعد از حدود یک‌سال، رئیس رسانه ملی تصمیم گرفت در جهت اجرای قانون و اقدامی خیرخواهانه، مانع از تداوم تبلیغ کالاها در برنامه‌های کودک شود.

اکنون و در آستانه تغییرات پراهمیت این رسانه، کاملا ضروری است نحوه اجرایی‌سازی راهبردهای کلان سیما در زمینه آگهی‌های بازرگانی مورد بازنگری جدی قرار گیرد و بیش از این اجازه داده نشود حریم عفت و حیای عمومی مخدوش شود.

آگهی‌ها از پربیننده‌ترین بخش‌های برنامه‌های تلویزیونی‌ هستند و باید به‌شدت مراقبت کرد مبادا آنها از جاذبه‌های کاذب برای بالابردن اثرگذاری‌شان بهره بگیرند.

کارشناس حقوق

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wsT2Qnd5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه