عضو شورای ملی زعفران گفت: به دلیل نوع صادرات و بستهبندی زعفران، حدود 50درصد از این محصول پس از صادر شدن به کشورهایی مانند اسپانیا و امارات مجددا به نام آنها به کشورهای مقصد صادر میشود.
علی حسینی اظهار کرد: سال گذشته 126 تن و 600 کیلوگرم زعفران به 45 کشور دنیا صادر شد و میزان این صادرات در دو ماهه نخست امسال به حدود 20 تن رسید که تقریباً نیمی از آن پس از صادر شدن به کشورهایی مانند اسپانیا و امارات مجددا به نام آن کشورها بستهبندی شده و به کشورهای مقصد صادر میشود.
وی افزود: در دو ماهه نخست امسال حدود یک تن زعفران در بستهبندیهای کمتر از 10 گرم، 11 تن در بستهبندیهای بین 10 تا 30 گرم و حدود هشت تن در بستهبندیهای بیش از 30 گرم صادر شده است که نشان میدهد به غیر از صادرات زعفران در بستهبندیهای کمتر از 10 گرمی، مابقی آن قابلیت بستهبندی مجدد دارند. عضو شورای ملی زعفران اظهار کرد: صادرات زعفران به برخی کشورها از جمله بحرین، عربستان، کویت، قطر، ایتالیا و فرانسه به صورت مستقیم مصرف میشود و در برخی دیگر از کشورها مانند چین پس از فرآوری شدن در فرآیند تولید مجددا صادر میشود.
هزینههای سرسامآور حملونقل، مانع از صادرات ریز زعفران
حسینی گفت: صادرکنندگان زعفران برای صادرات این محصول در بستهبندیهای ریز متحمل هزینههای چندین برابری حملونقل میشوند، چراکه به عنوان مثال اگر 10 کیلوگرم زعفران در بستهبندیهای ریز صادر شود وزن آن با توجه به نوع بستهبندی به بیش از 300 کیلوگرم میرسد و در این شرایط است که هزینههای حملونقل برای صادرات این محصول برای صادرکنندگان چندین برابر میشود و دولت باید برای صادرکنندگان زعفران یارانه قائل شود.
افزایش 2 برابری ارزآوری زعفران تا سال 95
وی افزود: ارزش صادراتی زعفران در حالحاضر 500میلیون دلار است که البته سال گذشته حدود 200میلیون دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان آورد، اما میتوانیم با حمایت دولت و استفاده از پتانسیلها و توانمندیهای موجود ارزش صادراتی زعفران را تا سال 95 به حدود یک میلیارد دلار برسانیم.
عضو شورای ملی زعفران تأکید کرد: نمیتوان ادعای تأمین 90درصدی زعفران جهان را داشت، اما این محصول را نباید به میل خود و با سلیقه شخصی بستهبندی و به کشورهای مختلف صادر کرد، بلکه باید با فرهنگسازی و بازاریابی و بازارسازی زعفران در جهتی پیش برویم تا برندهای ایرانی زعفران در جهان شناسایی شوند.