آیا میدانستید ریسک استراتژیک، ریسکی است که یک سازمان برای تحقق اهداف تجاریاش میپذیرد؟ در مضمون این تعریف امکان بالقوه سودآوری و زیاندهی، هر دو وجود دارد و این ریسک استراتژیک را سوداگرانه میسازد. چهار عنصر ریسک برای ریسک استراتژیک به کار برده میشود. برای مثال، شرایطی را فرض كنید که مدیریت ارشد در یک موسسه مالی در حال بررسی درباره ورود به یک بازار جدید مثل ایجاد خدمات بانکداری آنلاین است. از آنجا که این امر به واسطه فرآیند تصمیمگیری به اجرا گذاشته میشود، مدیریت باید فرصتها و تهدیدهای بالقوه موجود در آن بازار را بررسی كند.
محتوا در این مثال خاص، بازار خدمات بانکداری آنلاین است. تمام فعالیتها، شرایط و پیامدها باید در داخل این محتوای خاص در نظر گرفته شوند. فعالیتها در این مثال طیفی از انتخابهای استراتژیک سنجیده شده است. مدیریت تعدادی از انتخابهای قابل پیگیری، شامل چهار مورد است که عبارتند از: تصمیم گرفتن برای ورود فوری به بازار، انجام اقدام احتیاطی از طریق ارائه خدمات آزمایشی اندک، در حال حاضر عملی انجام ندادن ولی محفوظ نگهداشتن حقوق برای اقدامات آتی، تصمیم گرفتن برای عدم ورود به بازار.