جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
گزارشی از سرمایه‌ گذاری در حوزه تولید بتن‌های سبک سلولی

رکود بازار مسکن، مهم‌ ترین ریسک

8 سال پیش ( 1395/3/11 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

بازار مسکن دچار رکودی دامنه‌دار است. تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها هم طی یکی دو سال اخیر حکایت از همین مسئله دارد. هر چند هر از گاهی اخباری امیدبخش هم به گوش می‌رسد و بارقه‌های روشنی پیش روی اهالی این بازار قرار می‌دهد اما با همه این شرایط آنچه همچنان بر این بازار سایه افکنده، رکود است و رکود. شاید نباید شروع گزارش سرمایه‌گذاری با این جملات نه‌چندان امیدوارکننده باشد اما واقعیت بازار را نمی‌توان کتمان کرد.

تولید بتن‌های سبک سلولی نیز با نخ‌های مرئی و قابل رویتی به بازار مسکن گره خورده است. هر چند موارد مصرف دیگری هم دارند اما مسکن و ساختمان مهم‌ترین بازار مصرف این محصولات هستند. با این اوضاع و احوال، ساخت‌وسازها کماکان ادامه دارد هر چند خریدوفروش مسکن در هاله‌ای از سکون فرورفته است. بنابراین سراغ سرمایه‌گذاری در حوزه بتن‌های سلولی می‌رویم و چم‌و‌خم‌های سرمایه‌گذاری در این بخش را بررسی می‌کنیم.

سرمایه اولیه؛ بین صد میلیون تا 10میلیارد تومان

بخشی از هزینه‌های سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای برای خرید تجهیزات تولید صرف می‌شود. سعیدرضا زارع رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن سبک سلولی در این مورد می‌گوید: تجهیزات مورد نیاز با توجه به نوع محصول تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای دارند. آسیاب گلوله‌ای، میکسر، دستگاه برش و اتوکلاو در فرآیند گاز بتن اتوکلاوی و تجهیزات مشابهی (بدون اتوکلاو) در دیگر روش‌ها به‌کار گرفته می‌شوند که این ماشین‌آلات و تجهیزات ‌جز اتوکلاو همگی تولید داخل هستند.

وی همچنین درباره میزان سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی بتن سلولی می‌گوید: با توجه به ظرفیتی که تولیدکننده انتخاب می‌کند و اینکه قصد تولید چه محصولات با چه میزانی را دارد، از حدود 100میلیون تومان تا حدود 10میلیارد تومان به‌عنوان سرمایه اولیه برای خرید تجهیزات برای ورود به تولید در این عرصه نیاز خواهد بود.

این فعال حوزه تولید بتن‌های سلولی همچنین در مورد متراژ مورد نیاز مکان و فضا برای تولید این محصولات می‌گوید: از حدود 1000متر مربع تا 100هزار متر مربع فضا نیاز است که با توجه به نوع تکنولوژی و همچنین ظرفیت تولید این متراژ متغیر خواهد بود. وی همچنین اضافه می‌کند که متوسط سرمایه لازم برای ورود به عرصه تولید در این زمینه شامل سرمایه لازم برای زیرساخت و تجهیزات است.

نیروی انسانی متخصص و مواد اولیه

از آنجایی که تولید این محصولات دارای ساز‌وکارهای مهندسی و فرمولاسیون‌های ویژه‌ای است، نیروهای انسانی به کارگرفته شده برای تولیدشان نیز دارای تخصص‌هایی چون مهندسی مواد، عمران و شیمی هستند. زارع با بیان این جملات ادامه می‌دهد: خوشبختانه مواد اولیه به‌کار رفته در تولید بتن‌های سبک سیمان، آهک و سیلیس است که تماما در ایران تولید می‌شوند.

وی همچنین اشاره می‌کند که بسته به نوع محصول و ظرفیت تولید، به‌طور میانگین برای تولید هر متر مکعب این محصول در گاز بتن در حدود 100کیلوگرم سیمان، 200کیلوگرم آهک و 100کیلوگرم سیلیس نیاز است و در تولید فوم بتن به‌جای آهک از سیمان استفاده می‌شود.

ریسک‌های بازار

وقتی از زارع در مورد مهم‌ترین ریسک‌هایی که سرمایه‌گذاری در این بازار را تهدید می‌کنند، می‌پرسیم، می‌گوید: مهم‌ترین ریسکی که در زمینه تولید این محصولات وجود دارد مربوط به رکود و نوسانات در زمینه افت مصرف و مشکلات صادراتی است. چون همان‌طور که اشاره شد مهم‌ترین مصرف بتن‌های سبک سلولی در بخش تیغه‌بندی در داخل ساختمان و همچنین به‌عنوان پرکننده در کف طبقات ساختمان است و با رکودی که بر بازار مسکن حاکم است، بازار این محصولات نیز تهدید می‌شود.

اما با توجه به نیازی که به این محصولات در کشور وجود دارد و نیاز روز ساخت‌وساز هم استفاده از مصالح مدرن است، این حوزه، حوزه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است و زمان برگشت سرمایه هم خیلی طولانی نیست و معمولا نقطه سر‌به‌سر در بررسی فنی اقتصادی برای تولید این محصولات در حدود یک سال است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nSL2iwft
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه