گردشگری حوزهای است که ارتباط مستقیمی با مباحث اقتصادی دارد و میتواند تاثیرات مهمی را در رشد اقتصادی یک منطقه، شهر یا حتی کشور داشته باشد و زمینه را برای شکلگیری بازار کار و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در راستای چشماندازهای توسعه ملی و بینالمللی فراهم سازد. از سوی دیگر، گردشگری منافع اجتماعی (تعهد به توسعه کوچک و متوسط، ایجاد شغلهای جدید، بهبود امکانات زیربنایی و...) در مناطق مختلف به وجود میآورد که در برنامههای فرهنگی گردشگری بهعنوان المان توسعه جامعه مورد توجه قرار میگیرد.
صنعت گردشگری مقولهای است که با مدیریت صحیح و نوین آن میتوان به درآمدهای سرشار و ایجاد اشتغال و رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نزدیک شد.در این مقاله سعی شده به بررسی مواردی در این صنعت پرداخته شود که علاوه بر حفظ میراث معنوی که مبین و معرف فرهنگ، اخلاق، آداب و رسوم مناطق مختلف ایران است، بهعنوان یک فرصت بسیار استثنایی در جهت جذب گردشگر داخلی و خارجی و جلب توجه سرمایهگذاران علاقهمند در این حیطه مورد توجه خاص قرار گیرد.
***
گردشگری رویداد با توجه به پتانسیلهای موجود
در تمامی سرزمینهای این کره خاکی مراسمهای مختلفی از قبیل جشنهای محلی، مسابقات ورزشی، فستیوالهای موسیقی، هنری و هزاران رویداد دیگر اتفاق میافتد که بسیاری این فرصت را مغتنم میشمارند تا نهتنها سنتهای بومی محلیشان حفظ شود، بلکه خودشان را در آنسوی مرزهای میهن خویش معرفی و شهره کنند. بهعنوان مثال، مسابقات فرمول یک در مقام گرانترین ورزش جهان، دارای تاثیرات اقتصادی چشمگیری است، جایگاه و محبوبیت بالای این ورزش آن را تبدیل به یک محیط آشکار تجاری کرده که این امر منجر به سرمایهگذاریهای چشمگیری توسط حامیان مالی و تبدیل این سرمایهگذاریها به بودجههای عظیم برای تیمهای سازنده فرمول یک شده است.
یا جذب گردشگر در رویدادهای مهمی همچون جامجهانی فوتبال، مسابقات تنیس آزاد فرانسه و همچنین رخدادهای مهم هنری همچون جشنواره گلاستون بری در انگلستان سالانه جذب گردشگر و سود بسیار خوبی را عاید میزبانان این برنامهها میکند، اما نکته حائز اهمیت اینجاست که هرکشوری باید با توجه به منابع، پتانسیلها و امکانات موجود خود، فعالیتهایش را مورد ارزیابی قرار دهد اما نباید فراموش کرد که همین منابع و امکانات محدود را هم میتوان گسترش داد و قدم در راه توسعه گذاشت. شاید در حال حاضر کشور شرایط و آمادگی لازم برای برگزاری چنین برنامههای مهمی را نداشته باشد اما با عنایت به جشنها، مراسمها و اعیاد فولکلور ایرانی میتوان هم به حفظ و صیانت از فرهنگ ایرانی کمک و آن را به جهانیان عرضه کرد و هم به جذب گردشگران، اشتغالزایی، درآمد و توسعه اقتصادی آن اندیشید.
همانطور که جشن گوجههای لهشده در اسپانیا میتواند سالانه هزاران توریست را برای بازدید از این مراسم به اسپانیا بکشد و مطمئنا در کنار این رویداد محلی، عواید و سودهای مالی نیز به این منطقه سرازیر میشوند. همچنین جشن رنگ در کشور هندوستان که پیشرو جشنهای عجیب در آسیاست. حال با توجه به تجربه کشورهای پیشرو در جذب گردشگر و سرمایهگذار و استفاده از کمترین منابع و امکانات در جهت توسعه صنعت گردشگری، رسیدن به این نتیجه منطقی است که کشور ایران نیز میتواند در این مسیر، نهتنها گامهای موثری برداشته، بلکه الگوی سایر کشورها نیز قرار گیرد، چراکه از تنوع بینظیری در این زمینه برخوردار است.
گردشگری رویداد بیش از سرمایه به برنامهریزی نیاز دارد
در موضوعات سرمایهگذاری قصد و هدف ما طرح مباحثی است که میتوان از آنها بهعنوان فرصتهای سرمایهگذاری و کسبوکار بهره گرفت. ما در این صفحه اصلا بنا نداریم برای شما بیزینسپلن طراحی کنیم، بنابراین اطلاعاتی که برای شما ارائه میکنیم بیشتر برای روشن شدن موضوع و ادراک اهمیت مسئله است. گردشگری رویداد ازجمله موضوعاتی است که به سرمایه زیادی نیاز ندارد ازاینرو شما میتوانید متناسب با هر سطح سرمایهای که در اختیار دارید رویدادی را در سطح منطقه، شهر، کشور یا حتی در سطوح بینالمللی مدیریت کنید. در این مورد خاص بیش از آنکه میزان سرمایه شما اهمیت داشته باشد برنامهریزی، هدفگذاری و برد تبلیغاتی کار مهم است.
بیشتر هزینههای اجرای رویداد عموما از سوی اسپانسرها تامین میشود، بنابراین مهمترین کاری که باید روی آن تمرکز کنید هویتسازی و اشاعه یک رویداد فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و... است. در مورد منافع اقتصادی کار هم میتوان دوجنبه مهم را در نظر گرفت. در حالت اول منافعی است که برای برگزارکنندگان رویداد مترتب است مانند درآمدهای اسپانسرینگ و جنبههای تبلیغاتی کار و درآمدهای حاشیهای از اجاره غرفهها گرفته تا بسیاری فعالیتهای دیگر. جنبه دیگر کار منافع جانبی و کلی است که برای منطقه و جامعه اتفاق خواهد افتاد، از ایجاد اشتغال گرفته تا برندسازی برای رسیدن به درآمدهای مستمر و توسعه پایدار.
توصیههای پایانی
برای سرمایهگذاری در این زمینه خاص از گردشگری که عموما در کشور ما نادیده گرفته میشود، مهمترین اصل شناسایی فرصتهایی است که قابلیت سرمایهگذاری دارند. برنامهریزی، تبلیغات، برندسازی، مدیریت برنامهها در این کار نقش اساسی و تعیینکننده دارد؛ نگران سرمایه لازم هم نباشید اگر کار را اصولی و علمی پیش ببرید حتما اسپانسرهای خوبی وارد کار میشوند که بار مالی رویداد شما را به دوش میگیرند.