معاملات رسمی در بازار خودرو اگرچه در روزهای ابتدایی سال جدید هم کم و بیش در جریان بود اما از دیروز چهره جدی به خود گرفت و فروشندگان خودروهای خارجی دست دوم، سهم بالایی در آگهیهای فروش داشتند. به گزارش مهر، بازار خودرو دو سالی هست که با رکود دست و پنجه نرم میکند. حتی ایام خاص سال که معمولا برای خودروفروشان و خریداران خودرو فصلی از رونق به شمار میآمد هم چندان اثری در بازار نگذاشت و همین موضوع سبب شد تا خواب زمستانی خریدوفروش خودرو در بازار کمکم به یک خواب عمیق بدون خیال بیدار شدن تبدیل شود. گویا همه چیز دست به دست هم داده تا بازار خودرو دیگر رونق سالهای قبل خود را نداشته باشد. البته دلایل مختلفی برای این رکود و تعمیق روز افزون آن ارائه میشود.
برخی بر این باورند که نبود نقدینگی در دست مردم و مشارکت حداقلی بانکها در وامدهی به متقاضیان خرید خودرو، دلیل اصلی عدم رونق خریدوفروش در بازار است و برخی دیگر نیز معتقدند که انتظار مردم برای ورود خودروهای جدید، بازار را راکد نگه داشته است. در همین حال، هر دو دلیل به صورت موازی و همزمان میتواند عامل رکود بیش از پیش در بازار خودرو باشد، شاید حتی بتوان انتظار مردم برای ورود خودروهای جدید را از رفتار هیجانی آنها در خرید و پیش خرید خودروهای جدید تازه وارد به بازار از سوی کمپانیهای داخلی، به خوبی دید.
همانطور که صف خرید تشکیل میشود و مردم ترجیح میدهند خودروهای تازه وارد به بازار را بخرند تا اینکه خودروهای فعلی خود را با مدلهای دیگر بازار جایگزین کنند. در این میان یکی از فعالان بازار خودرو در گفتوگو با خبرنگار مهر میگوید: در ایام تعطیلات نوروز البته خریدوفروش اندکی به چشم میخورد اما واقعیت آن است که رکود خودرو به سال ۹۵ هم رسیده است و شاید به این صورتی که روند ادامه یافته است، نباید حداقل در نیمه اول سال جاری منتظر تکان جدی در بازار خودرو بود.
وی میافزاید: بازار خودرو دیگر جذابیتی برای برخی که امید به حاشیه سود در ثبت نام خودروها در نمایندگی و فروش آن در بازار آزاد داشتند، ندارد و به همین دلیل است که بخش عمدهای از خریدوفروشهایی که خود منجر به حرکت بازار و به نوعی رونق آن میشد، از بین رفته و رکود بیش از هر زمان دیگری به چشم میخورد. در این میان البته نباید سستی خریداران را نیز نادیده گرفت.
تاملی در خریدوفروشها و آگهیهای فروشی که در روزهای ابتدایی تعطیلات در سایتهای مرجع خریدوفروش خودرو مشاهده میشود، نشانگر این است که تمایل برای فروش خودروهای خارجی متعلق به سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ بیشتر وجود دارد و البته قیمتهایی هم که برای این خودروها از سوی فروشندگان ارائه میشود، خرید را تا حدودی مقرون به صرفه میکند. البته آنچه در اغلب آگهیها مشهود است، عدم ارائه قیمت قطعی از سوی فروشندگان است و بیشتر فروشندگان قیمت را به صورت توافقی اعلام میکنند.
این در شرایطی است که در روزهایی که روزنامههای منتشرکننده آگهی خریدوفروش خودرو تعطیل بودند، سایتها بار آگهیهای متقاضیان فروش خودرو را به دوش میکشیدند و همین امر هم سبب شده بود تا مراجعه به این سایتها از سوی افرادی که قصد خرید یا فروش خودروهای خود را دارند، بیشتر شود. به هرحال به نظر نمیرسد که رکود بازار خودرو، حداقل تا پایان نیمه اول سال دست از سر بازار بردارد.
قیمت انواع خودروهای کارکرده در سایتهای اینترنتی
براساس آگهیهای فروش خودرو، یک دستگاه رنو مگان دندهای ۱۶۰۰ مدل ۸۸ بدون تصادف و رنگشدگی فنی و بدنه مشابه صفر با کارکرد ۸۶ هزار کیلومتر ۴۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده؛ همچنین دنا مدل ۹۴ با کارکرد ۲۳ هزار کیلومتر نیز ۴۰ میلیون تومان قیمت گذاشته شده است. یک دستگاه سوزوکی ویتارا کلاس ۸ با کارکرد ۵۲ هزار کیلومتر، ۸۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. بررسیها نشان میدهد یک دستگاه تویوتا GT86 مدل ۹۳ با کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر به قیمت ۱۰۶ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. هیوندایی آوانته ۸۸ به قیمت ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاشته شده است، همچنین یک دستگاه ریو مشکی متالیک آخر ۸۸ به قیمت ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است.
پژو ۲۰۶ مدل ۹۰ با کارکرد ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر، ۲۴ میلیون تومان فروخته میشود. قیمت یک دستگاه جیلی ۲۰۱۳ سفید بیرنگ فول مدل ۹۳ با کارکرد ۴۳ هزار کیلومتر نیز به قیمت ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار فروخته میشود. یک دستگاه ماکسیما مدل ۸۵ با کارکرد ۲0۰ هزار کیلومتر نیز به قیمت ۵۱ میلیون تومان فروخته میشود. همچنین یک حواله اسپورتیج ۲۰۱۶ نیز ۹۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده که در اردیبهشت ماه ۹۵ نیز باید ۷۷ میلیون تومان دیگر پرداخت شود.
قیمت یک دستگاه پراید صندوقدار مدل ۸۸ با کارکرد ۱۸۰ هزار کیلومتر نیز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار است. پژو ۲۰۶ تیپ ۶ اتومات با کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر و مدل ۸۹ نیز به قیمت ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله میشود. قیمت یک دستگاه توسان IX35 مدل ۹۴ نیز از سوی فروشنده ۱۴۰ میلیون تومان مطرح شده است. قیمت یک دستگاه خودرو سمند EF7 مولتی پلکس با کارکرد ۱۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مطرح شده، ضمن اینکه قیمت یک دستگاه بنز CLK280 نیز با کارکرد ۱۴۲ هزار کیلومتر و مدل ۸۷ نیز ۱۳۰ میلیون تومان عنوان شده است.
شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودروهای داخلی به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.