جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

روزنه های امید در صنعت سیمان در سال 1395

8 سال پیش ( 1395/4/2 )
پدیدآورنده : حسن خضوعی  

ایران با ظرفیت اسمی تولید 75 میلیون تن سیمان بزرگ‌ترین تولید‌کننده سیمان در منطقه و چهارمین تولید‌کننده بزرگ این محصول در دنیا به شمار می‌رود. در حال حاضر 72 کارخانه سیمان در کشور فعالیت می‌کنند که با بهره‌برداری از 19کارخانه جدید در سال‌های آینده ظرفیت تولید سیمان کشور به 120میلیون تن رسیده و ایران را در جایگاه سومین تولید‌کننده بزرگ سیمان در دنیا قرار خواهد داد.

روزنه های امید در صنعت سیمان در سال 1395

صنعت سیمان نیز همچون بسیاری از صنایع کشور در سال 1394 با رکود بسیار شدید دست به گریبان بود، به‌گونه‌ای که تولید سیمان از 66.4میلیون تن در سال 1393 با 12 درصد کاهش به 58.8میلیون تن کاهش یافت. تولید کلینکر نیز در سال 1394 با کاهش 14درصدی نسبت به سال 1393 از 70.1 میلیون تن به 60.1میلیون تن رسید. نگاهی به صورت‌های مالی شرکت‌های سیمان حاضر در بورس بیانگر آن است که در سال 1394 تنها دو شرکت سیمان کرمان و سیمان خاش توانسته‌اند سود بیشتری نسبت به سال 1393 عاید سهامداران خود کنند.

تشدید رکود صنعت سیمان در سال 1394 از دو جنبه مصرف داخلی و صادراتی قابل بررسی است.

ادامه رکود شدید در بازار مسکن و عدم رغبت به ساخت در این حوزه و همچنین کاهش شدید بودجه عمرانی به دلیل کاهش شدید قیمت نفت از مهم‌ترین دلایل کمبود تقاضای سیمان در کشور در سال 1394 به شمار می‌رود. بررسی نرخ‌های فروش سیمان نشان می‌دهد شرکت‌ها در برخی از مناطق کشور مجبور به فروش محصول با تخفیفات بسیار زیاد نسبت به سال 1393 شده‌اند به‌گونه‌ای که بعضی از محصولات خود را تا 30 درصد تخفیف نسبت به آخرین نرخ‌های مصوب به فروش رسانده‌اند. در این عرصه عدم هماهنگی و مدیریت هلدینگ‌های سیمانی باعث شده که گاه دو شرکت از یک هلدینگ در اعطای تخفیف به مشتریان اقدام به رقابت کنند.

برای برون رفت از این بن‌بست هلدینگ‌ها و شرکت‌های تولید‌کننده سیمان در ماه‌های ابتدایی سال جاری با تصمیمی هماهنگ عزم خود را برای کاهش تخفیف فروش اعلام کردند.

در این راستا نرخ سیمان در هر منطقه متناسب با کشش بازار با توافق شرکت‌های حاضر در آن منطقه تعیین می‌شود و باقی مانده تولید‌کنندگان موظف هستند تا از این نرخ‌ها تبعیت کنند. همچنین مقرر شده تا بازرسانی از سوی انجمن صنفی بر رعایت نرخ‌های توافق شده در هر منطقه نظارت کنند. بررسی‌های میدانی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد این طرح تا حدود زیادی موفق بوده و نرخ فروش محصولات با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2sd0bWPU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه