شنبه, ۶ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کارشناس ارشد اقتصادی دستیابی به رشد اقتصادی 8درصدی و رونق سرمایه‌گذاری را از آثار ملموس تعیین تکلیف نرخ ارز و یکسان‌سازی قیمت آن عنوان کرد. حیدر مستخدمین حسینی افزود: در دوره پساتحریم هیات‌هایی از کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری به کشور مراجعه می‌کنند و نرخ ارز برای این گروه باید شفاف و روشن باشد. وی یکسان‌سازی نرخ ارز را از ضرورت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد و افزود: یکسان‌سازی نرخ ارز علاوه بر افزایش حجم سرمایه‌گذاری، زمینه‌های رانت بازی و فساد را نیز کاهش می‌دهد.

معاون پیشین وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دو رویکرد در خصوص یکسان‌سازی نرخ ارز باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: یک رویکرد داخلی به لحاظ حذف رانت از اقتصاد است و دوم رویکرد خارجی برای جذب سرمایه‌گذاری است که دولت باید بر هر دو تاکید داشته باشد. مستخدمین حسینی تاکید کرد سرمایه‌گذار قبل از آغاز فعالیت اقتصادی و وارد کردن سرمایه خود به یک کشور، از مناسبات ارزی کشور مقصد باید اطلاع داشته باشد.

به گفته این کارشناس ارشد اقتصادی سرمایه‌گذار انتظار دارد درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی خود را از کشور خارج کند و لذا باید یک نرخ مشخص وجود داشته باشد. دولت نمی‌تواند اجازه دهد سرمایه‌گذار با نرخ آزاد اقدام به این کار کند. بنابراین تا زمانی که نظر دولت و بانک مرکزی درباره نرخ دقیق ارز به سرمایه‌گذاران اعلام نشود، امکان سرمایه‌گذاری نیز وجود نخواهد داشت.

مستخدمین حسینی متفاوت بودن نرخ ارز را در کشور زمینه بروز فساد و رانت دانست و برای اجرای سریع آن تاکید کرد. معاون پیشین بانک مرکزی درخصوص نظر برخی کارشناسان که یکسان‌سازی نرخ ارز را در شرایط فعلی به دلیل نبود منابع ارزی کافی زودهنگام می‌دانند، گفت: در اقتصاد ملی باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم، آنهایی که این دیدگاه را دارند، باید پاسخ بدهند چه مقدار ارز باید وارد کشور شود و چه اتفاقی باید رخ دهد تا ارز تک‌نرخی شود.

معاون پیشین وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: بانک مرکزی می‌تواند منابع ارزی آزاد شده را در بانک‌های مختلف اروپایی نگه دارد و بعد از دریافت اعتبار، به واردکننده‌ها و صادرکننده‌ها اختصاص دهد چراکه وظیفه بانک مرکزی تسهیل امر تجارت است و برای محقق شدن آن، می‌تواند از ابزارها و پرداخت‌های آتی استفاده کند.

وی افزود: وقتی چنین رویکردی در اقتصاد وجود دارد چرا باید تعلل به خرج داد و بحث یکسان‌سازی را عملی نکرد؟ آیا دو دلیل حذف رانت و فساد از اقتصاد ملی و فراغ بال سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار ایران کافی نیست که دولت و بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای این مهم به کار بگیرند؟

برچسب ها : اقتصاد کلان
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7DBkYmW2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه