بارها پیش آمده که با زنگ یک پیامک تبلیغاتی از خواب بیدار شدهایم؛ پیامکی که نه محتوای آن به گروه سنی ما مرتبط است و نه جنسیت ما در ارسال پیامک تبلیغاتی در نظر گرفته شده. وقتی پیامک را بیموقع دریافت میکنیم، به هیچچیز جز اینکه به سرعت آن را از صندوق دریافتهای گوشی همراهمان پاک کنیم فکر نمیکنیم.
همیشه در این مواقع با خود میگوییم چنین شرکتهایی که بیهدف پیامکهای تبلیغاتی خود را از طریق این رسانه به مشتریان ارسال میکنند، در پی چه نتیجهای هســتند؟ آیـــا خاصـــیت رسانهای مانند پیامک تبلیغاتی فقط همین است که شرکتی بیهدف پیامی را با متنی بیمحتوا و بیموقع به مخاطب ارسال کند؟ یا اینکه شرکتهایی که از آن استفاده میکنند، شیوه درست مصرف آن را نمیدانند؟
یک ابزار تبلیغاتی مفید برای کسبوکارهای کوچک
امیرغفاری که مدتهاست در حوزه مدیریت و مشاوره فروش پنلهای پیامکی مشغول به کار است، درباره این رسانه تبلیغاتی به «فرصت امروز» میگوید: چنین پنلها و نرمافزارهایی در تجارت جدید با نام اساماس مارکتینگ شناخته میشوند. این رسانه تبلیغاتی در خدمت افراد، سازمانها و شرکتهایی است که قصد دارند در مدت زمان کوتاه و با صرف حداقل هزینه، تبلیغات گستردهای در کسبوکار خود داشته باشند. در واقع ابزاری تبلیغاتی است که به کارفرما این اجازه را میدهد که به نسبت مابقی رسانههای تبلیغاتی، پیام خود را سریعتر به مخاطبان برساند.
در ایران موجی از گرایش شرکتها و سازمانها به استفاده از این ابزار تبلیغاتی به راه افتاده است و این موج به سمت رسانههای ارسال پیامک رایگان مانند وایبر و تانگو نیز درحرکت است. امــــروز جهان در عصر فراصنعتی قرار دارد و تمام کسبوکارهای جهانی به سمت استفاده از رسانههای مجازی با امکان ارتباطات سریع پیش میروند. هرچند در ایران این روند با کندی صورت میپذیرد، اما در سالهای اخیر شاهد رشد کشور در این حوزه بودهایم.
نقش منبع اطلاعاتی در ارسال پیامهای درست
غفاری درمورد منابع اطلاعاتی میگوید: درحال حاضر شرکتهای زیادی در زمینه ارائه خدمات و فروش پنلهای پیامکی در سطح کشور فعالیت میکنند، اما نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از شرکتهای ارائهدهنده خدمات پنلهای پیامکی دارای بانک اطلاعاتی جامع و بهروزرسانیشدهای نیستند. استفاده از پنلهای پیامکی نامناسب نه تنها منجر به سود کارفرما نمیشود بلکه هزینههای فراوانی را در درازمدت به همراه خواهد داشت.
درحالحاضر کمتر شرکتی میتواند یک بانک اطلاعاتی جامع را در اختیار شرکتهای متقاضی دریافت پنلهای پیامکی بگذارد. منابع اطلاعاتی نقش مهمی در این رسانه تبلیغاتی ایفا میکنند.
اهمیت تقسیمبندی بازار در رسانههای پیامکی
به گفته غفاری، پنلهای پیامکی تبلیغاتی قابلیتهای زیادی دارند. یکی از قابلیتهای مهم آن تقسیمبندی بازار هدف براساس جنسیت، سن، مکان، شغل و... است. این تقسیمبندی به کارفرمای این رسانه کمک میکند راحتتر به مخاطب خود دسترسی داشته باشد. درحالی که رسانههای دیگر این قابلیت را ندارند.
شرکتها بیلبوردهای تبلیغاتی را در سطح کشور نصب میکنند، ولی مطمئن نیستند که مخاطبان هدف آنها دقیقا در معرض دید قرار گیرند. در صورتی که اگر از رسانه پیامکی به درستی استفاده شود به راحتی میتوان به بخش موردنظر از بازار هدف دست پیدا کرد.
برای مثال در صورتی که مخاطبان شما خانمهای 18 تا 25 سال درمنطقه غرب تهران باشند این رسانه بهراحتی میتواند آنها را شناسایی کند و پیام موردنظر شرکت شما را به آنها برساند. تقسیمبندی بازار هدف از آن جنبه اهمیت دارد که شرکتها و سازمانها خدمات و محصولات خود را جهت ارائه به قشر خاصی ارائه میکنند. با تقسیمبندی بازار، راحتتر به گروههای هدف دسترسی خواهیم داشت البته نباید فراموش کرد که بانک اطلاعاتی مناسب و بهروزرسانیشده نقش پررنگتری را در تکمیل روند اثربخشی استفاده از این ابزار تبلیغاتی ایفا میکند.
مشاوران تا لحظه آخر با شرکتها بمانند
این مشاور پنلهای پیامکی در ادامه میگوید: دربرخی موارد شرکتها بازار هدف خود را بهخوبی شناسایی نمیکنند یا اینکه پنل را خریداری کرده ولی آموزش درستی درباره نحوه استفاده از آن نمیبینند. حتی در برخی موارد شرکتها در رابطه با ارائه محصولات خود تنها از طریق ارسال منطقهای اطلاعرسانی میکنند و جنسیت، سن و سایر پارامترهای مهم مصرفکنندگان خود را در نظر نمیگیرند.
این اشکالات هم از جانب شرکت فروشنده پنلهای پیامکی و هم از جانب شرکتهای مصرفکننده رخ میدهد. نتیجه این اشتباهات نارضایتی مشتریان و بالا رفتن آمار پیامهای تبلیغاتی حذف شده از تلفنهای همراه خواهد بود. برای مثال اگر پیام تبلیغاتی درباره کاشت مو است، باید به سراغ افرادی که دغدغه کاشت مو را دارند، رفت.
در این شرایط باید به سراغ مردانی رفت که درباره این موضوع خواهان سرمایهگذاری هستند، در غیراینصورت اگر این پیامک به یک خانم یا پسرجوان ارسال شود نتیجهای عاید شرکت نخواهد شد. همه این موارد به دلیل آموزش و مشاوره غلط از طرف شرکتهای فروشنده پنلهای پیامکی پیش میآید. در نتیجه شرکتهای حرفهای باید تا لحظه آخر به مصرفکننده خود مشاوره بدهند.
مشتری را بیموقع بیدار نکنید
غفاری با اشاره به اینکه انتخاب زمان مناسب ارسال پیامکهای تبلیغاتی، نقش بسیار مهمی را در جذب مخاطبان ایفا میکند، میگوید: شرکتها باید به این نکته توجه کنند که پیامک را زمانی ارسال کنند که پویایی و اثربخشی لازم را داشته باشد.
ارسال پیامک تبلیغاتی در ساعت 7 صبح به احتمال زیاد باعث خواهد شد که مخاطب با صدای تلفنهمراه بیدار شود. زمانبندی نامناسب ارسال پیامکهای تبلیغاتی مطمئنا نارضایتی مخاطبان را به همراه خواهند داشت. او اضافه میکند: سازمانها و شرکتها، در حوزه فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات خود میتوانند حداکثر استفاده را از پنلهای ارسال پیامک داشته باشند.
متن پیامهای ارسالی باید با هدفگذاری مناسب ارسال شود. پیامهای تبلیغاتی باید کوتاه، مختصر و اثربخش باشند. اگر شرکتها در استفاده از این کانال تبلیغاتی در زمانهای نامناسب زیادهروی کنند، موجب بیزاری مخاطبان خواهند شد.
مزایا و معایب اصلی پیامکهای تبلیغاتی
از معایب اصلی این رسانه، محدودیتی است که در نحوه گفتار و بیان مطلب وجود دارد. همچنین محدودیت تعداد کاراکتر و محدودیت تعداد لغات در این رسانه از دغدغههای اصلی کارفرمایان است. وقتی تعداد لغات بالا برود هزینه برای کارفرما نیز افزایش مییابد.
از معایب دیگر این رسانه عدمامکان نمایش خدمات و محصولاتی است که باید بهصورت عینی دیده شوند، آرایشگاهها، تالارها، کاغذهای دیواری و تمام خدمات تزئینی از این قبیل محصولات هستند.
از مزایای این کانال ارتباطی نیز میتوان به امکان اطلاعرسانی سریع و ارزان به مشتریان بازار هدف، کارایی مناسب با توجه به هزینه سایر کانالهای تبلیغاتی مانند بیلبورد، بروشور، تراکت، ایمیل مارکتینگ و افزایش اقبال مردم جامعه نسبت به تبلیغات مدرن، تبلیغات دهان به دهان و... اشاره کرد.
مراقب شرکتهای فروشنده پنلهای پیامکی باشید
غفاری در پایان میگوید: کارفرمایان توجه داشته باشند که گزارش های ارسال پیامکهای انبوه باید براساس پیامهای دریافت شده توسط مشتریان باشد و نه براساس پیامهای ارسالشده. در واقع معیار گزارش Deliver base بودن ارسالها است و نه Send base بودن.
شرکتها باید در زمان تهیه پنلهای ارسال پیامک انبوه، از به روز بودن بانک اطلاعاتی پنل و نحوه گزارشدهی پیامهای ارسالشده اطمینان حاصل کنند، زیرا در نهایت تمام سیاستها و هدفگذاریهای تبلیغاتی شرکت وابسته به بانک اطلاعاتی پنل خریداری شده است. طبق گزارشهای منتشر شده 75درصد از کاربران تلفنهای همراه در سطح دنیا، دسترسی دریافت پیامکهای بازاریابی را فعال کردهاند. از آمار عنوان شده 79درصد از کاربران فعال از طریق دریافت پیامکهای تبلیغاتی اقدام به خرید میکنند.
درآمد حاصل از بازاریابی پیامکی 2/3 میلیارد دلار در سال 2012 بوده که این مقدار به 8/16 میلیارد دلار در سال 2017 افزایش خواهد داشت. سازمان BIA/Kelsey پیشبینی کرده است که در سال 2017 با استفاده از تکنیک بازاریابی پیامکی رشد درآمدی 40درصد به دست خواهد آمد.
این آمارها بیانگر این واقعیت است که ارسال پیامهای تبلیغاتی از بستر تلفنهمراه در سطح دنیا با اقبال بالایی مواجه شده است و نوید پیشرفت در آینده نزدیک را میدهد.