پرسش: چند سال است که در حوزه تولید و واردات اسباببازی فعالیت میکنم و حالا قصد دارم کسبوکارم را گسترش بدهم. برای این کار لازم است که بحث تحقیقات بازار را به صورت جدیتر دنبال کنم. پیشنهاد میکنید این واحد را داخل شرکت راه بیندازم یا کار را به یک شرکت خارجی واگذار کنم؟
پاسخ کارشناس: با توجه به اینکه تحقیقات بازار معمولا یک کار مداوم نیست، استخدام نیروی انسانی برای این منظور منطقی نیست. ضمن اینکه یافتن نیروی انسانی خوب و متخصص برای این کار نیز سخت است.
بنابراین بهترین راه سپردن این کار به یک شرکت متخصص است، اما برای افزایش کارایی باید حتما کارگروهی متشکل از دو نماینده مرتبط از شرکت شما و نمایندگان مجری تشکیل شود. همه مراحل کار باید توسط این کارگروه نظارت شود.
با توجه به اینکه نکات تخصصی درباره فعالیت هر شرکت وجود دارد که افراد خارج از آن ممکن است نسبت به آن آشنا نباشند یا حساسیتها و سیاستهای شرکت شما را درک نکنند، ضروری است ارتباط تنگاتنگی بین تیم تحقیقات بازار و نمایندگان شرکت برقرار شود و بهترین راه تشکیل این کارگروه است. در غیر این صورت ممکن است نتایج تحقیقات آنطور که باید و شاید به کار شرکت نیاید و پول صرف شده برای آن نیز هدر رود.