جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
اعلام آمادگی مپنا برای ایجاد جهش در راندمان نیروگاه‌ها

دولت بازگشت سرمایه را تضمین کند

8 سال پیش ( 1394/10/26 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

به گزارش  «فرصت‌امروز» مدیرعامل مپنا دستیابی به آرزوی اصلاح راندمان نیروگاه‌ها در ایران را مشروط به اصلاح چرخه اقتصاد برق و اطمینان سرمایه‌گذار از دریافت اصل و فرع سرمایه دانست. وی افزود: مپنا آماده است تمام نیروگاه‌های گازی کشور را تبدیل به سیکل ترکیبی کرده و تمام نیروگاه‌های جنوب کشور را به تولید همزمان آب و برق تبدیل کند. به شرط آنکه تضمین سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد. عباس علی آبادی، مدیرعامل مپنا در نشست خبری صنعت نیروگاه‌های حرارتی که دیروز در مپنا برگزار شد، خطاب به مسئولان دولتی گفت: اگر دولت منبعی برای تضمین سرمایه خارجی‌ها در اختیار دارد از همین منابع برای تضمین سرمایه فعالان داخلی استفاده کند تا دانش بومی ایجاد شده در کشور همچنان پویا بماند.

وی افزود: فاینانس یا تأمین مالی نوعی تجارت است. اگر دولت برای بازگشت سرمایه تضمین می‌دهد، مپنا آمادگی دارد منابع مالی لازم برای اجرای پروژه‌های جدید را تأمین کند. در صورت وجود تضمین به راحتی می‌توان از طریق بازار بورس، سرمایه مورد نیاز برای اجرای طرح‌های جدید را تأمین کرد. مدیرعامل مپنا با اشاره به اینکه وزارت نیرو قرارداد ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید را با کشورهای خارجی امضا کرده، نگرانی خود را از اجرای تضمین‌های ارائه شده به این سرمایه‌گذاران اعلام کرد.

وی تأکید کرد: اقتصاد برق یک اقتصاد بسته نیست. سرمایه‌گذار داخلی پس از اجرای پروژه‌های افزایش راندمان باید پول خود را از یک وزارتخانه دیگر دریافت کند. ضمن آنکه اعتبارات صرف شده در این پروژه‌ها از محل سوخت صرفه‌جویی شده تأمین می‌شود. افت قیمت نفت در بازارهای جهانی مدت بازگشت سرمایه را طولانی کرده و این مسئله فعالیت بخش‌خصوصی را طولانی و غیر‌اقتصادی می‌کند. علی آبادی در پاسخ به  «فرصت‌امروز» درباره تأثیر ورود شورای اقتصاد به پروژه‌های افزایش راندمان و حذف وزارت نفت از چرخه پرداخت پول، گفت: اگر دولت می‌خواهد به بخش‌خصوصی تضمین واقعی بدهد، باید وزارت اقتصاد و دارایی به‌عنوان مالک دارایی‌های مردم پروژه‌ها را تضمین کند.

به این ترتیب مطالبات بخش‌خصوصی حتماً پرداخت خواهد شد. مپنا در سال پایانی دولت یازدهم بدهی‌های خود را با دریافت نیروگاه از وزارت نیرو تهاتر کرد. مدیرعامل مپنا بیان کرد: در حال حاضر پول برق تولیدی در این نیروگاه‌ها هم توسط وزارت نیرو پرداخت نمی‌شود و حجم مطالبات مپنا از وزارت نیرو به بیش از 7 هزار میلیارد تومان رسیده‌است. وی ادامه داد: اگر مطالبات خود از وزارت نیرو را دریافت کنیم، آن را صرف افزایش راندمان در نیروگاه‌های کشور خواهیم کرد.

با دریافت این مطالبات 17 نیروگاه گازی تبدیل به سیکل ترکیبی می‌شود. بنابراین 17 واحد 160 مگاواتی بدون سوخت وارد مدار می‌شود یعنی حدود 12 میلیارد کیلووات ساعت برق بدون مصرف سوخت جدید به ساختار نیروگاهی کشور افزوده می‌شود. این مسئله 2/1 میلیارد دلار برای کشور درآمد ارزی ایجاد خواهد کرد. علی آبادی با تأکید بر اینکه تحریم بر صنعت برق ایران به دلیل توانمندی بالا تأثیر نداشته، اجرای سیاست‌های خصمانه علیه کشور را عاملی برای محدود کردن حضور ایران در بازارهای بین‌المللی اعلام کرد.

با وجود عهد شکنی‌های مکرر دولت در پرداخت بدهی‌های مپنا، علی‌آبادی به  «فرصت‌امروز» گفت: با لغو تحریم‌ها برنامه‌های گسترده‌ای برای حضور در بازارهای بین‌المللی داریم. این رویکرد مورد تأکید مقام معظم رهبری و دولت است اما هیچ‌گاه به بازار داخلی پشت نمی‌کنیم زیرا مپنا به ملت ایران متعهد بوده و با سرمایه این کشور به نقطه کنونی رسیده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/vh4BZQrl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه