در شرایطی یکی از بهانههای خودروسازان برای پایین آوردن قیمت خودرو، افزایش قیمت ارز در بازار است که هماکنون قیمت دلار در بازار رو به کاهش گذاشته است. رکود در بازار خودرو ادامه دارد و خریدوفروش به حداقل ممکن رسیده است؛ این در شرایطی است که هر ساله در روزهای پایانی سال بازار خودرو داغ میشد، اما امسال همچنان تقاضایی برای خرید خودروهای داخلی وجود ندارد و طرحهایی همچون ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی نیز نتوانست به تحریک تقاضا در بازار کمک کند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رکود در حالی در بازار خودرو ادامه دارد که این موضوع به خودروسازان نیز تسری پیدا کرده است. با این حال، دولت وعده پیگیری تحریک تقاضا در بازارهای رکودزده را داده است.
البته طی روزهای پس از توافق هستهای و اجرایی شدن برجام، بسیاری از فعالان بازار خودرو امیدوار بودند که این بازار با تکانهای روبهرو شود؛ همانطور که کاهش تقاضا در بازار به دنبال روند توافق هستهای شکل گرفت و مشتریان به امید حضور سرمایهگذاران خارجی و تولید خودروهای جدید و باکیفیت، دست از خرید کشیدند. حتی برخی از مشتریان انتظار افت قیمت خودروهای تولید داخل در پس لغو تحریمها را داشتند، اگرچه این روزها بارها خودروسازان آب پاکی را روی دست خریداران خودرو ریختهاند و تأکید کردهاند که مردم منتظر ارزان شدن خودروهای داخلی نمانند و تصمیم به پایین آوردن قیمت خودروها ندارند.
محمدرضا نجفیمنش، عضو هیأتمدیره انجمن قطعهسازان گفته است: «قرارداد با شرکت پژو، تأثیری بر کاهش قیمت خودروهای داخلی ندارد، بلکه تنها باعث ارتقای کیفیت ساخت داخل و صادرات خواهد شد.» به گفته وی، «این قرارداد روی قیمت خودروهای داخلی تأثیری نمیگذارد؛ به دلیل اینکه قیمت خودروهای داخلی متاثر از قیمت ارز است و نرخ ارز هم در حال حاضر روند کاهشی ندارد.»
این در حالی است که از زمان اجرایی شدن برجام تاکنون، یعنی در طول حدود یک ماه گذشته، حدود 2.2 درصد نرخ دلار کاهش پیدا کرده است. در تاریخ 26 دیماه امسال نرخ دلار 3597 تومان بود، اما در حال حاضر در بازار دلار 3491 تومان قیمت دارد. به عبارتی، ارز در بازار روند نزولی در پیش گرفته است. با این وجود، در شرایطی که بازار خودرو در رکود کامل به سر میبرد و بسیاری از نمودارهای اقتصادی نیز افت تیراژ خودرو را نشان میدهد، برخی از صاحبنظران عرصه خودرو پیشبینی تشدید رکود در این بازار را در سال آینده دارند.
کارشناسان معتقدند که مشکل صنعت خودرو زمانی حل میشود که خرید خودرو برای مردم آسان و کمهزینه شود. به گفته فربد زاوه، «نخستین گامی که باعث میشود بازار خودرو رونق گیرد، این است که خودروسازان هزینههای مالی ساخت محصولات را مدیریت کنند تا بتوانند قیمت تمامشده آنها را پایین آورند. یعنی محصول تمامشده را با افزایش تیراژ و مدیریت هزینه به حد قدرت خرید مردم برساند.»
به اعتقاد او، «این کار یک مدیریت جمعی میطلبد و لازمه کار، این است که کل کشور از صنایع پتروشیمی، حملونقل و. . . همکاری کنند تا هزینهها کاهش پیدا کند.» این کارشناس خودرو تأکید میکند: «مشکل اصلی بازار خودرو در اندازه نبودن قدرت خرید مردم و قیمت خرید خودروهاست و تا زمانیکه قیمتها با قدرت خرید مردم متناسب نشود، مشکلات این بازار حل نخواهد شد.»