پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

درگیری رئیس جمهور با سیلیکون ولی بر سر قوانین جدید مهاجرتی در آستانه جنجالی تر شدن است.     بعد از دستور رئیس جمهور مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا، گوگل، فیس بوک و مایکروسافت و سایر نام های معروف تکنولوژی متفق القول اعتراض شان را اعلام و این حکم را تخطی از اصول کشور و عامل از بین رفتن خلاقیت دانستند.

قدم بعدی ترامپ اما می تواند تأثیرات جدی تری داشته باشد. دولت او طرحی را برای اجرا دارد به نیت تغییرات اساسی در ویزای کار که شرکت های تکنولوژی برای استخدام سالانه هزاران نیروی کار به آن متکی هستند. اگر این تصمیم اجرایی شود اصلاحات قانونی تغییراتی در نحوه استخدام مایکروسافت و آمازون و شرکت های مشابه به وجود می آورد.

صاحبان این تجارت ها مجبورند اولویت استخدام را برای نیروی کار آمریکایی بگذارند و اگر بخواهند از خارج از کشور نیرو بگیرند اولویت با پردرآمد ترین مشاغل موجود است. هرچند هنوز ترامپ هیچ گونه شفاف سازی درباره روند تغییر ویزا برای مهاجران متخصص انجام نداده است اما مسئله تغییر قوانین مهاجرتی به دغدغه ذهنی رهبران دنیای تکنولوژی تبدیل شده است به گفته ترامپ «سیاست های مهاجرتی کشور ما باید به  گونه ای تنظیم و اجرا شود که مهم ترین اولویتش خدمت به منافع آمریکا باشد.

صدور ویزا برای کارگران خارجی باید به  گونه ای اجرا شود که تهدیدی برای حقوق مدنی کارگران آمریکایی و ساکنان قانونی کشور نباشد و این یعنی ارجح شمردن کارگران آمریکایی-این زحمتکشان فراموش شده جامعه ما- و مشاغلی که دارند.»

به عقیده گری باتلز، عضو ارشد Brookings Institution که سابقه تحقیق درباره اقتصاد های کارگر محور هم دارد «مهاجران STEM که در شرکت های مختلف کار می کنند سهام های زیادی را با مشارکت ما برای سرمایه یابی شرکت های مختلف استفاده کرده اند و حق انحصاری به دست آورده اند و کمک کرده اند تا کمپانی های آمریکایی بنیان گذاشته شوند که به واسطه موفقیت آنان صد ها هزار شغل جدید به وجود آمده است. نمی توانم تصور کنم چگونه دلسرد کردن چنین افرادی برای گرفتن ویزای آمریکا می تواند به نفع مصالح ملی کشور باشد.» ویزای کار برای خارجی ها در اصل برای کمک به شرکت های آمریکایی به وجود آمده بود تا در کمبود نیروی متخصص داخلی بتوانند نیروی کار از خارج کشور جذب کنند.

در بسیاری از موارد شرکت ها رده های شغلی بالا در شاخه های ریاضی، تکنولوژی و مهندسی را به این افراد داده اند. در سال های اخیر ادعا هایی شده مبنی بر سوء استفاده از ویزای کار برای ورود نیروی ارزان کار به کشور و تصرف مشاغلی که کارگران آمریکایی می توانند انجام دهند.

بیشترین دریافت کنندگان ویزای کار B-H1 خارجی ها هستند به ویژه اتباع هندوستان که بزرگ ترین دپارتمان های تکنولوژی شرکت های بزرگ را با بیشترین تعداد کارمندان مهاجر اداره می کنند. دغدغه اصلی برای دارندگان ویزای B-H1 آن است که چگونه می توانند راهی قانونی بیابند تا اقامت دائم و به دنبال آن حق شهروندی آمریکا را به دست بیاورند؛ روندی که اخیراً دست نیافتنی به نظر می رسد.

تا مشخص شدن نتایج اصلاحات قوانین مهاجرتی معمولاً دارندگان ویزای B-H1 نمی توانند برای افزایش حقوق، تغییر شغل یا سر رفتن مجانی بدون اضطراب اقدام کنند. دولت ترامپ به درخواست اظهارنظر درباره این طرح پاسخی نداده است. این طرح همسو با سخنرانی های عمومی ترامپ درباره فشار آوردن به شرکت ها برای تولید مشاغل بیشتر برای آمریکاست.

در هر حال حاضر مشخص نیست که قدرت این طرح اگر به امضای رئیس جمهور برسد تا چه حد خواهد بود. کنگره نیز مشغول کار روی اصلاحات ویزا است و احزاب باید با یکدیگر همکار کنند تا قوانین جدید تصویب شود.

منبع : www.bloomberg.com
برچسب ها : فرصت آزاد کیوسک
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/K8Bqwc6t
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه