آیا میدانستید سازمانهایی که دارای سرمایه معنوی هستند، به خوبی میدانند که چه چیز را باور دارند، برچه چیزی تاثیر گذارند و در نهایت به چه چیزی میخواهند برسند؟ نشانههای خودآگاهی در سازمان عبارتند از:
1- آگاهی سازمان نسبت به فلسفه وجودی و ماموریتی که دارد: نشانه این مولفه در سازمان وجود مستنداتی است که ماموریت و فلسفه وجودی سازمان در آن درج شده است و همچنین آگاهی پرسنل از این ماموریت و فلسفه وجودی آن.
2- آگاهی سازمان نسبت به اهداف و برنامههای خویش: وجود مستنداتی که اهداف و برنامههای سازمان در آن درج شده و همچنین آگاهی پرسنل از این اهداف و برنامهها جزو نشانههای این مولفه است.
3- آگاهی سازمان نسبت به مسئولیتها: نشانه این مولفه وجود مستنداتی در خصوص انجام مسئولیتهایی است که سازمان عهدهدار آنها شده است.
4- آگاهی سازمان نسبت به نقاط قوت و ضعف خود: نشانه این مولفه وجود مستنداتی است که در آن قوت و ضعف سازمان ثبت شده و ارائه برنامههایی که از آن در جهت تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف استفاده میشود.
5- وجود فرآیند بازخورد در سازمان: نشانه این مولفه وجود صندوق پیشنهادات و انتقادات و بررسی آن توسط کمیتههایی است که از قبل برای این مسئولیت تعیین شدهاند. همچنین وجود نشریات داخلی در سازمان و فرمهای نظرسنجی و ارزیابی عملکرد دورهای و کمیتههایی که مسئولیت بررسی آنها را بر عهده دارند.