آیا میدانستید در متون مدیریتی، بازاریابی صنعتی بهعنوان آن دسته از عملکردها و فعالیتهای تجاری و بازرگانی تعریف شده که فرآیندهای مبادله را بین تولیدکنندگان و مشتریان سازمانی تسهیل میکند؟ماهیت بازاریابی صنعتی را میتوان خلق ارزش برای مشتریان به وسیله ارائه کالاها و خدماتی دانست که نیازهای سازمانی و اهداف آنها را تحقق میبخشد.
از نگاه تعریفی دیگر، فرآیند كشف، تبدیل خواستههای مشتریان صنعتی و نیازها و الزامات آنها به محصولات و خدمات ویژه جهت ارتباط موثر شیوههای توزیع، قیمتگذاری، خدمات پس از فروش و متقاعد كردن بیشتر و بیشتر مشتریان برای استفاده مستمر از این محصولات و خدمات را بازاریابی صنعتی مینامیم.
اما تفاوت بازاریابی صنعتی با بازاریابی مصرفی در این است که اگرچه در بازاریابی صنعتی همانند بازاریابی کالاهای مصرفی، نیاز به شناخت بازارهای هدف و تشخیص نیاز این بازارها و طراحی محصولات و خدمات مناسب برای تامین خواستههای بازار وجود دارد، ولی باید توجه کرد که در مقایسه با بازاریابی مصرفی، بازاریابی صنعتی در حوزه مدیریت عالی قرار دارد. همچنین در مقایسه با بازاریابی مصرفی، قیمت در بازاریابی صنعتی نقش جداگانهای دارد.