سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

خطوط تولید تعیین کننده نیست

7 سال پیش ( 1395/7/4 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

یکی از موارد مهم برای صاحبان سرمایه در انواع سرمایه گذاری بحث میزان نقدینگی موردنیاز و حجم بازدهی آن است که می تواند تعیین کننده ورود یا عدم ورود سرمایه ها به یک سوژه  تولیدی یا اقتصادی باشد. صنعت تولید کالای خواب با درنظر گرفتن شرایط تولید و همچنین با استفاده از تکنولوژی های نوین جزو آن بخش از سرمایه گذاری هاست که ارزش افزوده و دوره بازگشت آن می تواند در برخی مناطق مثل ایران که زیرساخت های مورد نیاز را در اختیار دارند، بسیار کوتاه باشد.

عباس بختیاری، مدیرعامل شرکت مشاور صنعتی تک البرز ایران، یکی از مشاوران بنام خطوط تولید کالای خواب در کشور با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در این نوع تولید در داخل به «فرصت امروز» می گوید: با توجه به محصولات متفاوت در این صنعت می توانیم دو گروه عمده کالای خواب را برای سرمایه گذاری در نظر داشته باشیم که عبارتند از تشک و متعلقات آن، روتختی، انواع پتو و ملحفه.

بختیاری در ادامه می افزاید: براساس تجاربی که در این زمینه داریم سرمایه گذاری در مجموع تولیدات به جز پتو که مقوله ای متفاوت دارد، می تواند عاملی در ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای تولید کنندگان باشد. دقیقا مثل فعالیتی که امروز شرکت رؤیا یا دیگر واحدهای تولیدی انجام داده اند، یعنی در بخش های مختلف کالای خواب سرمایه گذاری کرده و مشغول به افزایش سهم بازارش است که این نوع سرمایه گذاری تقریبا نزدیک به 25میلیارد تومان نقدینگی لازم دارد.

وی درباره تجهیزات مورد نیاز این گونه سرمایه گذاری گفت: برای داشتن کارخانه ای با تولیدات کامل تقریبا به 15هزار متر مربع فضای کارخانه ای شامل انبار، سالن تولید و دفاتر و حدود 70 نفر پرسنل نیاز است که به تجهیزاتی مثل ماشین پنبه زن، ماشین رویه دوز، ماشین بافت فنر، ماشین بسته بندی، ماشین ضخیم دوز، ماشین پنبه دوز، ماشین تولید لایی، ماشین دور دوز و نوار دوز و پاکِت ساز نیز نیاز دارد.

این مشاور خطوط تولید کالای خواب تصریح کرد: البته این به معنای آن نیست که سرمایه گذاری با روش های دیگر سودآور نیست و زیان در پیش دارد چون با سرمایه های پایین تری نیز می توان وارد میدان شد و صرفا در بخش تولید ملحفه، روتختی یا بالش نیز سرمایه گذاری کرد که هرکدام می توانند حجم متفاوتی از سرمایه  را به خود اختصاص دهند. به عنوان مثال هستند شرکت هایی با سرمایه 500میلیون تومانی که صرفا به تولید ملحفه، روتشکی یا روبالشی پرداخته و اکنون هم با اشتغال زایی بالا و ارزش افزوده بسیار مناسب روزگار سپری می کنند.

بختیاری درباره تجهیزات مورد نیاز این بخش نیز گفت: در بخش تولید انواع ملحفه، روتختی یا روبالشی تجهیزاتی مثل ماشین گلدوزی، برش، اتو، پنبه دوز و ماشین بسته بندی لازم داریم که این تجهیزات را می توان در حداکثر 2هزار متر مربع سالن جای داد و با چیزی حدود 20 نفر متناسب با میزان تولید شروع به کار کرد.

دوره بازگشت مبتنی بر تجهیزات

مدیرعامل شرکت مشاور صنعتی البرز دوره بازگشت این نوع سرمایه گذاری را کاملا متناسب با تکنولوژی و تجهیزاتی که در کارخانه به کار گرفته شده دانست و افزود: شاید در نگاه اول سرمایه گذاری 20 میلیارد تومانی رقمی قابل توجه باشد اما از آنجا که این سرمایه گذاری در ماشین آلات نوین بوده، راندمان مصرف انرژی، میزان تولید و فرسایش کم، عاملی در کاهش هزینه های تولید است.

بنابراین سرمایه گذاران به این نکته توجه داشته باشند، در شرایط ایده آل و نه شرایط فعلی، دوره بازگشت سرمایه گذاری در کارخانه تقریبا 36 ماه درنظر گرفته می شود درحالی که امروز به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و کاهش دسترسی تولید کنندگان به بازارهای صادراتی این عدد بعضا پنج سال نیز افزایش پیدا کرده است.

این مشاور نصب و راه اندازی خطوط تولید کالای خواب تاکید کرد: سرمایه گذاران لازم است کاملا دانسته و هدفمند وارد این میدان اقتصادی شوند چون تنوع تولید و همچنین ایجاد زنجیره توزیعی می تواند کلید موفقیت آنها باشد، درحالی که امروز می بینیم کاهش هزینه ها عاملی تعیین کننده برای تولیدات برخی شرکت های ضعیف تر شناخته شده و روند نزولی کیفیت تولیدات شان آغاز شده است. 

بختیاری معتقد است کیفیت و خدمات پس از فروش در این نوع سرمایه گذاری تنها راهکار موفقیت است و در صورت رعایت این دو اصل تولید کنندگان نباید نگران آینده سرمایه  گذاری خود باشند چون تجربه خواب راحت نکته ای است که همه حاضرند برایش هزینه کرده و خدمات دریافت کنند.

حضور در نمایشگاه نکته ای که غافل شده ایم

این متخصص تولید کالای خواب درباره جایگاه صنعت تولید کالای خواب ایران به خبرنگار ما گفت: امروز اگرچه امتیاز وجود مواد اولیه و متخصصان نساجی در بخش های مختلف توانسته برگ برنده ایران در کنار هزینه پایین انرژی باشد، اما قوانین دست وپا گیر تولید باعث شده به نوعی تولید قابل توجه نباشد و همین نکته هزینه های تولید را افزایش داده است، درحالی که کشورهای دیگر مثل ترکیه یا کشورهای اروپایی با برگزاری نمایشگاه های فصلی یا حتی نمایشگاه های سالانه بین المللی سعی دارند همواره بازار مناسبی برای تولید کنندگان کالای خواب و طراحان خود ایجاد کنند.

وی با تاکید بر بی توجهی مسئولان و البته تولید کنندگان به این نمایشگاه ها افزود: هزینه بالای حضور یا مشارکت در نمایشگاه های اینچنینی باعث شده تولید کنندگان ما تقریبا حضور بسیار کمرنگی در این گونه نمایشگاه ها داشته باشند، بنابراین دور از واقعیت نیست که بگوییم بعضا از تکنولوژی های روز عقب افتاده یا اصلا به تقاضاهای موجود و نوآوری ها آشنا نیستند. این نکته می تواند آینده نا مناسبی برای تولید کنندگان ایران باشد چون بالاخره بازارهای سنتی صادراتی ایران مثل عراق و افغانستان به رقبای ایران مثل ترکیه و چین خواهند رسید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/apvqo1B7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه